גיל שנתיים הנורא – ואיך לצלוח אותו ללא תסכול

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
גיל שנתיים הוא אחד השלבים הקשים ביותר בהורות. לא סתם קוראים לו "גיל שנתיים הנורא" זה יכול להיות קשה להבין מדוע הפעוט שלך מתנהג כפי שהוא מתנהג, ויותר קשה לדעת כיצד להגיב בצורה הטובה ביותר. פוסט זה בבלוג ידון באסטרטגיות להורים לעבור את השלב הקשה הזה בבטחה תוך שמירה על שפיות שלמה.
תקציר

זיהוי האתגרים של גיל שנתיים הנורא

גיל שנתיים הוא תקופה מאתגרת עבור כל ההורים. עבור רבים, המעבר מתינוק לפעוט יכול להיות קשה לניווט, מכיוון שהפעוט שלך כעת עצמאי יותר ופחות סמך עליך. באזור גיל שנתיים של הילד, ההורה עלול להיתקל בקושי לשלוט בהתנהגות הפעוט, מכיוון שהם צפויים להיות יותר תוקפניים ומתריסים. בגיל זה, גם הפעוט שלך עלול להיות מתוסכל ביתר קלות, מכיוון שהוא עדיין לומד כיצד לתקשר את הצרכים והרצונות שלו. כדי לעבור את השניים הנוראים בשלום ובשפיות, חשוב להכיר באתגרים שעומדים בפניכם. הכירו בכך שהפעוט שלכם לומד, ושההתנהגות שלו אינה אישית.

נסו להישאר רגועים וסבלניים כאשר אתם מגיבים להתפרצויות שלהם. כמו כן, חשוב להגדיר ציפיות לפעוט שלך במונחים של התנהגות מקובלת, ולתת חיזוק חיובי כאשר הוא פועל כראוי. בנוסף,

הקפידו לספק לפעוט שפע של אהבה, תשומת לב ומבנה. ספק להם הזדמנויות לחקור ולהביע את עצמם, כגון משחק ילדים בצעצועים, ציור או שירה. חשוב לספק לפעוט שלך גבולות ומגבלות עקביים, שכן זה יעזור לו ללמוד כיצד לנהל את הרגשות וההתנהגות שלו. לבסוף, הקפד לטפל בעצמך ולמצוא דרכים להפחית את הלחץ שלך. זה יכול לעזור לך להישאר נוכח וזמין לפעוט שלך. על ידי זיהוי האתגרים של השניים הנוראים ויישום האסטרטגיות המפורטות לעיל, אתה יכול לעבור את השלב הקשה הזה בבטחה ועם שפיותך שלמה.

פעוט בן שנתיים זועף - גיל שנתיים הנורא
פעוט שנראה כועס ומתוסכל.

הבנת ההתנהגות של ילדך

בגיל שנתיים, ילדכם לומד ומתפתח בקצב מהיר. הם לומדים על הסביבה שלהם ועל האנשים בה, וההתנהגות שלהם עלולה להיות בלתי צפויה כשהם מנסים להבין את העולם הסובב אותם. לדוגמא פעוט שישן היטב כתינוק ומתחיל לפתח בעיות שינה בגיל שנתיים.

כהורה, חשוב להבין מדוע ילדכם פועל, מכיוון שזה יכול לעזור לכם להגיב בצורה היעילה ביותר. כמה סיבות נפוצות שבגללן פעוטות מתנהגים כוללות תחושת המום, מתוסכל וחיפוש תשומת לב. פעוטות עשויים גם לבדוק גבולות כדי לראות איך הם יכולים להתחמק מדברים. חשוב לזכור שההתנהגות הזו נורמלית, ואין מה להתבייש בה. כדי לעבור את גיל השנתיים הנורא בשלום, חשוב להיות סבלניים ועקביים. הראה לילדך שאתה מבין את רגשותיו ושאתה שם כדי לעזור. שוחח עם ילדך בנימה רגועה ומובנת ותן לו זמן לעבד את רגשותיו. זה גם יכול לעזור לספק להם אפשרויות בחירה, שכן זה נותן להם תחושה של שליטה על ההחלטות שלהם. בנוסף, הצבת גבולות ויישום משמעת עקבית יכולים לסייע במניעת חלק מההתנהגויות המאתגרות יותר. היה ברור עם הציפיות וההשלכות שלך וודא שילדך יודע שהוא יכול לבוא אליך אם הוא צריך עזרה. לבסוף, הקפד לקחת קצת זמן לעצמך. זה יכול להיות קשה לשמור על סבלנות והבנה כאשר מתמודדים עם התנהגות מאתגרת של פעוט, אז הקפידו לקחת הפסקות ולמצוא דרכים להוריד מתח.

קראו עוד על שלבי התפתחות הילד לאדם מבוגר לפי תאוריית השלבים של אריקסון >>

הצבת גבולות ברורים

יצירת גבולות ברורים לפעוט שלך היא חלק חשוב בהורות בגיל שנתיים הנורא. כאשר הפעוט שלך מתחיל לפעול, חשוב להסביר בשלווה ובתקיפות את הגבול שנחצה ומדוע זה לא מקובל. זה יעזור לפעוט שלך ללמוד כיצד להתנהג ולהבין את ההשלכות של מעשיו. בנוסף, מתן ציפיות ברורות ותגמולים עבור התנהגות טובה יכולה להיות מועילה בהצבת גבולות. לדוגמה, אם הפעוט שלך לא מזרק זעם, אתה יכול לספק פרס קטן על ההתנהגות הטובה. זה יעזור לפעוט שלך ללמוד שעדיף להתנהג מאשר להתנהג לא נכון. לבסוף, חשוב להיות עקביים בעת הצבת גבולות. אם תאפשר לפעוט שלך לחצות גבול יום אחד, סביר להניח שהוא יכבד אותו בעתיד פחות. עקביות ומעקב חיוניים בהצבת גבולות ברורים.

איור של הורה וילד מחייכים בשלווה ביחד.
איור של הורה וילד מחייכים בשלווה ביחד.

יצירת מקום בטוח עבור ילדך לבטא את עצמו

יצירת סביבה בטוחה ומובנת עבור ילדכם לבטא את עצמו חיונית בגיל שנתיים. זה יכול להיות קשה לזכור שהפעוט שלך עדיין לומד איך לתקשר נכון, ושהוא עלול לפעמים להיות המום מהרגשות שלו. כהורה, חשוב להתאזר בסבלנות ולספק לפעוט הזדמנות לבטא את רגשותיו בצורה בטוחה ובריאה. אחת הדרכים לעשות זאת היא לספק מרחב פיזי לפעוט שלך לבטא את עצמו.

זו יכולה להיות פינה בחדר השינה שלהם שבה הם יכולים ללכת לקרוא ספרים, לשחק עם צעצועים או סתם להיות לבד. עודדו את ילדכם לדבר על רגשותיו ולהשתמש במילים כדי לבטא את עצמו.

אתה יכול גם לספק לפעוט שלך מקורות ביטוי אחרים, כגון אמנות או מוזיקה. דרך נוספת ליצור מרחב בטוח עבור הפעוט שלך היא לוודא שאתה מציב גבולות וציפיות. חשוב שהפעוט שלך יבין שזה לא בסדר להכות או לזרוק דברים. ודא שאתה עקבי במשמעת שלך ושאתה מספק השלכות להתנהגות בלתי הולמת.

לבסוף, חשוב לזכור שפעוטות זקוקים להרבה אהבה וחיבה. ספקו לפעוט חיבוקים ונשיקות והראו לו שאתם מבינים את הרגשות שלו. ודא שאתה מספק להם הרבה חיזוקים חיוביים כאשר הם מתבטאים בצורה הולמת. גיל שנתיים יכול להיות שלב קשה עבור הורים ופעוטות כאחד. עם זאת, על ידי יצירת סביבה בטוחה ומובנת עבור הפעוט שלך לבטא את עצמו, אתה יכול לעזור לוודא ששניכם תעברו את התקופה המאתגרת הזו בבטחה ושפיות הדעת שלכם שלמה.

קבלת תמיכה

להיות הורה לפעוט בגיל שנתיים יכולה להיות חוויה קשה ואף מתסכלת לעתים, וחשוב להורים להכיר בכך שהם לא צריכים לעבור אותה לבד. פנייה לבני משפחה, חברים ואפילו קבוצות תמיכה  יכולה להיות מועילה להפליא. אנשים אלה יכולים להציע עידוד, עצות ועזרה נחוצים להורים שמרגישים מוצפים. הם יכולים גם לספק אוזן קשבת להורים שפשוט צריכים לפרוק או לקחת הפסקה. בנוסף, פנייה לעזרה מקצועית יכולה להועיל גם להורים שמתקשים להתמודד עם התנהגות הפעוט שלהם. מטפלים ויועצים יכולים לעזור להורים לפתח אסטרטגיות לניהול הטוב ביותר של התנהגות הפעוט שלהם ויכולים לספק מרחב בטוח להורים לבטא את הפחדים, התסכולים והחרדות שלהם. על ידי הקדשת זמן להושיט יד ולקבל תמיכה, ההורים יכולים להרגיש מועצמים ומצוידים טוב יותר להתמודד עם גיל שנתיים המאתגר.

גיל שנתיים הנורא זוהי תקופה קשה להורים, אבל אפשר לעבור אותה בהצלחה. עם סבלנות, הבנה ותמיכה מהורים אחרים, תוכלו לעזור לילדכם לגדול ולהתפתח בסביבה בטוחה ובריאה.

שאלות נפוצות

פעוטות בני שנתיים נמצאים בשלב התפתחות שכולו חקר וגילוי. הם לומדים על העולם סביבם ומפתחים את כישוריהם בתקשורת, פתרון בעיות וקואורדינציה מוטורית. כהורים, חשוב להבין כמה מההתנהגויות הנפוצות שפעוטות בני שנתיים מפגינים כדי שנוכל לעזור להם טוב יותר כשהם גדלים. התנהגויות נפוצות שמפגינים ילדים בני שנתיים כוללות חקר סביבתם, עיסוק במשחקי העמדת פנים, הבעת עצמאות, הבעת רגשות ובניית מערכות יחסים עם אחרים.
כהורים, זה יכול להיות קשה להגיב להתנהגות לא נאותה של בן השנתיים שלנו בצורה חיובית. אבל עם הגישה הנכונה וההבנה של הצרכים של ילדנו, נוכל לעזור להם לפתח הרגלים והתנהגויות בריאים. אנו יכולים להשתמש בחיזוקים חיוביים, בטכניקות הסחת דעת ואסטרטגיות אחרות כדי לעזור לבני השנתיים שלנו ללמוד כיצד לנהל את הרגשות וההתנהגויות שלהם בצורה חיובית. על ידי מתן אהבה, תמיכה והכוונה, נוכל ליצור סביבה המעודדת התפתחות בריא
גידול ילדים יכול להיות אחת המשימות המאתגרות ביותר עבור כל הורה. זה יכול להיות אפילו יותר קשה כשמדובר בהבנת ההתנהגות שלהם בגילאים מסוימים. בעוד שכל ילד הוא שונה, ישנן קבוצות גיל מסוימות הנחשבות לקשות ביותר להורים בכל הנוגע להבנת התנהגות ילדיהם כמו גיל ההתבגרות וגיל שנתיים – שקיבל את הכינוי – “גיל שנתיים הנורא”
המונח "גיל שנתיים נורא" שימש לתיאור התנהגות של ילד בן שנתיים שנמצא בתהליך של פיתוח תחושת העצמי שלו. שלב זה מאופיין לעתים קרובות בהתקפי זעם, התרסה והתנהגויות מאתגרות אחרות, כאשר הפעוט לומד כיצד לבטא את עצמו ולהביע את עצמאותו. זו יכולה להיות תקופה קשה עבור ההורים כשהם מנסים לנווט את התקופה הזו בסבלנות ובהבנה.
שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
על הקשר המשולש בין מחוננות, לקויות למידה והפרעות קשב
על הקשר המשולש בין מחוננות, לקויות למידה והפרעות קשב

הילד שלכם חכם במידה העולה בהרבה על קבוצת הגיל שלו, אבל כשאתם מבקשים ממנו להכין שיעורי בית הוא מתפרע, נע ללא הפסקה ובוכה רבות למרות שהוא נבון דיו כדי להביע את עצמו במילים? יכול מאד להיות שגם הילד שלכם הינו מחונן הסובל מליקויי למידה והפרעת קשב. במאמר זה נסקור את הקשר המשולש ביניהם, כיצד מזהים ילד מחונן וכיצד ליצור רוגע ושלווה בחייו שיעזרו לו להתפנות ללמידה איכותית ומימוש הפוטנציאל העצום שטמון בו.

לקריאה »
הורים? זה מה שאתם צריכים לדעת על הקורונה
כל התשובות לשאלות הורים בנושא קורונה

נגיף הקורונה טלטל את עולמנו, ועדיין לא ברור כיצד המאבק מולו הסתיים. הורים בישראל ובעולם כולו התעוררו לעולם חדש, שרק הולך ונעשה מורכב יותר עבורם מיום ליום. גני הילדים ובתי הספר אינם פועלים נכון לעכשיו, כך שההורים צריכים לשבור את הראש כיצד להמשיך להתקיים כלכלית תוך שמירה על ילדיהם.

לקריאה »
הורים מבינים את התינוק שלהם והוא מאושר
הורים, כך תבינו ותגיבו נכון לרמזים של התינוק או הפעוט שלכם

תינוקות ופעוטות הם אנשי תקשורת אקספרסיביים – מלאי הבעה, רגש וכוונה, אך הבנת הרמזים שלהם יכולה להיות מאתגרת עבורכם ההורים. אז הכנו עבורכם הדרכה קצרה לפירוש ותגובה ראויים לרמזים של ילדכם, אשר באמצעותם תוכלו לטפח את ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית שלו.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן