מדריך התמודדות עם הקורונה להורים

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
התקופה הנוכחית אינה קלה לאיש ועל אחת כמה וכמה להורים לילדים. המעניין הוא, שדווקא הילדים נוטים לגלות פחות אותות חרדה מהוריהם ולתופעה זו ישנם גורמים רבים. ראשית, יש להבין את ההשלכות של המגפה. מבחינת הילדים, המגפה גרמה לכך שהם צריכים להישאר בבית ולא ללכת לגן או לבית הספר. מצד שני, כיוון שחלק ניכר מהתקשורת בימינו מתנהל בצורה מקוונת, הרי שאין בכך בשביל לפגוע בקשרים החברתיים של הילדים. בנוסף, נגיף הקורונה הוא אויב שלא ניתן לראות או לגעת בו ושלא מהווה איום ממשי על ילדים, עד כמה שידוע לנו.
מדריך התמודדות עם הקורונה להורים
תקציר

למרות כל זה, ישנם ילדים הסובלים ממצוקה של ממש וכן יש להדגיש שהילדים מושפעים במידה רבה מהתנהלותם של ההורים. אי לכך, הורים המשדרים מצוקה לחץ וחרדה, עשויים להוביל להתגברות החרדה בילדיהם. זוהי למעשה העצה הראשונה שלנו אליכם, ההורים: ככול שתצליחו להישאר רגועים ולשמור על איזון רגשי, כך הילדים שלכם יתמודדו טוב יותר עם המצב הלא פשוט שנקלענו אליו.

טיפ #1 תנו לילדים אחריות, חלקו משימות

במחקרים לא מעטים שבוצעו בנושא חרדה בקרב ילדים במצבי משבר, נמצא כי ניתן למנוע חרדה בילדים פשוט על ידי מתן אחריות וחלוקת משימות. מתברר שכאשר הילד אחראי לביצוע משימה מסוימת כמו שמירה על בובה מפוחדת או השגחה על אחים קטנים יותר, רמת החרדה שלו נמוכה מהרגיל. תופעה מעניינת זו מתקיימת לא רק בילדים גדולים אלא גם בילדים קטנים ואפילו בפעוטות.
לאור זאת, ההמלצה השנייה שלנו אליכם היא להטיל על הילדים אחריות ולחלק משימות המתאימות לגילם. כך לדוגמה, הילדים הקטנים יכולים לפנות את השולחן לאחר הארוחות או לסדר את חדר המשחקים מדי ערב ואילו הילדים הגדולים יותר, יכולים לסייע בשטיפת הכלים והכנת הארוחות. כאשר ילד מקבל משימה שמעניקה לו תחושת שליטה, הביטחון שלו עולה ומתפתחות בו תקווה ונחישות.

טיפ #2 שמרו על שגרה, על אף המצב

שמירה על סדר יום קבוע ועל שגרה קבועה, מסייעת רבות בהתנהלות הנכונה של הבית והמשפחה. זאת כיוון שהשגרה הקבועה מהווה מעין עוגן ומספקת נקודות יציבות שניתן להיאחז בהן. על כן הקפידו להעיר את הילדים בשעה קבועה, ללכת לישון בשעה קבועה, לאכול את הארוחות בשעות קבועות ועוד. כמו כן חשוב שלא להגמיש מדי את החוקים הקבועים של הבית. זאת כיוון שבסופו של דבר ההרגל הזמני, עשוי להפוך להרגל קבוע. הכוונה היא למשל ללינה משותפת עם ההורים, אכילה מול הטלוויזיה ועוד.

בנוסף, סדר יום קבוע יעזור לכם גם בכל נושא הלמידה מרחוק. ארגנו לוח גדול שבו ניתן לכתוב את מערכת השעות, תנו לילד/ה שלכם להחליט מתי זמן למידה ומתי זמן חופש, נסו להיות גמישים ככל האפשר. הצטיידו בדיו או טונרים למדפסות מבעוד מועד מכיוון שיהיו הדפסות רבות להוציא ולתת לילדים – דפי צביעה, דפי עבודה ולמידה ועוד. בעיקר זכרו שכמה שלכם קשה עם התקופה הבלתי האפשרית והמבלבלת הזו, לילדים שלכם קשה עוד יותר, על אף שנדמה כי הם בחופש.

טיפ #3  היזהרו מ"מנת-יתר" של חדשות

מומלץ מאוד להגביל את משך הזמן שבו הטלוויזיה תהיה פתוחה על ערוצי החדשות. התמכרות לנתונים המדאיגים אולי נותנת אשליה של שליטה, אך הלכה למעשה היא רק גורמת לעלייה במפלס החרדה, הן בילדים והן במבוגרים. את הצפייה המשותפת בטלוויזיה ניתן ואף מומלץ להמיר בפעילות משפחתית מהנה כמו משחק לוח, בישול בצוותא, "מסיבת תחפושות", "תחרות כישרונות" ועוד.

טיפ #4 שימו לב לשינויים התנהגותיים

אמנם רוב הילדים מתמודדים בצורה מצוינת עם משבר הקורונה ואפילו מצליחים ליהנות מהמציאות החדשה שנכפתה עליהם, אך ישנם גם כאלה שמגיבים למציאות החדשה בצורה שונה לגמרי. כיוון שילדים לא תמיד מבטאים את הרגשות שלהם במילים, חשוב מאוד לשים לב לשינויים התנהגותיים כאלה ואחרים, שיש בהם כדי להעיד על מצוקה. כך לדוגמה ילד הסובל מחרדה או דיכאון, עשוי להתלונן על כאבים בלתי מוסברים, להמעיט או להרבות באכילה (הפרעות אכילה), לסבול מהפרעות שינה, להסתגר בחדרו, להימנע מפעילויות שהסבו לו הנאה בעבר ועוד.

מצד שני, מומלץ שלא להגזים בדאגה ולהימנע מ"תשאול יתר". זאת כיוון שילד שנשאל יותר מדי פעמים אם הוא מרגיש בסדר, עשוי להרגיש שמפקפקים בו. בסופו של דבר יתכן אף שהילד יתחיל לחשוד שמשהו בו אינו כשורה, למרות שלמעשה הכל כתמול שלשום.

 

ראו גם:

הורים יקרים, כל התשובות לשאלות בנושא קורונה ממתינים לכם כאן

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
נגיף הסארס
נגיף הסארס – כל מה שצריך לדעת על המגיפה שנעלמה כלעומת שבאה

העולם ידע כמה מגפות משמעותיות במהלך ההיסטוריה. סארס היא לא אחת החמורות שבהן מבחינת מספר ההידבקויות ואחוזי התמותה, אבל אין ספק שהיא דורשת הרחבה. מגפת הסארס (ראשי תיבות של Severe Acute Respiratory Syndrome, ובתרגום חופשי "תסמונת נשימתית חריפה חמורה") הופיעה לקראת סוף 2012 במחוז גואנגדונג שבסין, התפשטה משם לשכנותיה ולמדינות אחרות ברחבי העולם והסתיימה באופן רשמי במהלך יוני 2003.

לקריאה »
נערה מסתכלת במראה ומנסה לשפר את הדימוי העצמי
איך לשפר את הדימוי העצמי

דימוי עצמי הוא התפיסה שיש לנו לגבי עצמנו, והיא כוללת את כל האמונות, המחשבות והרגשות שלנו על יכולותינו ועל הערך שלנו. דימוי עצמי חיובי חשוב מאוד לשלומות הרגשית והנפשית ולהצלחה בחיים. למרבה הצער, אנשים רבים סובלים מדימוי עצמי נמוך, והדבר משפיע על חייהם, מעכב אותם ואף מזיק להם. כדי לשפר את הדימוי העצמי צריך להבין מה המקור לדימוי עצמי נמוך וללמוד איך לשפר אותו, להרגיש טוב ולנהל חיים מספקים. מתמודדים עם דימוי עצמי נמוך? כך תעזרו לעצמכם.

לקריאה »
טיפול בחרדות אצל ילדים - ילד מפחד מתחת לשמיכה
טיפול בחרדות של ילדים

חרדות משפיעות על אנשים בכל גיל וגם על ילדים. חרדות של ילדים יכולות להתבטא בדרכים שונות ולהשפיע על בריאותם הרגשית, הנפשית וגם הפיזית. כדי לעזור לילדים להתגבר על החרדות צריך להבין ממה הן נגרמות וללמוד איך לטפל בהן בעדינות ובחמלה. ילדיכם מתמודדים עם חרדות? כך תעזרו להם.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן