שגרת הלילה במשפחות רבות בישראל כוללת הקראה של סיפור אחד לפחות, מתוך הנחה שזה יקל על ההירדמות של הילד. מחקרים שנערכו במרוצת השנים מראים שלסיפורים לילדים לפני השינה ישנם יתרונות נוספים, שיכולים להיות רלוונטיים בכל גיל.
למה זה כל כך חשוב להקריא לילדים סיפורים?
הספר הוא מקום מפגש מצוין של תמונה, טקסט וקול (של ההורה), המבטאים למעשה את האופן בו האדם מתקשר וחושב. הורה המקריא לילדים שלו סיפור "על פי הספר" – כלומר עם ההדגשות במקומות המתאימות, באינטונציה הולמת לסיטואציה ותוך הצבעה על הציורים הרלוונטיים – יכול לפתח אצלו כמה וכמה תכונות או כישורים ואפילו לפתח אצלו את המוח.מחקרים הראו שהסיפורים מפתחים משמעותית את יכולת ההקשבה של הילדים, שמקשר בין מה מה שהוא שומע למה שהוא רואה, מנתח את הסמלים החזותיים (לכן חשוב למקד אותו באובייקט המתאים באמצעות אצבעו של ההורה) ומרחיב את אוצר המילים. הילד לומד בדרך זו לא רק מילים חדשות, אלא גם משתמש בהן לצורכיו במהלך התקשורת היום-יומית. האינטונציה של ההורה מאפשרת ללמד את הילדים על רגשות והשימוש הנכון בהן, ידע שכמובן ימשיך להתפתח וילווה אותו כל חייו.
ספר הוא מקור בלתי נלאה של ידע בכל גיל, וזה נכון על אחת כמה וכמה כאשר מקריאים סיפורים לילדים. באמצעות הסיפורים יכול הילד ללמוד על העולם, להכיר אובייקטים שונים ולנתח סיטואציות המוצגות אצלו בסיפורים – כמובן שנדרשת התאמה של תכני הסיפור לגיל ולשלב ההתפתחותי בו נמצא הילד. הספר עשוי להיות מקום המפגש הראשון של הילד עם שלל דברים בעולם שלנו, ולראיה העובדה שרבים מהילדים יודעים כיצד נראים פרה, כבשה, סוס או חמור עוד לפני שהם פגשו אותם במציאות.קצת זמן איכות עם הילדים לפני השינה
הקראת סיפור היא מפגש אינטימי בין ההורה לילד שלו. בלא מעט מקרים זהו רגע אליו שני הצדדים מצפים בכל יום, זמן איכות החורג מהפעילויות האחרות הנעשות בצורה משותפת. לכך ניתן להוסיף את התפיסה המקובלת לפיה הקראת הסיפור מסייעת להעביר את הילדים מפאזת הפעילות של היום לשינה של הלילה.
יש ילדים שמפתחים הרגל של ממש, כך שקשה להם להירדם ללא הסיפורים. חלק מההורים מחליטים במצבים אלו "להוריד הילוך" ולצמצם את הסיפורים לפני השינה שהם מקריאים לילדיהם במטרה למנוע תלות. ההמלצה כיום היא לא לוותר על הסיפורים, עקב יתרונותיהם, אם כי בהחלט אפשר להגדיר מראש כמות סיפורים שאינה גדולה מדי הנקראת בלילה. בדרך כלל סיפור אחד או שניים אמורים להספיק לעשות את עבודתם.סיפורים ככלי לפיתוח היכולות של הילדים
הפרעות קשב וריכוז ניתן לנטר רק בסביבות גיל שלוש או ארבע בדרך כלל, אולם הקראת סיפורים לפני השינה בגילאים מוקדמים יותר עשויה, על פי חלק מהמחקרים, להקטין את הסיכויים להפרעות מהסוג הזה. ילד אשר עוקב אחר ההורה שלו יכול לשפר את טווחי הקשב והריכוז שלו. זאת כמובן להבדיל אלפי הבדלות מטלוויזיות וטלפונים, שעלולים לדברי מומחים לעשות דווקא את האפקט ההפוך.
מחקרים שונים מצביעים על יכולות לימודיות אחרות שסיפורים לילדים לפני השינה עשויים לפתח, שאינן קשורות רק לאוצר המילים. חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד ממליצים להורים להמשיך לקרוא לילדיהם סיפורים רק לאחר גילאי תשע, שנים בהן אוצר המילים שלהם כמעט מלא והם יכולים לקרוא ספרים המותאמים לגילם באופן עצמאי. הילד שההורה שלו מקריא עבורו סיפור עשוי לגלות יחד עמו את אהבת הקריאה.
אולי יעניין אותך לקרוא גם:
מנהיגות חינוכית בגן הילדים – סמכותה והשפעתה של הגננת על הילד שלכם