דימוי עצמי בגיל ההתבגרות

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
ישנן תאוריות רבות ומורכבות בנוגע לשאלת הדימוי העצמי, בגיל ההתבגרות ובכלל. החל מהשאלה מהו בכלל דימוי עצמי, וכלה בשאלת השפעת הגיל על דימוי זה.
דימוי עצמי בגיל ההתבגרות
תקציר

על מנת להבין טוב יותר מהו הקשר בין דימוי עצמי ובין התהפוכות השונות העוברות על הנער או הנערה בגיל ההתבגרות, חשוב לרדת לעומקו של מושג הדימוי העצמי, אך חשוב עוד יותר להיות קשובים ופתוחים לדבריו של המתבגר/ת בכדי להבין טוב יותר מה הוא חווה באופן סובייקטיבי.

מהו דימוי עצמי וכיצד הוא מתהווה

המושג "דימוי" שאול מעולם הספרות והרטוריקה, כמות מושגים רבים אחרים אשר בהם עושים הפסיכולוגיה ועולם הנפש שימוש. דימוי הינו למעשה פעולה פיגורטיבית, בה נוצרת השוואה מסוימת בין משהו שדה תוכן מסוים, לבין משהו משדה תוכן אחר. נתקלים בדימויים בעיקר בספרות ושירה, כאשר נכתב דבר מה בסגנון "היא יפה כמו פרח", כך שהפרח הינו דימוי ליופייה של אותה נערה או אישה.

בעולם הנפש והפסיכולוגיה, המושג "דימוי עצמי" שגור באופן כללי, כך שכמעט כל אדם משתמש בו (בעיקר במובן של "דימוי עצמי נמוך/גבוה"), אך עם מעט מאוד תובנה לגבי מהות האמירה. למעשה, הרעיון העומד בבסיס המושג הינו שהעצמי של האדם הינו דבר נתפס, הוא נחווה באופן מסוים. לכן אפשר לדבר על אותו "עצמי" כאילו הוא אני, אך גם כאילו היה משהו מנותק ממי שאני. במובן הזה, יכול אדם להגיד שהוא יפה או מכוער, כמות שהוא תופס עצמו, בעוד אדם אחר יחווה את אותו האדם באופן הופכי.

חשוב להבחין כאן בכך שהמושג "עצמי" הינו למעשה נתון תחת הדימוי. זאת אומרת, כאשר אומרים "דימוי עצמי" כבר אין מדברים על העצמי של האדם באופן ישיר, אלא על דימוי שלו. דימוי זה, כך נטען, יכול לעבור תמורות ושינויים בנסיבות שונות.

הקשר בין גיל ההתבגרות והדימוי העצמי

נוהגים להתייחס לגיל ההתבגרות במובנים של תהליכים חברתיים, מאחר וזה הגיל בו ההתפתחות הנפשית של האדם שמה דגש על המרחב החברתי. במובנים רבים, זהו גיל שת תהליכי החברות מורכבים יותר, ניסיון למצב עצמך בחברה באופן אינדיבידואלי, לגלות מי אתה, וכדומה. משימות אלו אינן פשוטות, ובהכרח שזורים בהן קשיים רבים במרחב האישי, הבינאישי, החברתי והמשפחתי.

העניין הוא שבשל העיסוק הרב במיצוב העצמי במרחב החברתי, מתחילים להופיע ולעלות חוויות שונות ומגוונות של הנער/ה בהקשר עצמיותם. כך גם יופיעו דימויים רבים, לעיתים יציבים יותר ולעיתים מעורערים מאוד, הקשורים בשאלת הזהות העצמית בגיל ההתבגרות – מי אני? איך אני נראה? איך אני נתפס על ידי אחרים? מה המקום שלי? כאן מופיע הדימוי העצמי במלוא שאת, ופעמים רבות תחת הכותרת "דימוי עצמי נמוך".

העבודה עם דימוי עצמי

בפועל, אין דבר כזה דימוי עצמי נמוך או גבוה. הכוונה היא שדימוי עצמי אינו עניין של סולם מדרגים מנמוך ועד גבוה. דימוי עצמי הוא למעשה אריג מורכב ועדין אותו לובש הנער על עצמו, אשר צובע אותו בעיניו בצבעים שונים. גמישותו של הדימוי העצמי היא ביכולת להשיל מעליך את האריג וללבוש אחר, להתנסות ולגלות עצמיים אחרים בך. מצב זה יכול להיות בריא מאוד, במובנים של לא להתקבע בתדמית שלילית של עצמך כלפי עצמך, ובכל זאת להתנסות בעצב, בתחושות קשות, וכדומה.

הורים רבים פוחדים מהתחושות השליליות, כאילו היו דבר רע בהכרח. אך זה לא נכון, חשוב כי הילדים והנערים יתנסו וילמדו להתמודד עם כאב, עצב, תחושות קשות. זה לא משהו שיש לברוח ולהתעלם ממנו, אלו יכולות חשובות לחייהם, בדיוק כמו לחיי כל אדם אחר. עם זאת, אין זה אומר שההתקבעות בדימוי מאוד שלילי הינו בריא.

בניסיונות ריפוי מהירים, לרוב מנסים לכפות שינוי בתפיסת הדימוי העצמי של הנער, וזה כמובן יכול רק להזיק לטווח הארוך. הדרך הנכונה להתמודד עם דימוי עצמי נמוך היא דווקא מתוך מקום של הקשבה, הבנה והבנייה של הנער עצמו את עצמיותו האישית. אף אחד לא יוכל לעשות זאת בשבילו. כך פועל הפסיכולוג או הפסיכואנליטיקאי בקשר לפסיכולוגיה של העצמי מתוך עמדה של הקשבה, ללא שיפוט, אך עם מקום עבודה סובייקטיבי לנער עם עצמו.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

רד מעל מסך הטלוויזיה שלי – על ילדים ומסכים

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
לא פשוט: גיבוש זהות בבני נוער
גיבוש זהות בגיל ההתבגרות – השלבים המאפיינים את התגבשות הזהות בגיל ההתבגרות

אחד התהליכים הבולטים שעוברים בני נוער הם חיפוש אחר ה"עצמי". מתעוררות בתוכם שאלות כמו: מי אני? מה המקום שלי בעולם? לאן פני מועדות? ושאלות נוספות שהן רבות משמעות להמשך.

איך מתרחש  תהליך הגיבוש? מה עוברים הנער או הנערה בדרך? כיצד התהליך משפיע על סביבתם הקרובה, ומה יכולה סביבתם הקרובה לעשות על מנת לספק תמיכה וקרקע יציבה?

לקריאה »
טיפול רגשי לילדים
טיפול רגשי לילדים

אם גם לכם קרה שילדיכם נוטה לבכות, נתקף בהתקפי זעם, נתקל בקשיים חברתיים או בעיות קשב וריכוז, ייתכן והוא זקוק לטיפול רגשי לילדים. הטיפול הרגשי מאפשר לילד לרכוש כלים בריאים להתמודדות עם מצבים שונים כגון מעברים בין מסגרות חינוכיות, בין דירות, תהליכי גירושין של ההורים, אך גם בלי תנודות חדות בחייו של הילד עלולים להווצר מצבים שבהם הוא יוכל להפיק תועלת רבה מטיפול רגשי, להתגבר על ביישנות, הימנעות, קשיי שינה או כל קושי אחר המפריע לילד ומקשה על ההורים. במסגרת הטיפול הרגשי תוכלו גם אתם ההורים ליהנות מהדרכת הורים כדי להבין טוב יותר מה עובר על הילד וכיצד ניתן לעזור לו להתגבר ולהעניק לו את הבטחון והתמיכה שהוא צריך.

לקריאה »
יש גבול לכל תעלול: על חשיבות הצבת גבולות לילדים - מריבות בין אחים
על חשיבות הצבת גבולות לילדים

בשלב מסוים, זה יקרה לכל הורה. הרגע שבו הוא ירגיש שהילד שלו מתחיל לעבור כל גבול. לעיתים זה קורה בסביבות "גיל שנתיים הנורא", לעיתים בגילים מאוחרים יותר ובמקרים אחרים אפילו בשנות הנעורים לחייו של הילד. חשוב לזכור שהאופן בו ההורה מתנהל במצבים מהסוג הזה עשוי להשפיע בצורה מהותית מאוד על החינוך של הילד ועל התפתחות האישיות שלו, ולכן חשוב להתנהל על פי הספר.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן