איך לשפר את הדימוי העצמי

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
דימוי עצמי הוא התפיסה שיש לנו לגבי עצמנו, והיא כוללת את כל האמונות, המחשבות והרגשות שלנו על יכולותינו ועל הערך שלנו. דימוי עצמי חיובי חשוב מאוד לשלומות הרגשית והנפשית ולהצלחה בחיים. למרבה הצער, אנשים רבים סובלים מדימוי עצמי נמוך, והדבר משפיע על חייהם, מעכב אותם ואף מזיק להם. כדי לשפר את הדימוי העצמי צריך להבין מה המקור לדימוי עצמי נמוך וללמוד איך לשפר אותו, להרגיש טוב ולנהל חיים מספקים. מתמודדים עם דימוי עצמי נמוך? כך תעזרו לעצמכם.
נערה מסתכלת במראה ומנסה לשפר את הדימוי העצמי
נערה מסתכלת במראה ומנסה לשפר את הדימוי העצמי
תקציר

למה אנחנו סובלים מדימוי עצמי נמוך?

דימוי עצמי נמוך נובע מגורמים שונים כמו חוויות עבר קשות, לחצים חברתיים וערך עצמי נמוך. חוויות שליליות כמו טראומות ילדות, בריונות או כישלונות יכולים להשאיר צלקות רגשיות עמוקות ולפגוע בנו. כמו כן סטנדרטים חברתיים וציפיות של אחרים הם כר פורה להשוואה אין־ סופית לאחרים, והשוואות אלה –לא רק שאינן בריאות, הן גם פוגעות בתחושת הערך העצמי ובדימוי העצמי. נוסף לכך, שיח פנימי שלילי, ביקורתי ושיפוטי פוגעים בדימוי העצמי ומעכבים את תהליך ההבראה.

איך דימוי עצמי נמוך משפיע על חיינו?

דימוי עצמי נמוך משפיע על היבטים רבים בחיינו ובתהליך של אימון אישי לדימוי עצמי נמוך אפשר להתחיל ולהתגבר על כך.  בכל הנוגע לקשרים אישיים, אנשים שמתמודדים עם דימוי עצמי נמוך עלולים להיאבק כדי לבסס גבולות בריאים עם אחרים או כדי ליצור קשרים עמוקים כיוון שהם לרוב חושבים שאינם ראויים לאהבה ולכבוד. זה יכול לגרום לדינמיקה בין – אישית בעייתית ולקשיים באינטימיות רגשית. בכל הנוגע להתקדמות המקצועית, דימוי עצמי נמוך מעכב את ההתקדמות בקריירה ומגביל את היכולת ליטול סיכונים, להציג כישרונות או להציע רעיונות. כמו כן, אנשים שסובלים מדימוי עצמי נמוך, עלולים לסבול ממתח, מחרדה ומדיכאון כיוון שהם כל הזמן מפקפקים ביכולותיהם ומודאגים לגבי הדעות של אחרים כלפיהם.

טיפים לשיפור הדימוי העצמי

  • התייחסו לעצמכם באהבה ובחמלה – החליפו שיח עצמי ביקורתי בשיח עצמי מכיל, תומך ומעודד. הכירו בחוזקות שלכם ובהישגים שלכם. זכרו שכולם עושים טעויות, והטעויות לא מגדירות את הערך שלנו.
  • אתגרו אמונות שליליות – זהו מחשבות שליליות ואתגרו אותן. החלף אותן בהצהרות חיוביות. הזכירו לעצמכם שאתם ראויים לאהבה ולכבוד.
  • הקיפו את עצמכם באנשים אוהבים – טפחו קשרים עם אנשים שמאמינים בכך ומעודדים אתכם. הימנעו ממערכות יחסים בעייתיות שגורמות לכם לפקפק בעצמכם וביכולותיכם.
  • הציבו לעצמכם יעדים ברי השגה – גם אישיים וגם מקצועיים. כך תוכלו לבסס הצלחה בחיים ולשפר את הדימוי העצמי שלכם.
  • דאגו לבריאותכם – התאמנו בקביעות, אכלו בצורה מאוזנת והקפידו על שינה רגועה ומספקת. הבריאות הפיזית משפיעה על הבריאות הרגשית והנפשית ומחזקת את הדימוי העצמי.

סובלים מדימוי עצמי נמוך? אל תתמודדו לבד

עבודה עם מאמן אישי או מטפל רגשי יכולה לעזור לכם מאוד בתהליך לשיפור הדימוי העצמי. המרחב הטיפולי הוא בטוח, מכיל ותומך ויכול להקל עליכם וללמד אתכם להאמין בעצמכם, ביכולות שלכם ובערך שלכם. אנשי מקצוע למיניהם יעזרו לכם להימנע משיח עצמי שיפוטי וביקורתי ולחקור את מחשבותיכם, רגשותיכם ותפיסותיכם בחמלה ובאהבה. הם יכולים לעזור לכם לזהות את הסיבות העיקריות לדימוי העצמי הנמוך ולעזור לכם לפתח אסטרטגיות להתגבר עליו ולשפר את איכות חייכם.

הם יראו לכם איך להשתמש בטכניקות ובכלים שונים כדי לאתגר דפוסי חשיבה שליליים, לקבל את עצמכם, להתייחס לעצמכם בחמלה ולפתח מנגנוני התמודדות בריאים. הם ידריכו אתכם לכל אורך הדרך ויראו לכם איך להציב לעצמכם מטרות ולהשיג יעדים בד בבד לשיפור הדימוי העצמי ולבניית החוסן האישי.

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
נגיף הסארס
נגיף הסארס – כל מה שצריך לדעת על המגיפה שנעלמה כלעומת שבאה

העולם ידע כמה מגפות משמעותיות במהלך ההיסטוריה. סארס היא לא אחת החמורות שבהן מבחינת מספר ההידבקויות ואחוזי התמותה, אבל אין ספק שהיא דורשת הרחבה. מגפת הסארס (ראשי תיבות של Severe Acute Respiratory Syndrome, ובתרגום חופשי "תסמונת נשימתית חריפה חמורה") הופיעה לקראת סוף 2012 במחוז גואנגדונג שבסין, התפשטה משם לשכנותיה ולמדינות אחרות ברחבי העולם והסתיימה באופן רשמי במהלך יוני 2003.

לקריאה »
ייעוץ והדרכה להורים
מה עושים בייעוץ והדרכת הורים?

אתגרי ההורות הם חלק בלתי נפרד מתפקידנו כהורים. בעוד שלאורך השנים מערכת החינוך מכינה אותנו עם מיומנויות רבות ושונות, ובעוד שישנם תפקידים ומשרות אליהם מתקבלים אך ורק עם תואר ראשון או שני, או עם הכשרות מקצועיות, הרי שאל תפקיד ההורות, אל אותן נעלים ענקיות, נכנסים כך 'לפתע פתאום' ולא יעזרו 9 חודשים של סיפורים מקדימים מצד בני משפחה וחברים.

כאן גם טמון האבסורד הגדול, כיצד אנו מתכוננים כל חיינו אל תפקידים שונים המציבים תנאי סף, ואילו עבור התפקיד החשוב והמאתגר מכול, אין כל הכנה מקדימה. האמנם?

לקריאה »
ילדה לא מצליחה להרדם
טיפול פסיכולוגי לקשיי שינה של ילדים

שינה היא היבט חיוני בהתפתחותו וברווחתו הכללית של הילד. עם זאת, עבור חלק מהילדים, השגת שנת לילה שלווה יכולה להיות משימה מאתגרת. החל מסיוטים ופחדים לפני השינה ועד לנדודי שינה ושינה חסרת מנוחה, קשיי שינה אלו יכולים להשפיע רבות על הבריאות הפיזית, היכולות הקוגניטיביות והמצב הרגשי של הילד. במקרים כאלה, טיפול פסיכולוגי מציע פתרון רב ערך להתמודדות עם אתגרים אלו ולהתגבר עליהם. מאמר זה בוחן את תפקידו של טיפול פסיכולוגי בסיוע לילדים להתגבר על קשיי שינה ולהשיג לילות מנוחה.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן