בעיות שינה בגיל שנתיים – איך תצליחו לישון לילה שלם?

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
כשילד מגיע לגיל שנתיים, ההורים מרגישים לעיתים בין הפטיש לסדן: כבר לא מדובר בתינוק קטן עם יכולת תנועה נמוכה שניתן להרגיעו על הידיים. זוהי תקופת מעבר בה הילד הופך מתינוק לפעוט ומרגיש גדול. לכן גיל שנתיים הוא גיל בעייתי במיוחד בכל הקשור לשינה. מה יכולים ההורים לעשות בכדי להגיע למיטה שלהם בשעה סבירה?
בעיות שינה בגיל שנתיים - איך תצליחו לישון לילה שלם
בעיות שינה בגיל שנתיים - איך תצליחו לישון לילה שלם הורים נט
תקציר

אילו בעיות שינה יכולות להיות בגיל שנתיים?

בעיות השינה שיכולות לצוץ בגיל שנתיים הן מגוונות:

קושי להיפרד מההורים

ילד מתקשה מאוד להישאר לבד בחדרו ולהירדם. נעשית מצדו "סחיטה רגשית" של ההורים בתחנונים שיישארו לצדו עד שיירדם. לרוב לא מדובר על זמן הירדמות קצר של מספר דקות אלא הדבר יכול לקחת מעל שעה.

קימות חוזרות ונשנות מהמיטה

במיוחד בזמן לאחר מעבר ממיטת תינוק למיטה רגילה הילד מתלהב מהקלות בה ניתן לקום מהמיטה. הוא קם מהמיטה פעמים רבות, מתרוצץ ומגיע לסלון, כל פעם מסיבה אחרת או גם ללא סיבה.

התעוררות באמצע הלילה וקושי להירדם

התעוררות באמצע הלילה יכולה להיות בבכי מר או גם באופן שקט. לאחר ההתעוררות, הילד נשאר במצב ערני זמן ממושך, לעיתים מעל שעה.

התעוררות בבוקר במצב עצבני

הילד מתעורר בקושי, מתקשה לקום מהמיטה מעל לרגיל, כשהוא עצבני ומתקשה לבצע פעולות בבית או בגן.
 

בעיות שינה בגיל שנתיים גורמות לפעוט לעצבנות

הסיבות לבעיות שינה בגיל שנתיים

גיל שנתיים הוא בדיוק המעבר מתינוק לפעוט, מעבר שגורר איתו אתגרים רבים, ולא סתם נתנו לו את הכינוי "גיל שנתיים הנורא". חלק מהאתגרים בגיל שנתיים הן בעיות שינה:

בדיקת גבולות

התקפי זעם ושינוי התנהגות מתוך רצון לבדוק גבולות מוכרים להורים רבים לאורך כל היום ולא רק בשינה. זה הגיל בו הילד גדל ורוצה לבדוק מה מותר ומה אסור, כולל בנושא השינה. הילד רואה ומרגיש עד כמה השינה היא נושא חשוב ורגיש ולכן בודק גבולות דרכו.

תחושת עצמאות

תחושת העצמאות מתקשרת לבדיקת הגבולות. זה גיל בו ילד מרגיש שהוא לא תינוק. הוא מבין יותר ומחובר יותר לעולם סביבו. תחושת ה "אני גדול" או "אני יכול לבד" היא חזקה בגיל זה ומשפיעה גם על אי הרצון ללכת לישון כדי להיות "כמו הגדולים".

חרדת נטישה ופחדים

גיל שנתיים הוא הגיל בו חרדת הנטישה נמצאת בעיצומה. מבחינת הילד אין הדבר משנה האם ההורה נמצא בחדר הסמוך או שהוא אינו בבית. כל עוד ההורה אינו לצדו הוא חש לבד. הילד ערני למתרחש סביבו מצד אחד אך עדיין לא יודע לעבד את הסיטואציה ולהרגיע את עצמו. עם חרדת הנטישה מתעוררים גם פחדים מהמפלצת שמתחת למיטה או שישנם חלומות מפחידים שגורמים להתעוררות.

שינויים ומעברי חיים: פעמים רבות בגילאים אלה עוברים הילדים שינויים כמו לידת אח או אחות חדשים, מעבר לבית חדש או כניסה לפעוטון חדש. כל אלה יכולים לגרום לבעיות בשינה.

חוסר שינה: חוסר שינה או שינה לא טובה במשך היום יכולה לגרום גם לקושי בהירדמות בלילה.

איך מתמודדים עם בעיות שינה בגיל שנתיים?

טקס קבוע לפני השינה: טקס שינה קבוע הכולל את המקלחת והסיפור לפני השינה, השיר או המשחק, בהתאם להעדפות הילד, יגרום לו  להבין מה צפוי להיות ומה מצופה ממנו. קיום הטקס באותו אופן כל יום ינחיל את ההרגל של ההליכה לישון בצורה טובה יותר.

הצבת גבולות: חשוב שהילד ידע את הכללים וינהג לפיהם. יש להגיב באסרטיביות אך לא בכעס על התקפי זעם שלו ולא להיגרר לריבים אתו. יש לחזור על הדברים פעם אחר פעם בשקט עד שיתרצה וילך לישון.

לישון כמו תינוק, האמנם? בעיות שינה בגיל שנתיים

חיזוק חיובי: בכל פעם שהילד הלך לישון בשעה היעודה ללא כעס או קימות מהמיטה, חזקו אותו. אפשר להדביק מדבקה בכל פעם שהוא הולך לישון ולתת פרס לאחר איסוף מספר מדבקות. לצפות לשינויים ורגרסיות בתקופות מעבר: תקופות מעבר יכולות להיות מעבר ממיטת תינוק למיטת מעבר, מעבר דירה, גן או לידת אח או אחות. חשוב להיות סבלניים בתקופה זו.

אולי יעניין אותך גם:

הקניית הרגלי שינה וסדר יום אצל תינוקות

עין עצלה: מהי? ואילו אפשרויות טיפול קיימות כיום בעין עצלה?

רד מעל מסך הטלוויזיה שלי – על ילדים ומסכים

שאלות נפוצות

בעיות השינה האופייניות לפעוטות בני שנתיים: קושי להיפרד מההורים, קימות חוזרות ונשנות מהמיטה, התעוררות באמצע הלילה וקושי להירדם, התעוררות בבוקר במצב עצבני בבוקר. למידע נוסף המשיכו בקריאה >>
מאחר שגיל שנתיים זה בדיוק המעבר של הילד משלב היותו תינוק לפעוט הוא מנסה לעתים קרובות לבדוק את הגבולות, לפתח עצמאות או שהוא מתחיל לחושב חרדות נטישה ופחדים אשר כל אלו יכולים לייצר הפרעות ובעיות שינה.
בעיות שינה יכולות להיות חלק נורמלי מהתבגרות, אך אם ילדכם בן השנתיים מתקשה לישון, ייתכן שהגיע הזמן לפנות לייעוץ. חוסר שינה עלול להוביל למגוון בעיות בריאות גופניות ונפשיות, ולכן חשוב לטפל בנושא בהקדם האפשרי.
בעיות שינה בגיל שנתיים יכולות להיות קשות להפליא להתמודדות, מכיוון שלעתים קרובות ההורים אינם מסוגלים לזהות את שורש הבעיה. זה המקום שבו יועץ/ת שינה יכולים להתערב ולעזור. הם יכולים להעריך את דפוסי השינה של ילדכם ולספק לכם עצות כיצד לשפר את איכות השינה שלו. עם הדרכה נכונה, ההורים יכולים לעזור לילדם בן השנתיים לישון טוב יותר וליהנות ממשנת לילה טובה.
שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
ביטוח סיעודי לילדים - מה זה אומר ולמי זה מתאים?
ביטוח סיעודי לילדים: זה משתלם וזה חשוב

התארכות תוחלת החיים והשיפורים ברפואה מביאים לכך כי הרבה יותר אנשים מגיעים בסופו של דבר למצב סיעודי. אולם ביטוח סיעודי איננו מממן אך ורק את צרכי הטיפול הצמוד שקשישים עשויים להזדקק לו. ניתן להצטרף לביטוח גם לגיל צעיר, כילדים וזאת אחריות ההורים להבין האם זה נחוץ, מה זה אומר ולמי זה מתאים.

לקריאה »
אמא אומרת לילדה משפטי העצמה ומעלה לו את הביטחון העצמי
כוחן של מילים: על משפטי העצמה לילדים

חשבנו וחשבנו על רשימה של משפטים עוצמתיים שניתן להשתמש בהם כדי להעצים ילדים ולהגביר את ההערכה העצמית שלהם. וניסינו להבין מה חשיבותם של הצהרות חיוביות ושפה בעיצוב הלך הרוח של הילד וכיצד זה תורם להתפתחותו הכללית.

לקריאה »
משחקים באש אצל ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז
משחקים באש אצל ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז

אחד המאפיינים אשר בולט בקרב ילדים או מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז הוא הרפתקנות, אומץ, יוזמה וניסיונות חוזרים ללכת על הקצה.

תכונות אלה יכולות לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של משחקים מסוכנים אשר אחד מהם הוא משחקים באש. מה אפשר לעשות על מנת להפחית את  הגירוי להתעסק עם אש?

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן