שלבי התפתחות הילד לאדם מבוגר על פי אריקסון

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
אריק אריקסון הוא פסיכואנליטיקאי (יהודי-אמריקאי) אשר פיתח גישה הסוברת שישנם שמונה שלבים בהתפתחות האדם. ההתפתחות נמשכת במהלך כל חיי האדם, החל מילדות ועד לבגרות. כאשר מדובר בהתפתחות, אנשים רבים סבורים שההתפתחות מתבצעת רק בילדות, אולם, לפי גישה זו ההתפתחות של האדם קורית במהלך כל החיים, בשלבים.
תאוריית השלבים של אריקסון
תאוריית השלבים של אריקסון
תקציר

כאשר כל אחד מהשלבים הוא שלב חשוב במהלך החיים.

במאמר זה נבקש לסקור את שמונת השלבים בתיאוריה של אריקסון להתפתחות האדם.

מהם שלבי ההתפתחות האוניברסליים על פי אריקסון?

אריקסון סבור שמילדות ועד לזקנה האדם מתפתח ולסביבה שלו יש קשר חשוב לכך.
אדם שגדל והתחנך בתרבות מסוימת יתפתח בצורה אחרת מאדם שגדל והתחנך בתרבות שונה.

החוויות שאדם עבר במהלך חייו ואיך הוא הצליח, או לא הצליח או איך שהוא בחר, להתמודד איתן מעצבות את האישיות שלו וכל אלה מהווים את ההתפתחות שלו.

טבלת התפתחות הילד למבוגר לפי תאוריית השלבים של אריקסון

1. שלב הינקות השלב האוראלי סנסורי גילאים 0-1
2.שלב הילדות המוקדמת השלב השרירי אנאלי גילאים 1-3
3. שלב גיל המשחק השלב הלוקומוטורי גניטלי גילאים 3-6
4. שלב גיל בית הספר שלב החביון גילאים 6-12
5. שלב גיל ההתבגרות זהות לעומת טשטוש זהות גילאים 12–18
6. שלב הבגרות המוקדמת גילאים 18–35
7. שלב הבגרות גילאים 35-50
8. שלב הבגרות המאוחרת גילאים מעל 50

1. שלב הינקות – השלב האוראלי סנסורי

אמון לעומת חשדנות

infancy stage - שלב הינקות

בשלב זה של החיים התינוק תלוי לחלוטין בהוריו והאיבר הכי חשוב שגוף שלו הוא הפה, שדרכו הוא יונק. ההורים הם הדמויות

החשובות ביותר בחיים של התינוק, הם מספקים לו את אשר הוא צריך מבחינת אוכל וגם מבחינה חברתית, חום ואהבה.

כאשר הורים קשובים לתינוק ומספקים את צרכיו, התינוק יכול לבסס אמון סביבי. כאשר ההורים אינם קשובים זה עשוי לבסס בתינוק חשדנות בסיסית.

מאחר והתינוק לא תמיד מקבל בדיוק את מה שהוא רוצה, גם אם ההורים קשובים אם הם לא יכולים להיות מושלמים, התינוק מתמודד עם תחושות נוגדות הנעות בין אמון לחשדנות.

2. שלב הילדות המוקדמת – השלב השרירי אנאלי

 אנטומיה לעומת בושה

שלב הילדות המוקדמת לפי אריקסון - השלב השרירי אנאלי

האיברים שנמצאים בפוקוס הם הסוגרים. בשלב זה הילד מפתח יכולות מוטוריות שונות, כולל שליטה בסוגרים, ומתחיל הליך הלמידה של הצורך בניקיון. בשלב זה הילד מתחיל להשתחרר מהתלות בהורים.

תהליך הלמידה של להחזיק או לשחרר לא מתבטא רק בסוגרים אלא בכללי בקונספט של שליטה.

כאשר הילד לא מצליח לשלוט בעצמו הוא עלול לפתח תחושות של בושה. בשלב זה יש צורך בגישה תקיפה, לפי אריקסון, אך עם זאת לשמר את האמון שהוא פיתח בשלב ההתפתחותי הקודם על ידי מתן חופש פעולה.

כאשר הילד צולח את שלב הילדות המוקדמת, לגישת אריקסון, הוא יפתח כח רצון וידע לשלוט ולשחרר שליטה בסיטואציות שונות. דוגמה טובה לך היא צעצועים – הילד יוכל לדאוג ולשמור על הצעצועים שלו אך ידע גם לחלוק עם אחרים.

אם הילד לא צולח את השלב הזה קיים חשש לכך שהוא יפתח אישיות עצורה ושהמצפון שלו יהיה חזק מידי בצורה שלא מאפשרת גמישות.

3. שלב גיל המשחק – השלב הלוקומוטורי גניטלי

 יוזמה לעומת אשמה

האיברים שנמצאים בפוקוס בשלב זה הם איברי המין של הילד. בשלב התפתחותי זה של החיים הילד מתחיל לגלות סקרנות וגם יוזמה. הילדים בשלב הזה מתחילים לחקור את הסביבה בה הם נמצאים ולבחון גבולות.

שלב גיל המשחק - השלב הלוקומוטורי גניטלי לפי אריקסון - ילד מנשק ילדה

הילדים בשלב זה יכולים לנסות ליזום מהלכים מינים עם אחרים מתוך סקרנות, זה יכול להתבטא באופן ישיר או עקיף. בשלב זה האנשים החשובים עבור הילד הם הוריו והדמויות החינוכיות (גננת, מטפלת וכו׳).

מכירים את הילדה שרוצה להתחתן עם אבא שלה או הילד שרוצה להתחתן עם אמא שלו? זה בדרך כלל קורה בשלב הזה, תסביך אדיפוס או תסביך אלקטרה. בשלב זה חשוב שהדמויות בחייו של הילד לא יצחקו או יביישו את הילד על כך. במצב זה מתפתחים רגשות מעורבים וזה עלול להוביל לרגשות אשמה ולפחדים מעונש על גירוי מיני.

כאשר הילד צולח את השלב הזה הוא ילמד מהם דחפים ואיך הוא יכול להתמודד איתם מבלי להיכנע אליהם, הוא יוכל לקבוע לעצמו מטרות ולדבוק בהן ללא תחושת אשם או פחד.

4. שלב גיל בית הספר – שלב החביון

יצרנות וחריצות לעומת רגשי נחיתות

שלב גיל בית הספר - שלב החביון

במרכז שלב זה עומדת ההתפתחות הקוגניטיבית, זהו השלב בו מתחילה הלמידה ולא מדובר רק בלמידה של ספרי הלימוד. בשלב זה הילד לומד את השדה החברתי שאינו התא המשפחתי שלו.

כאן הוא מתחיל ללמוד ולהבין את הדרישות של החברה ממנו, דרישות ליצרנות ולחריצות, וכמו כן, את התוצאות אם הוא לא יספק את הדרישות הללו.

הדמויות החשובות בחייו של הילד הם ההורים, החברים בבית הספר, המורים וסביבתו. בשלב זה הילד ילמד לפתח מיומנויות שונות והוא יפתח את הערך העצמי שלו.

אם הילד צולח את השלב הזה הוא יפתח ערך עצמי גבוה ויכולות עצמיות גבוהות. אם הילד לא יצלח את השלב הזה הוא עלול לפתח רגשי נחיתות והוא לא נמצא את מקומו בחברה.

5. שלב גיל ההתבגרות – זהות לעומת טשטוש זהות

בלבול תפקידים

שלבי התפתחות הילד על פי אריקסון שלב גיל ההתבגרות

בגילאים אלה חווים הילדים שינויים גופניים ועליהם להחליף את זהות הילד בזהות בוגרת יותר. בשלב הזה הילד, או הנער, צריך לסכם ולגבש את הידע והמיומנות שהוא רכש בשלבים הקודמים וכך הוא יעצב את האישיות שלו ואת המיניות שלו ואפילו את הזהות המקצועית שלו.

האנשים החשובים לילד בגיל זה הם בני גילו, הילדים האחרים סביבו. זהו שלב גיל ההתבגרות המתאפיין בהתנסויות רבות.

החשש במקרים של התנסות ושל גיבוש הזהות הוא לאן יבחר הילד ללכת – האם הוא יגבש זהות חיובית או שמא התנהגות עבריינית.

6. שלב הבגרות המוקדמת

 אינטימיות לעומת בדידות

אישה בודדה בעבודה ב שלב הבגרות המוקדמת לפי תאוריית השלבים של אריקסון

בשלב הזה האדם ניתק את הקשר התלותי עם המשפחה שלו והוא עסוק בעבודה יצרנית לשם ביסוס מעמדו. ישנם החלטות הרות גורל בשלב זה של החיים – בחירת קריירה, בחירת בן זוג ועוד.

הקונפליקט בין אינטימיות ובדידות נוצר כי מצד אחד לאדם יש את הצורך להיות מיוחד ועצמאי ומנגד את הכמיהה לזוגיות ואינטימיות. אנשים רבים חווים בשלב זה את הרצון מצד אחד לחפש את הקשר הקרוב, את הזוגיות האינטימית, ומצד שני בריחה מקשרים רציניים וארוכים.

אדם שצלח את השלב הזה יוכל לחוש אהבה וליצור קשרים משמעותיים.

אדם שלא צלח את השלב הזה עשוי לפתח בדידות, הסתגרות והוא לא יוכל להתחייב למערכת יחסים ארוכת טווח.

7. שלב הבגרות

אדם בשנות ה40 מתעמל

פוריות לעומת קיפאון

השלב הזה מתאפיין בהתחדשות ובדריכה במקום. בו זמנית נוצרת תחושה של שחרור מאגו וגדילה של תחושת האני של האדם. הפוקוס הוא העברת הגנים ודאגה למשפחה, לדור הבא.

אדם שיצלח את השלב הזה יהיה אכפתי והוא ידאג לסביבתו. אנשים שלא צלחו את השלב הזה ייתכן שיתפשרו על החיים האינטימיים שלהם ויחוו רגעי סלידה.

 

 

8. שלב הבגרות המאוחרת

שלמות לעומת ייאוש

זוג מבוגרים הולך יד ביד

שלב זה הוא השלב האחרון בתיאוריה של אריקסון, שלב הזיקנה. התחושות השונות, טובות או רעות, שאנשים מרגישים בשלב זה קשורות לחוויות ולשלבים הקודמים בחיים שלהם.

כאשר האדם מסתכל אחורה ויכול לסכם בצורה חיובית את השלבים האחרים בחייו הוא יוכל להרגיש תחושת סיפוק ואף לקבל את המוות בקלות יותר, מתוך מקום של סיפוק על החיים המלאים והטובים שהוא חי.

אם האדם חושש מהמוות ומפחד ממנו זה יכול להעיד על חוסר השלמה ואי סיפוק מהחיים שהוא חי.

 

שאלות נפוצות

התיאוריה של אריקסון היא תיאוריה פסיכו-סוציאלית, כלומר היא עוסקת בהיבטים הפסיכולוגיים והחברתיים של התפתחות האדם. התאוריה פותחה על ידי אריק אריקסון, פסיכולוג התפתחותי אמריקאי יליד גרמניה, שהגה את הרעיון לראשונה ב-1950. התיאוריה מבוססת על שמונה שלבים של התפתחות האדם, ומתמקדת באופן שבו כל שלב משפיע על אישיותו של האדם.
שמונת שלבי ההתפתחות לפי אריק אריקסון: 1. שלב הינקות 2.שלב הילדות המוקדמת 3. שלב גיל המשחק 4. שלב גיל בית הספר 5. שלב גיל ההתבגרות 6. שלב הבגרות המוקדמת 7. שלב הבגרות 8. שלב הבגרות המאוחרת. מה אומר כל שלב ולאיזה גילאים הוא מתייחס – קראו כאן >>
כל השלבים חשובים מאחר והצלחה היא לא רק להיות מוכשר או להיות בעל הקשרים הנכונים. הצלחה נמדדת גם בצורה בה אדם מגיב לאתגרים, עובד עם אנשים אחרים ומהם הערכים שלו. אריק אריקסון מגדיר הצלחה כ"הגשמה מתקדמת של מטרות ראויות". אנשים מצליחים הם אלה שמסוגלים לזהות את החוזקות והחולשות שלהם ואז להשתמש בהם לטובתם. הם מציבים לעצמם יעדים שהם רוצים להשיג, ואז הם נוקטים בצעדים הנדרשים על מנת להגיע אליהם. הם גם יודעים להתמודד עם כישלונות בצורה פרודוקטיבית.
שלבי ההתפתחות הפסיכו-סוציאלית של אריקסון הם שמונה שלבים שונים שעוברים בין הלידה למוות. ההשלכות לאי השלמת שלב בהצלחה היא שהאדם עלול לחוות חרדה וחוסר ביטחון בשלב הבא של ההתפתחות. ועלול לפגום בצורת ההתקשרות עם אחרים ובבניית אמון בעצמך או בסביבה. להמשך קריאה >>
 

**למידע נוסף על אריק אריקסון מויקיפדיה לחצו כאן

אולי יעניין אותך גם:

שלבים ראשונים בהליכת פעוטות – מתי תינוקות מתחילים ללכת?

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
תפקיד ההורים בעיצוב תכונות אופי חיוביות אצל ילדיהם

חקרנו את התפקיד המכריע שהורים ממלאים בעיצוב אופי ילדיהם. והבאנו אסטרטגיות ושיטות שהורים יכולים להשתמש כדי לטפח תכונות אופי חיוביות אצל ילדיהם, תוך מיתון תכונות האופי השליליות. המאמר מספק גם תובנות לגבי ההשפעות ארוכות הטווח של תכונות אופי שונות על חיי הילד/ה.

לקריאה »
אבא מדבר עם בנו על מוות מאחר ויש לו שאלות ופחד ממוות
פחד ממוות: איך לדבר עם ילדים על מוות

דיבור על מוות הוא נושא חשוב אך קשה עבור מבוגרים וילדים כאחד. יכול להיות קשה לדעת איך לגשת לנושא ואיך לספק נחמה ותשובות לשאלות של ילדים. פוסט זה בבלוג יספק עצות כיצד לדבר עם ילדים על מוות וכיצד לעזור להם להתמודד עם החוויה הקשה הזו.

לקריאה »
דימוי עצמי נמוך אצל ילדים עם לקות למידה
דימוי עצמי נמוך אצל ילדים המתמודדים עם לקות למידה

רוב האנשים משתדלים לעסוק בתחומים בהם הם טובים באופן טבעי ולהימנע כמעט לחלוטין מהתמודדות עם קשיים.

לילדים עם לקויות למידה, לעומת זאת, אין ברירה- הם חייבים יום אחרי יום לעסוק דווקא בתחום בו הם חווים קשיים – הלימודים.  התמודדות לא פשוטה זו משפיעה באופן משמעותי על הדימוי העצמי שלהם. מהן ההשלכות של ירידה בדימוי העצמי ואיך אפשר לסייע להם?

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן