שלבים ראשונים בהליכה – מתי תינוקות מתחילים ללכת?

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
תינוקות אף פעם לא באים לעולם עם הוראות הפעלה ולכל תינוק קצב התפתחות אישי משלו. יחד עם זאת, קיים טווח מקובל בהתפתחות תקינה, כאשר הדבר נכון גם לגבי הצעדים הראשונים והתקדמות שלאחר מכן. הורים רבים שואלים את עצמם האם העובדה שהתינוק היקר שלכם עדיין לא עומד או הולך מצביעה על בעיה. להלן נראה מהם בדיוק השלבים הראשונים בהליכה ומה צריך לדעת לגבי צעדים ראשונים בקרב תינוקות.
צעד ראשון - תינוקות מתי מתחילים ללכת?
הורים נט צעד ראשון - תינוקות מתי מתחילים ללכת?
תקציר

התפתחות מוטורית מקדימה

ההליכה על שניים מהווה מעמסה לא פשוטה על גופו של תינוק. ההליכה מחייבת התפתחות מוטורית והתחזקות השרירים והיא תמיד תבוא לאחר התפתחות יכולות מוקדמות. בשנים עשר החודשים הראשונים לחייו של התינוק חל שיפור מתמיד בקואורדינציה והשרירים מתחזקים והולכים. הרבה לפני הצעד הראשון והצעדים שאחריו התינוק יצטרך לסגל לעצמו יכולות מגוונות כדוגמת התהפכות על הבטן, יכולת להתגלגל, לאחר מכן יכולת לשבת ביציבות ואז גם לזחול. שלבים ראשונים בהליכה

המקדימים והמאחרים

חשוב לציין כי אין שום קשר בין התפתחות מהירה וצעדים ראשונים בגיל צעיר לבין יכולת שכלית או מוטורית בגיל מבוגר יותר. הצעדים הראשונים אצל תינוקות יופיעו בהדרגה, כאשר בגילאים שבין 8 ל-12 חודשים יופיע שילוב בין זחילה, עמידה וראשית הליכה. התינוקות המקדימים יותר, עשויים להתחיל ללכת ממש כבר בגיל 9 חודשים. אולם גם אלה שימשיכו להתקדם בזחילה ויחלו ללכת רק כחצי שנה מאוחר יותר בהחלט נמצאים בטווח הסביר.

מזחילה להליכה

מגיל 10 חודשים ולעיתים גם לפני כן, ניתן לראות שחלק מהתינוקות מגלים רצון לעמוד בעצמם. בתחילה הם נעזרים בחפצים שנמצאים בסביבתם, שולחן, כיסא, רגל של מבוגר או כל דבר אחר. בפעמים הראשונות הם יעמדו שניות מספר ולא יותר. עם הזמן, הם מצליחים לעמוד זמן רב יותר ולאחר מכן יחלו להתקדם לאט לאט כאשר הם נתמכים בסביבתם. השלב הבא הינו ניסיון ללכת ללא תמיכה, רגע מרגש מאין כמוהו עבור התינוק והוריו גם יחד.

האם אפשר לעזור לתינוק ללמוד ללכת

התפתחות תינוקות מתקיימת באופן טבעי. גם תינוקות שהוריהם אינם מעודדים אותם או "עוזרים" להם ללכת ולצעוד את צעדיהם הראשונים ילמדו בסופו של דבר ללכת כמו כולם. יחד עם זאת, אין מניעה לסייע לתינוק, בתנאי שלא מאיצים בתהליך. כאשר תינוק מגיע לגיל חצי שנה לערך, ניתן לתמוך בגופו של התינוק ולייצב אותו כך שהוא נראה כאילו שהוא עומד בעצמו. בדרך כלל הוא יניע את רגליו ויבצע תנועות שונות. זה בהחלט יכול לסייע לחיזוק השרירים. על כל פנים, זהו משחק משעשע ומהנה עבורו וגם עבור ההורים. תמיכה ועידוד ביד אוהבת יכולים כמובן להיעשות גם בחודשים העוקבים, כאשר התינוק מתקדם הלאה, מתחיל לעמוד בזהירות ומגלה יותר ויותר סימנים של עצמאות. למידע נוסף בנושא: יועצת התפתחותית – אבחון מוטרי וליווי התפתחותי

מה עוד ההורים יכולים לעשות

בשלבים הראשונים של ההליכה חשוב כי ההורים ישמרו על בית מסודר, ללא חפצים או מכשולים שיפריעו. שימו לב כי הרהיטים הינם יציבים ולא כאלו שינועו אם התינוק נשען עליהם. הקפידו על כי לא יהיו דברים חדים או זויות חדות ואם יש כאלה, ניתן לרכוש כיסויים ואביזרים להלבשה על הפינות. ניתן לרכוש עבור התינוק הליכון, אולם יש לבחור בדגמים מתאימים. לא מומלץ לבחור הליכון ישיבה משום שאז אין הפעלה מספקת של הרגליים ושל השרירים. כדאי לדאוג לתינוק למשחקים שהוא יכול לדחוף או להישען אליהם ללא חשש. במידה וההורים סבורים שהתינוק מתקדם בקצב איטי מדי טוב יעשו אם יתייעצו עם רופא הילדים או בטיפת חלב. אם הרגליים נראות חלשות מאוד והתינוק איננו מגלה נטייה לנסות ללכת גם בגיל שנה כאשר הוריו תומכים בגופו, פנו לייעוץ.
תינוקות מתחילים לעמוד על רגליים ואז ללכת בין 6-18 חודשים זה תלוי בהרבה תנים פיזיים אצל התינוק, וחשוב לזכור שכל תינוק הוא מיוחד ומתפתח בקצב קצת שונה, אך אם תינוקך עדיין לא הולך את צעדיו הראשונים לאחר 18 חודשים מומלץ לפנות לבירור אצל רופא.
כן, ניתן לעזור לתינוק ללמוד לזוז ולעמוד על רגליים בעזרת פעילויות שמעוררות את התשוקה לתנועה ומעניקות לתינוק הזדמנויות לתרגול. כמו כן, ניתן לעזור לתינוק ללמוד לזוז ע"י הנחת אותו על רגליים והנחת אותו למדי זמן עם תנועת רגליים כדי לתת לו הזדמנות לתרגול.

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
יועצת התפתחותית – אבחון מוטורי וליווי התפתחותי
יועצת התפתחותית לתינוקות

לכל תינוק יש קצב התפתחות משלו. אבל מה כאשר הקצב הזה איטי "מדי", עד לרמה של איחור התפתחותי של ממש? במקרה הזה, החשש של לא מעט הורים הוא מפער שיהיה קשה יותר להדביק לאחר מכן, או לחלופין מבעיות שישפיעו על הילד גם לאחר מכן (למשל פגיעה בהתפתחות המוטורית או אפילו ליקויי למידה מסוגים שונים).

כדי לדעת היכן הילד שלהם עומד, או אפילו פשוט לקבל מידה של שקט נפשי, פונים הורים רבים לסיוע מקצועי של יועצת התפתחותית.

לקריאה »
הורים מבינים את התינוק שלהם והוא מאושר
הורים, כך תבינו ותגיבו נכון לרמזים של התינוק או הפעוט שלכם

תינוקות ופעוטות הם אנשי תקשורת אקספרסיביים – מלאי הבעה, רגש וכוונה, אך הבנת הרמזים שלהם יכולה להיות מאתגרת עבורכם ההורים. אז הכנו עבורכם הדרכה קצרה לפירוש ותגובה ראויים לרמזים של ילדכם, אשר באמצעותם תוכלו לטפח את ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית שלו.

לקריאה »
בעיות שינה בגיל שנתיים - איך תצליחו לישון לילה שלם
בעיות שינה בגיל שנתיים – איך תצליחו לישון לילה שלם?

כשילד מגיע לגיל שנתיים, ההורים מרגישים לעיתים בין הפטיש לסדן: כבר לא מדובר בתינוק קטן עם יכולת תנועה נמוכה שניתן להרגיעו על הידיים.

זוהי תקופת מעבר בה הילד הופך מתינוק לפעוט ומרגיש גדול. לכן גיל שנתיים הוא גיל בעייתי במיוחד בכל הקשור לשינה. מה יכולים ההורים לעשות בכדי להגיע למיטה שלהם בשעה סבירה?

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן