משחקים באש אצל ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
אחד המאפיינים אשר בולט בקרב ילדים או מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז הוא הרפתקנות, אומץ, יוזמה וניסיונות חוזרים ללכת על הקצה. תכונות אלה יכולות לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של משחקים מסוכנים אשר אחד מהם הוא משחקים באש. מה אפשר לעשות על מנת להפחית את  הגירוי להתעסק עם אש?
משחקים באש אצל ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז
משחקים באש אצל ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז
תקציר

ילדים עם ADHD מועדים יותר לפגיעה מאש

במחקרים שנעשו בנושא הסיכונים לפגיעה בקרב ילדים ונוער עם ADHD נמצא שבאופן כללי ילדים אלה מעורבים יותר בפעולות עם סיכון גבוה.

בבדיקת מקרי כוויות אצל ילדים שטופלו בבתי חולים נמצא כי מעל שליש מהילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז נפגעו מהאש בעקבות משחק בה או שיש להם עבר של משחק באש, זאת לעומת רק כ- 10% מהילדים שאינם עם הפרעות קשב וריכוז. ממצא נוסף הוא שככל שילד נפגע מאש יותר פעמים, כך גדל הסיכוי שהוא עם הפרעת קשב וריכוז.

הסיכונים לפגיעה כתוצאה ממשחק באש גבוהים מהסיכונים לפגיעה מגורמים אחרים

ההיפגעות הרבה יותר מאש אצל ילדים עם ADHD מתחברת להיפגעות הרבה יותר שלהם מגורמים אחרים. בניגוד לילדים ללא ADHD אשר נפצעים יותר במתקני ספורט למיניהם או בבית, ילדים עם ADHD נפצעים יותר במרחב הציבורי: ברחובות, בכבישים או מקומות פחות סטנדרטיים אליהם הם מגיעים כמו שטחים פתוחים, אזורים מיוערים או מסולעים.

ידוע שילדים עם ADHD נוהגים באימפולסיביות רבה יותר, פחות שמים לב לפרטים, דעתם מוסחת בקלות, הם מתכננים פחות את צעדיהם ומוכנים לקחת סיכונים שילדים אחרים ידעו לא לקחת.

התנהגות על פי ציפיות החברה

במקרים רבים המוכנות לקחת סיכונים מחמירה עוד יותר בעקבות ציפיות החברה, במיוחד בגילאי הנעורים, בהם הילד ותכונותיו מוכרים כבר היטב  בחברת הילדים וגם המבוגרים. התנהגות אימפולסיבית או אגרסיבית יותר בבית הספר הופכת את הילד לדמות מסוימת.

החברה, במיוחד חברת הילדים, מצפה ממנו להיות זה שמוכן לקחת סיכונים, להוביל את חבריו למעשים מסוכנים וגם להיות זה שיבצע את הפעולה המסוכנת עצמה כמו הדלקת האש ומשחק בה.

הטיפול התרופתי מפחית את הסיכונים

במחקרים נמצא שלקיחת ריטלין או קונצרטה באופן קבוע מפחיתה משמעותית את הסיכון למשחק באש או סיכונים אחרים. עם זאת, נטילת התרופה "על הנייר" אינה מספיקה. במחקר נבדקה פגיעת בני נוער עם הפרעות קשב וריכוז מכוויות ונמצא שרובם הגדול נטלו ריטלין באופן רשמי אך ביום הפגיעה 42% מהם לא לקחו את המינון הנדרש.

ככל שהריטלין נלקח זמן רב יותר כך הולכים הסיכונים ופוחתים. בנוסף, נמצא כי לקיחת תרופה עם שחרור ממושך (ריטלין LA או קונצרטה) מפחיתה את הסיכון לעומת ריטלין בשחרור קצר.

מציאת תרפיה

בחלק מהמקרים פונים הילדים למשחק באש ככלי לפירוק ושחרור כעסים. טיפולים בשיחות מאפשרים לילדים לשחרר כעסים אלה. התרפיה יכולה להיות בדיבור אך לא רק. ניתן לפנות לתרפיה באמצעות בעלי חיים, אמנות, ריקוד או כל תחום אחר.

חשיבות המודעות לסיכונים – חשובה מאוד הסברה והגברת מודעות אצל ההורים ושהם יגבירו את הפיקוח על הילדים. ככל שהילד מתבגר, חשוב לשתף אותו ולהעביר אליו את המודעות וגם אחריות לשמירה על בטיחות.

תרפיה באש

למרבה ההפתעה ישנה גם תרפיה באש: ניתן להפוך את הלימון ללימונדה: אם הילד נמשך באופן בולט לאש, ישנם מקומות המעבירים תרפיה באש הכוללת  פעילות בהשגחה הקשורה לאש:

הדלקת נרות וציור באמצעות טפטוף הנרות, הדלקת מדורה ושריפת אובייקט סמלי המהווה גורם מפריע, בניית הר געש מחימר ממנו מתפרצת אש ועוד. שיטת טיפול זו יוצרת שקט ושחרור בקרב ADHD אך מתאימה גם למקרים של מופנמות וביישנות, עצב ועוד.

אולי יעניין אותך גם:

יש גבול לכל תעלול: מדוע זה כה חשוב להציב גבולות לילדינו?

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
ילד שוכב על השולחם בבית ספר כי הוא סובל מהפרעות קשב וריכוז HDAD
הפרעות קשב וריכוז – ADHD

הפרעת קשב וריכוז היא מצב שכיח, המשפיע על אנשים בכל הגילאים. זה יכול לגרום לאדם לפעול בדרכים חריגות, ולעתים קרובות הוא מפריע לאדם להתמקד במשימות ובעבודות בית הספר. קשה לזהות תסמינים של ADHD בהתחלה, אבל הם נוטים להופיע בסביבות גיל 10. גם אם אינך חווה סימפטומים כלשהם כעת, אתה עדיין עלול להיות בסיכון לפתח את המצב בהמשך הדרך. הסיבה לכך היא שהפרעת קשב וריכוז בילדות משפיעה גם בבגרות – כך שגם אם זה לא גלוי בילדות זה יכול להתחזק בבגרות. הנה מה שאתה צריך לדעת על ADHD, התסמינים של לוקים בהפרעה, טיפולים כמו ריטלין ונוספים, וכיצד להתמודד עם ההפרעה בצורה אחראית.

לקריאה »
דימוי עצמי נמוך אצל ילדים עם לקות למידה
דימוי עצמי נמוך אצל ילדים המתמודדים עם לקות למידה

רוב האנשים משתדלים לעסוק בתחומים בהם הם טובים באופן טבעי ולהימנע כמעט לחלוטין מהתמודדות עם קשיים.

לילדים עם לקויות למידה, לעומת זאת, אין ברירה- הם חייבים יום אחרי יום לעסוק דווקא בתחום בו הם חווים קשיים – הלימודים.  התמודדות לא פשוטה זו משפיעה באופן משמעותי על הדימוי העצמי שלהם. מהן ההשלכות של ירידה בדימוי העצמי ואיך אפשר לסייע להם?

לקריאה »
ילד שסובל מדיסקלקוליה מנסה לחשב תרגיל על לוח
דיסקלקוליה – לקויות בחשבון

דיסקלקוליה "דיסלקציה במתמטיקה" היא קושי ברכישת מיומנויות בחשבון המתאימות לגילו של הילד. זוהי לקות למידה הנחשבת לוריאציה של דיסלקציה, אך בניגוד לדיסלקציה או דיסגרפיה הבולטות במקצועות רבים, דיסקלקוליה יכולה לא להיות מאובחנת לאורך זמן בגלל הספציפיות שלה למתמטיקה. איך אפשר להתמודד עם דיסקלקוליה ולעזור לילד לעמוד בדרישות המתמטיקה?

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן