מחזור ראשון והתבגרות מינית – באיזה גיל מקבלים מחזור?

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
מחזור ראשון אצל רוב הנערות מופיע בממוצע סביב גיל 12 שנים. רבים נוטים לייחס את המחזור הראשון להתבגרות מינית, ובעוד יש בכך מן האמת – אין זה בהכרח מדויק. התבגרות מינית יכולה לבוא לכדי ביטוי בדרכים שונות, ובעיקר כאשר מסתכלים על כך מבחינה נפשית ולא בהכרח ביולוגית. לכן חשוב לגשת לנושא ההתבגרות המינית לא רק דרך התופעות בגוף, אלא גם דרך ההתייחסות הנפשית של הנערה אל עצמה.
מחזור ראשון וגיל ההתבגרות אצל נערות - באיזה גיל מקבלים מחזור
מחזור ראשון והתבגרות מינית אצל נערות התמודדות בריאה עם התבגרות מינית
תקציר

המחזור הראשון כסממן להתבגרות מינית מבחינה רפואית

הגישה הרפואית לשאלת ההתבגרות המינית מתמקדת בתסמינים גופניים גרידא. בעוד ישנה הכרה מסוימת במצבים הנפשיים של הנערה, וההשפעות ההדדיות של נפש-גוף, עדיין נוקטת הרפואה עמדה חד-משמעית המתמקדת בביולוגיה והכימיה של הגוף.

מבחינה זו, הסממנים להתבגרות מינית נעוצים בעיקר בהתפתחות השדיים, שיעור (בין אם ערווה או אחר), וקבלת מחזור ראשון. הרפואה ממצבת את הסממנים הללו באזור גיל 12 שנים של הנערה, כאשר ישנם מצבים בהם מופיעים סממנים אלו או חלקם מוקדם יותר, ולעיתים מאוחר יותר מבחינת גיל. כך גם מבחינה הרפואה בין מצבים של התפתחות מינית מוקדמת או מאוחרת, אשר לעיתים גם יש לכך השלכות רפואיות-התפתחותיות. כאן גם נכנסים הרופאים לתמונה, אם במעקב או בבדיקות הרלוונטיות בכל מקרה ומקרה.

במובנים אלו, המחזור הראשון אינו האומדן היחידי והחד-משמעי להתבגרות מינית ברורה. לעיתים הוא יכול להופיע לפני או אחרי סממנים אחרים, אשר דווקא הם יעידו על התבגרות מינית. כך שתלוי במקרה בו מדובר, בתסמינים והופעתם, והשפעת התסמינים על גופה ונפשה של הנערה.

המחזר הראשון כסממן להתבגרות מינית מבחינה נפשית

בעוד טכנית יכול להופיע מחזור ראשון מוקדם או מאוחר יותר בהתפתחות המינית, ייתכן מאוד כי מבחינת הנערה יהא זה דווקא המחזור אשר יבשר על התבגרותה. חשוב להבין, מבחינה נפשית אין חד-משמעי אף פעם. הניסיון לסדר את התפתחות הנפש על פי תאוריה כזו או אחרת, בעוד יאה ונאה על הנייר, בפועל תמיד יהיו מקרים אחרים. עולם הפסיכולוגיה מובנה על כך שהנפש הינה ייחודית בין מטופל למטופל, וכך גם התפיסה הנפשית של כל מטופל ומטופל יכולה להיות שונה לחלוטין מזו של האחר.

מבחינות אלו, התבגרות מינית הינו מושג מעורפל ולא ברור. כאשר מופיעים תסמינים גופניים, לא תמיד הנערה מסוגלת לעכל או להבין את התמורות החלות בה, בעוד אחרת דווקא תהיה יציבה יותר ומקבלת יותר את אלו. התבגרות נפשית, אם כן, אינו עניין רק של גיל אלא גם של מעיין מוכנות נפשית לתהליך עצמו, אשר אף אדם אינו יודע בוודאות כיצד יתרחש בכל מקרה ומקרה.

המחזור הראשון יכול בהחלט לבשר לנערה כי עתה היא אישה, או בדרכה להיות אישה. זאת גם אם בניגוד מוחלט לכל מה שיאמר רופא זה או אחר. ההבנה הנפשית, התפיסה האישית, של השינויים בגופה – אלו מתחוללים בנפש פנימה, וקשורים באופייה, אישיותה והבנתה של אותה הנערה. אין זה עניין פשוט, ולא תמיד גם פשוט להבין כיצד להתחבר ולדבר מתוך הבנה של תפיסת הנערה על המתרחש.

נערה שקיבלה מחזור ראשון והחלה התבגרות מינית

התמודדות בריאה עם התבגרות מינית

ההכנה לבגרות הנפשית, להתבגרות המינית, בעלת חשיבות עצומה בהתפתחותה של הנערה ועיצוב הזהות שלה. מסיבה זו חשוב לשמור על שיח פתוח בבית, להסביר לנערה ולדבר עמה על המתרחש – על פי מידת רצונה ופתיחותה לשיח כזה. לעיתים תחוש הנערה בנוח יותר דווקא עם אדם אחר, אשר אינו ממשפחתה. אך חשוב להיות עם אוזן קשובה, ולהיות שם עמה לאורך התהליך המורכב הזה.

לצד האוזן הקשבת והלב הפתוח, חשוב גם ללמד על ההתבגרות המינית ותסמיני זו בגוף מגילאים צעירים יותר – כאמור הגיל הממוצע למחזור הוא 12, אבל ייתכן מחזור בגיל 11 ואפילו לפני.
ענו על השאלות שמטרידות כל נערה שמקבלת מחזור ראשון, כמו עד איזה גיל מקבלים מחזור? איך שומרים על ניקיון בזמן המחזור? מה עושים אם דולף הדימום ובאיזה אביזרים להשתמש.

כמו כן לרוב כשנערה מתחילה את ההתבגרות המינית שלה , ובמיוחד כשהיא מקבלת את המחזור הראשון היא תוהה גם לגבי התבגרות מינית אצל בנים בגילה – זו הזדמנות לטווח את המידע בצורה בריאה.

עד כמה שיכול להיות מביך נושא זה, הוא חשוב וקריטי במקרים רבים.

שיח פתוח ורגיש יכול לתרום רבות לכשיגיע הרגע, ובעיקר אם יהיו עניינים רפואיים אשר יש לתת להם את תשומת הלב.

התבגרות מינית הינו נושא לא פשוט, אך בהחלט ניתן להתמודד עמו באופן בריא ומיטיב כאשר הלב, הפה והאוזן במקומות הנכונים.

שאלות נפוצות

הגיל הממוצע לקבל מחזור חודשי הוא 12. אבל ייתכנו סטיות לכאן או לכאן .
חווית הווסת הראשונה של כל ילדה שונה, כך שהיא עשויה להיות מעט מבלבלת הן להורים והן לנשים צעירות כאחד. אבל אל דאגה, ישנם כמה סימנים נפוצים כמו צמחית שיער באזורים מסוימים, התחלה של ניצני שדיים ועוד.. שיכולים לעזור לך לזהות שביתך תקבל את וסת הראשונה שלה בקרוב. מודעות לסימנים אלו מראש תעזור לך להתכונן נפשית ורגשית לשינויים הגופניים וההורמונליים שמגיעים עם הווסת. עם ידע והשכלה מתאימים בנושא, תקופת מעבר זו יכולה להיות חלקה ואף מרגשת!
התקופה הראשונה יכולה להיות חוויה מרתיעה עבור הנערות החדשות חשוב להן להיות מוכנות לשינויים הפיזיים והרגשיים הנלווים לכך. למרבה המזל, ישנן דרכים רבות להבטיח שהבנות יהיו מוכנות היטב לפני המחזור הראשון שלהן. מהידע למה לצפות, ועד להצטייד בציוד, בנות יכולות להתכונן לתחילת הווסת הראשונה שלהן על ידי כך שילמדו למה לצפות ולהחזיק את החומרים הנכונים בהישג יד. חשוב להבין טוב את הווסת ואת המחזור כדי שתוכלי לקבל מידע טוב יותר מתי הוא מגיע. בנוסף, הצטיידי מראש במוצרי היגיינה נשית כמו רפידות, תחתונים תחליפיים וטמפונים כדי שתהיי מוכנה. שוחחי גם עם אמא שלך או מישהי בוגרת שאת סומכת עליה, שתדעי למה לצפות. זה יכול לעזור להפחית כל פחד או חרדה לגבי שלב חדש זה של החיים.
גיל ההתבגרות הוא זמן של שינויים פיזיים ופסיכולוגיים עצומים עבור ילדים. בעוד שהשינויים הפיזיים ידועים, כמו פרצי גדילה ושינויים במבנה הגוף, השינויים הרגשיים והפסיכולוגיים הנלווים להתבגרות עשויים להיות פחות מוכרים. כאשר צעירים עוברים תקופת מעבר זו, הם חווים לעתים קרובות מגוון של רגשות ושינויים פסיכולוגיים שיכולים להיות קשים.
שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
חרדות אצל מתבגרים
חרדות אצל מתבגרים

גיל ההתבגרות יכול להביא עמו אינספור מכשולים וקשיים לנער המתבגר. אין ספק, זהו גיל מבלבל ומורכב, אשר בו העיסוק במרחב החברתי, במיצוב העצמי ובהבניית האינדיבידואליות האישית של המתבגר הופכים להיות מרכזיים ביותר.

לקריאה »
ילד שוכב על השולחם בבית ספר כי הוא סובל מהפרעות קשב וריכוז HDAD
הפרעות קשב וריכוז – ADHD

הפרעת קשב וריכוז היא מצב שכיח, המשפיע על אנשים בכל הגילאים. זה יכול לגרום לאדם לפעול בדרכים חריגות, ולעתים קרובות הוא מפריע לאדם להתמקד במשימות ובעבודות בית הספר. קשה לזהות תסמינים של ADHD בהתחלה, אבל הם נוטים להופיע בסביבות גיל 10. גם אם אינך חווה סימפטומים כלשהם כעת, אתה עדיין עלול להיות בסיכון לפתח את המצב בהמשך הדרך. הסיבה לכך היא שהפרעת קשב וריכוז בילדות משפיעה גם בבגרות – כך שגם אם זה לא גלוי בילדות זה יכול להתחזק בבגרות. הנה מה שאתה צריך לדעת על ADHD, התסמינים של לוקים בהפרעה, טיפולים כמו ריטלין ונוספים, וכיצד להתמודד עם ההפרעה בצורה אחראית.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן