טיפול רגשי לילדים

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
אם גם לכם קרה שילדיכם נוטה לבכות, נתקף בהתקפי זעם, נתקל בקשיים חברתיים או בעיות קשב וריכוז, ייתכן והוא זקוק לטיפול רגשי לילדים. הטיפול הרגשי מאפשר לילד לרכוש כלים בריאים להתמודדות עם מצבים שונים כגון מעברים בין מסגרות חינוכיות, בין דירות, תהליכי גירושין של ההורים, אך גם בלי תנודות חדות בחייו של הילד עלולים להווצר מצבים שבהם הוא יוכל להפיק תועלת רבה מטיפול רגשי, להתגבר על ביישנות, הימנעות, קשיי שינה או כל קושי אחר המפריע לילד ומקשה על ההורים. במסגרת הטיפול הרגשי תוכלו גם אתם ההורים ליהנות מהדרכת הורים כדי להבין טוב יותר מה עובר על הילד וכיצד ניתן לעזור לו להתגבר ולהעניק לו את הבטחון והתמיכה שהוא צריך.
טיפול רגשי לילדים
טיפול רגשי לילדים
תקציר

מה זה טיפול רגשי?

טיפול רגשי הינו שם כולל לקשת רחבה של טיפולים הניתנים על ידי אנשי מקצוע כגון פסיכולוגים, פסיכיאטרים, יועצים חינוכיים, עובדים סוציאליים, מטפלים רגשיים, מטפלים באמצעות בעלי חיים ועוד. הטיפולים כוללים שיחות לצורך בירור הסיבות למצב הרגשי הרגיש, משחקים שמטרתם לחזק מיומנויות חברתיות, טיפול בבעל החיים כאמצעי לחיזוק הבטחון העצמי וטיפולים אחרים שמטרתם לשפר הפרעות קשב וריכוז ובעיות בוויסות הרגשי. ניתן לקבל טיפול רגשי כבוגרים או כצעירים, אך כמובן שעדיף לקבל אותם בגיל צעיר ככל האפשר על מנת לאפשר רכישת כלים להתגברות על הקשיים ובכך לצמוח ולהתפתח באופן הבריא ביותר האפשרי.

מה ההבדל בין טיפול רגשי למבוגרים ולילדים?

באופן טבעי, הטיפול הרגשי במבוגרים יתמקד בשיחות בין המטפל למטופל על מנת לברר היכן התחיל הקושי, כיצד הוא בא לידי ביטוי ומהם הפתרונות הטובים ביותר להביא לו מזור. לאחר שהובן הקושי ניתן לטפל בו באמצעות טיפול CBT, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, פסיכותאטפי או באמצעות טיפול באמנות. כאשר מדובר בילדים צעירים, או אפילו רכים מאד ( טיפול רגשי ניתן לתת גם לתינוקות המתקשים לאכול או לישון כהלכה ) הטיפול יתמקד במשחק, ביצירה, בהתנסות במגע וטיפול בבעל חיים טיפולי על מנת לחזק את הבטחון העצמי, להעלות את הדימוי העצמי ולרכוש כלים לחיזוק הקשב והריכוז.

מדוע כה חשוב להציע טיפול רגשי לילדים?

תינוק, פעוט או ילד הנמצאים באי שקט, אינם ניזונים ואינם ישנים כהלכה, מפתחים קשיים חברתיים או נוטים להתקף בהתקפי זעם עוצמתיים, התקפי בכי או סרבנות, ככל הנראה נמצאים במצוקה שאת פשרה הם אינם יכולים להבין. מעברים בין בתים, גירושין של ההורים, כניסה לגן או בית ספר חדש עלולים להעמיס לחץ ומתח על הילד אשר אינו יודע כיצד להתמודד איתו ובדרך כלל הוא בא לידי ביטוי בהתנהגות לא ראויה או שאינה מקובלת על ההורים. לילדים לא תמיד יש את החוסן הנפשי להתמודד עם שינויים, מעברים או קשיים בויסות החושי והרגשי, מה שגורם להם להתנהג בפראות, לבכות או לקשיי אכילה ושינה חריפים. כמו כן, תסמונות כגון אוטיזם או ADHD שאינן מאובחנות כהלכה יכולות להציג התנהגויות שמקשות על ההורים להבין מדוע הילד מתנהג בצורה כל כך לא הולמת.

במסגרת הטיפול הרגשי יוצע להורים לערוך לילד אבחון לאיתור הסיבה לקושי ולאחריו יהיה קל הרבה יותר להבין מהם הגורמים להתנהגות החריגה של הילד ולהתחיל לטפל בה בכלים מקצועיים. בגילאים צעירים הילדים עדיין גמישים מחשבתית מספיק כדי להתאמן ולתרגל כישורים חברתיים, לרכוש כלים לויסות עצמי, לקבל ולהבין מה מאת

גר אותם וכיצד להתמודד עם מצבים שונים. לכן טיפול רגשי בגיל צעיר לאיתור גורמי הקושי והתאמת הטיפול יחזקו את הילד ויעזרו לו להתפתח ולצמוח באופן הבריא ביותר האפשרי, ולהפוך לנער ומבוגר הממצא את יכולותיו ומגשים את הפוטנציאל הטמון בו במלואו.

מה הם סוגי הטיפולים הרגשיים המתאימים לילדים?

טיפולים רגשיים מתאימים לילדים בכל הגילאים, החל מגיל ינקות ועד לגיל 18. הצעד החשוב ביותר הוא יצירת אמון בין המטפלת הרגשית למטופל הצעיר ומתן תחושה חיובית של משחק והנאה בזמן הטיפול כדי להביא לשיתוף פעולה שיישא פרי בחיזוק מיומנויות שונות, העלאת הבטחון העצמי ושיפור הדימוי העצמי. לצורך

כך הותאמו הטיפולים לעולמם של הילדים כדי ליצור חוויה נעימה של נינוחות, התרגשות והנאה ולהימנע מגרימת עומס לחץ ומתח נוספים. להלן סוגי הטיפולים הרגשיים המתאימים במיוחד עבור ילדים:

  1. טיפול רגשי בהבעה ויצירה – בארץ ובחו"ל קיימת קשת רחבה ומגוונת של טיפולים רגשיים באמצעות הבעה ויצירה, החל ממוסיקה, תנועה, יוגה, אמנויות למיניהן, דרמה, ביביליותרפיה ועוד. הטיפולים החוויתיים יוצרים תחושת נינוחות והנאה אצל הילד המרגיש בטחון להביע את עצמו בסביבה בטוחה ותומכת.
  2. טיפול רגשי באמצעות בעלי חיים – בארץ ניתן למצוא טיפול באמצעות כלבים טיפוליים, סוסים, תוכים, ארנבונים, קביות ואוגרים, חתולים ואף כבשים ועיזים מיניטאוריות. בעל החיים המאולף להיות רגוע ושקט מאפשר לילד לגעת, ללטף, להאכיל ולטפל, מעניק לילד מרגוע, תחושות של חמלה והבנת הצרכים של האחר. יש אפשרות גם לאמץ כלבים טיפוליים אשר תומכים רגשית בילד גם בתוך ביתו הפרטי. הורים המסכימים להכניס לביתם בעל חיים טיפולי אחראיים לשלומו ולבטיחותו וגם לטיפולים רפואיים אם יהיה זקוק לכך, אך ההוצאה הכספית משתלמת מאד הן לילד המרוויח ידיד פרוותי והן לבעל החיים הזוכה בבית חם.
  3. טיפול רגשי CBT- CBT במילים פשוטות הוא זיהוי דפוסי חשיבה קלוקלים והחלפתם בדפוסי חשיבה בריאים ומועילים. לדוגמא, ילד המביע את תחושותו כי הוא 'מכוער', 'מוזר', 'טיפש' יכול להפיק תועלת רבה מהבנת הנזק שמחשבות אלו גורמות להרגשה שלו ולדימוי העצמי, וקבלת כלים מהמטפלת הרגשית כיצד לשנות את דפוסי המחשבה ההרסניים הללו בדפוסים חדשים, בריאים ומחזקים.

מתי מומלץ לפנות לטיפול רגשי?

אם עשיתם שינוי או מעבר דרסטי בחיים והילד מגיב אליו בעצבנות, בבכי או בתחושות קשות, וגם אם הכל שפיר בחיים שלכם ובכל זאת הילד מתקשה חברתית, מציג בעיות קשב וריכוז, מתנהג באלימות, סרבנות או בררנות קשה באוכל ומתקשה לישון, חשוב לפנות לקבלת ייעוץ אצל מטפלת רגשית לקראת אבחון והתאמת טיפול מתאים.

מה תפקידם של ההורים בטיפול הרגשי של ילדיהם?

במהלך הטיפול, תציע המטפלת הרגשית ייעוץ והדרכת הורים על מנת לקבל כלים להתמודדות עם קשיי הילד. תפקיד ההורים הוא להעניק לילד תחושת בטחון, תמיכה ומודעות למצב שאיתו הילד מתמודד. הילד זקוק למסגרת משפחתית חמה ומאוחדת אשר מבינה ומקבלת אותו כמו שהוא, שמחזקת ומעניקה לו את המרחב והחופש להתמודד עם קשייו בקצב שלו ובדרך שלו, ובמידה והוא גדול מספיק גם לבחור את הדרך הטיפולית המועדפת עליו ואשר תתאים לאופיו.

אני סבור שהילד שלי זקוק לטיפול רגשי, למי עליי לפנות?

מומלץ להתחיל משיחה עם הצוות החינוכי במסגרת שבה הילד לומד. מנהלת המוסד בדרך כלל מחזיקה המלצות על מטפלים שונים ומתוך היכרותה את הילד ואת התנהגותו תדע לכוון אתכם לאן מומלץ לפנות. לרוב הפגישה הראשונה תהיה עם פסיכולוג או פסיכיאטר על מנת להעריך ולאבחן את הילד ולאחר מכן יומלץ לכם על דרכי הטיפול. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם חברים, עם קבוצות ופורומים שונים ובעיקר להבין שאתם לא לבד, יש עוד כמוכם רבים.

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
הסכם נסטינג - ההליך ההוגן ביותר עבור הילדים שלכם
הסכם נסטינג – ההליך ההוגן ביותר עבור הילדים שלכם

לפני כשני עשורים, התקבל במדינת וירג'יניה שבארצות הברית, פסק דין תקדימי בתיק גירושין. בני הזוג במקרה המהפכני ההוא, בחרו לאפשר לילדיהם להמשיך להתגורר בדירה המשותפת על מנת שלא ייאלצו להיטלטל בין שתי דירות. בית המשפט פסק כי מדובר בתקדים חיובי שכן לעיתים קרובות מדי בני זוג גרושים מתעלמים מהקושי הרגשי שילדים צריכים לעמוד בו כשהם מיטלטלים בין שתי דירות.

לקריאה »
חופשה משפחתית מוצלחת בחול עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים - המשפחה והילד סביב הבריכה
טיפים לחופשה משפחתית מוצלחת בחו"ל עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים

תכנון חופשה משפחתית בחו"ל יכול להיות מאתגר, במיוחד כאשר מטיילים עם ילדים עם צרכים מיוחדים. צוות הוריםץנט הכין עבור משפחות שלהם ילד עם צרכים מיוחדים, טיפים ועצות חשובות על מנת שתוכלו להנות מהחופשה המשפחתית  כחוויה מוצלחת ומהנה לכל המשפחה.

לקריאה »
בעיות התמכרות אצל בני נוער
בעיות התמכרות אצל בני נוער

אחת מהתופעות הנפשיות אשר הולכות ונהיות נפוצות יותר ויותר הינן בעיות התמכרות. בעבר, נושא ההתמכרות היה נידון סביב אובייקטים ספציפיים מבחינה אוניברסלית – אלכוהול, סמים, וכדומה.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן