הקניית הרגלי שינה וסדר יום אצל תינוקות

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
בגידול ובחינוך ילדים יש הרבה מאוד אתגרים. אחד החשובים שבהם, המלווה את התינוק מהחודשים הראשונים וגם שנים קדימה, הוא ליצור סדר יום קבוע פחות או יותר עבור התינוק – מה שגם משפיע על הרגלי השינה שלו. מדובר במשימה המצריכה תשומת לב וסבלנות רבה מצד ההורים, אבל החדשות הטובות הן שאלו המצליחים בכך מגדילים את הסיכוי להתפתחות תקינה של תינוקם, תוך שיפור איכות החיים של כלל בני המשפחה.
הקניית הרגלי שינה וסדר יום אצל תינוקות
הקניית הרגלי שינה וסדר יום אצל תינוקות
תקציר

מדוע חשוב להקפיד על סדר יום כבר מינקות?

המלצה עיקרית שמעניקים להורים טריים היא להמשיך לשלוט על המצב גם לאחר הולדת התינוק, ולא לתת לו להגדיר עבורם את לוח הזמנים: ההנחה היא שההורים הם אלו שיודעים מהו סדר היום הנכון וה"בריא" יותר עבור התינוק. באמצעות קביעת סדר יום הם עשויים לשפר את השקט בתא המשפחתי כולו.

בשבועות הראשונים לחיי התינוק, קביעת סדר יום עבורו היא משימה קשה ולעיתים גם בלתי אפשרית. היא לוקחת בחשבון את הדפוסים שהתינוק מתחיל לפתח בשלב זה של חייו, אשר ההורים צריכים לזהות ולהתאים אליהם את אורח החיים שלו. מבחינה מעשית בערך בסביבות החודש השלישי או הרביעי לחיי התינוק אפשר כבר להתחיל להבחין בדפוסים של שינה מסודרת או אכילה, זמנים בהם הוא רגוע, שמח או עצבני יותר וכן הלאה.

כלל האצבע הוא שככל שההורים יזהו את צרכי התינוק ויתאימו את חייו וחיי המשפחה אליהם, כך הצרכים שלו עשויים לקבל מענה בצורה נכונה יותר. התוצאה היא תינוק שצפוי להיות רגוע ושליו יותר, מה שכמובן מקל עליו ועל הוריו גם יחד.

הכי חשוב בסדר היום: זמן השינה

סדר היום של התינוק הופך למגוון יותר ככל שהוא גדל ומתפתח: אם בשבועות הראשונים הוא בעיקר אוכל וישן, מגוון הפעולות נעשות לעמוסות יותר כאשר הגירויים גדלים, החושים מתפתחים והתינוק מגלה את העולם. בין כל אלה, קיימת תמימות דעים על כך ששעת ההשכבה של התינוק היא הפעולה החשובה ביותר. למרות שקשה לעיתים להקפיד על כך, זמן ההשכבה הנחשב לאולטימטיבי עבור התינוקות בחודשים הראשונים של חייהם (ובמידה רבה גם לאחר מכן) הוא בין השעות שבע לשמונה בערב.

חשוב לשים לב שאצל פעוטות, לוקח זמן רב עד שהיכולת להירדם באופן עצמאי מתפתחת. עד שזה קורה, הם זקוקים למקסימום תמיכה של ההורים שלהם – ולהכנה נכונה לקראת השינה בשעות שלפני המועד שנקבע. רצוי מאוד להקטין את סף הגירויים שהתינוק נתקל בהם החל משעות אחר הצהריים המאוחרות לערך: החשיפה למשחקים ולטלוויזיה בשעות אלה למשל צריכה להיות מינימלית, כשאת הבילויים בגינת השעשועים או בג'ימבורי רצוי לבצע עוד קודם. את ארוחת הערב ממליצים רבים מהמומחים להכין בסביבות השעה שש בערב, ולאחר מכן רחצה באמבטיה (תוך דגש על אווירה רגועה ומינימום משחקים מעוררים במהלכה).

התינוק עשוי להיות מוכן הרבה יותר לקראת השינה לאחר הפעולות האלה, אך עדיין חשוב להשקיע את המאמצים ביצירת האווירה הרגועה והמרגיעה ביותר. את ההרדמה רצוי לבצע בחדר חשוך, עם מינימום רעשים. ההורה בהחלט אמור להבין בשלב הזה מה מרגיע את התינוק שלו ויכול לפעול בהתאם: שירי ערש שקטים, סיפורים לפני השינה, מגע עדין וכן הלאה.

תמיד אפשר להיעזר במומחים

עם כל הרצון הטוב והמאמצים של ההורים, התהליכים שתוארו כאן עלולים להיות מורכבים עבור רבים מהם. בהחלט ניתן להיעזר באנשי מקצוע כגון: יועצת התפתחותית לתינוקות וביועצי שינה על מנת שיוכלו לבנות יחד עם ההורים סדר יום, תוך שהם מעניקים להם את הכלים המעשיים והתיאורטיים ליישם אותו בפועל.
רצוי לבצע את כל התהליך בסבלנות, עם שקט נפשי וגם חיוך. כי בכל זאת מדובר באחת התקופות היותר מרגשות ושמחות של החיים.

קראו עוד על: מדריך אכילה לפעוטות

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
תאוריית השלבים של אריקסון
שלבי התפתחות הילד לאדם מבוגר על פי אריקסון

אריק אריקסון הוא פסיכואנליטיקאי (יהודי-אמריקאי) אשר פיתח גישה הסוברת שישנם שמונה שלבים בהתפתחות האדם. ההתפתחות נמשכת במהלך כל חיי האדם, החל מילדות ועד לבגרות. כאשר מדובר בהתפתחות, אנשים רבים סבורים שההתפתחות מתבצעת רק בילדות, אולם, לפי גישה זו ההתפתחות של האדם קורית במהלך כל החיים, בשלבים.

לקריאה »
הורים מבינים את התינוק שלהם והוא מאושר
הורים, כך תבינו ותגיבו נכון לרמזים של התינוק או הפעוט שלכם

תינוקות ופעוטות הם אנשי תקשורת אקספרסיביים – מלאי הבעה, רגש וכוונה, אך הבנת הרמזים שלהם יכולה להיות מאתגרת עבורכם ההורים. אז הכנו עבורכם הדרכה קצרה לפירוש ותגובה ראויים לרמזים של ילדכם, אשר באמצעותם תוכלו לטפח את ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית שלו.

לקריאה »
אבחון מוטורי אצל תינוק
יועצת התפתחותית – אבחון מוטרי וליווי התפתחותי

ההורה הישראלי הממוצע עוקב באדיקות – שלא לומר בחרדה – אחר ההתפתחות של התינוק שלו. השאיפה היא לראות איך הילד ביחס ל"נורמה", אם יש כזו, ואינו נמצא בפיגור בהשוואה למצב ה"תקין" בהתאם לגילו. בפועל, מדובר בתחום שכולל יותר גוונים מאשר שחור ולבן.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן