טיפול בחרדות של ילדים

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
חרדות משפיעות על אנשים בכל גיל וגם על ילדים. חרדות של ילדים יכולות להתבטא בדרכים שונות ולהשפיע על בריאותם הרגשית, הנפשית וגם הפיזית. כדי לעזור לילדים להתגבר על החרדות צריך להבין ממה הן נגרמות וללמוד איך לטפל בהן בעדינות ובחמלה. ילדיכם מתמודדים עם חרדות? כך תעזרו להם.
טיפול בחרדות אצל ילדים - ילד מפחד מתחת לשמיכה
תקציר

מדוע ילדים סובלים מחרדות?

לדברי מוניקה הרשקוביץ – טיפול בחרדות יש סיבות רבות להתעוררות של חרדות אצל ילדים. אומנם יש לכם גורמים גנטיים, אך בדרך כלל הגורמים הם סביבתיים (לחץ ומצוקה), משפחתיים (דינמיקה משפחתית בעייתית) וחברתיים (טראומות ואינטראקציות חברתיות בעייתיות). גם שינויים בחיים כמו מעבר לבית ספר חדש, ילד חדש במשפחה או גירושים של ההורים עלולים לעורר חרדות בילדים. ילדים שמלכתחילה נחשבים רגישים במיוחד, עלולים לסבול מחרדות הרבה יותר מילדים אחרים ומתקשים להתמודד איתן.

כיצד מתבטאות חרדות בילדים?

חרדות אצל ילדים יכולות להתבטא בדרכים שונות, וחשוב שההורים והמטפלים ידעו לזהות את הסימנים להן. בדרך כלל ילדים צעירים יפגינו חרדת פרידה, נצמדות מוגזמת, פחד ממצבים חדשים או מחפצים מסוימים או יסבלו מקשיי שינה.

ילדים בוגרים ומתבגרים יפגינו דאגה מוגזמת, עצבנות, חוסר שקט, קשיי ריכוז, הימנעות מפעילויות ספציפיות או מאינטראקציות חברתיות. תסמינים פיזיים כמו כאבי ראש, כאבי בטן או כאבי שרירים יכולים ללוות חרדות בילדים. חשוב לציין שתסמיני החרדה עשויים להשתנות מילד לילד, ולא כל הילדים מפגיעים את אותם תסמינים.

איך אפשר להקל על ילדים הסובלים מחרדות?

  • צרו סביבה תומכת – סביבה משפחתית מטפחת ותומכת וסביבה בית ספרית מכילה יכולות להועיל מאוד לילדים שמתמודדים עם חרדות. עודדו את הילדים לדבר איתכם בפתיחות, הקשיבו להם ועזרו להם לבטא את רגשותיהם. תנו להם להרגיש שיש מי שמקשיב להם ומבין אותם.
  • טפחו מנגנוני התמודדות בריאים – למדו את הילדים להתמודד עם מצבים מאתגרים ולנהל את החרדות שלהם. דוגמאות טובות למנגנוני התמודדות בריאים הן תרגילי נשימה עמוקה, טכניקות הרפיה, יוגה, מיינדפולנס, ספורט ועיסוק בתחביבים. עודדו הרגלים בריאים כמו פעילות גופנית סדירה, אכילה נכונה ושינה מספקת כדי לשפר את ההרגשה של הילדים ולהפחית את החרדות שלהם.
  • ספקו לילדים שגרה מובנית – בססו שגרה יומית עקיבה כדי לספק לילדים תחושת יציבות שתקל עליהם ותפחית את החרדות. הקפידו על לוח זמנים מובנה לפעילויות שונות, לשיעורי בית, לארוחות ולשעת שינה. כך הילדים ירגישו שהם בטוחים ושולטים על מצבם הרגשי.
  • למדו את הילדים לפתור בעיות – עזרו לילדים לפתור בעיות בעצמם וכך תעצימו אותם ותעזרו להם להתמודד עם אתגרים שמגבירים חרדות. למדו אותם לפרק בעיות לגורמים, לחפש פתרונות יצירתיים ולהעריך את התוצאות. אם הם יצליחו לפתור את הבעיות שלהם בעצמם, הם ירכשו ביטחון וידעו איך להתמודד עם מצבים מעוררי חרדה.
  • עודדו קשרים חברתיים – יש ערך רב לטיפוח קשרים חברתיים ולהעמקת הקשרים במשפחה וגם במשפחה המורחבת. עודדו את הילדים להשתתף בפעילויות חברתיות, לעסוק בתחביבים ולהצטרף למועדונים שבהם הם יכולים ליצור אינטראקציה עם אחרים שחולקים תחומי עניין משותפים.

להשאיר את חרדות הילדות מאחור

חרדות ילדות הן נושא מורכב ומאתגר הדורש הבנה, אמפתיה והתערבות מתאימה. בזיהוי הגורמים לחרדה ולטיפול בתסמינים שלה אפשר לתת לילדים תמיכה משפחתית, חברתית ומקצועית ולהקל את מצוקתם. גישה מקיפה המשלבת סביבה תומכת, מנגנוני התמודדות בריאים, שגרה מובנית, מיומנויות של פתרון בעיות והתערבות מקצועית עוזרים לילדים להתמודד עם החרדות, לנהל אותן ואף להשאיר אותן מאחור ובד בבד לפתח חוסן רגשי, נפשי ופיזי ולנהל חיים בריאים, טובים ואיכותיים.

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
אמא מחבקת את ילדתה שמפחדת מהמלחמה והמצב הבטחוני
איך לתווך לילדים את המצב הבטחוני וגל הטרור מבלי לטלטל את נפשם

המצב הבטחוני יוצר אצל כולנו, ילדים והורים כאחד, התמודדויות מורכבות ואתגרים רבים שעוד לא פגשנו בהם. בתור הורים יש לנו האחריות לתווך לילדים את המצב הבטחוני, במיוחד כאשר הם לא הולכים לבית הספר ומרגישים יום יום שדברים קורים. תפקידנו לשמור על אופטימיות ולדאוג לילדים אך אלו לא תמיד משימות פשוטות או ברורות, אז מה כן כדאי לעשות?

לקריאה »
נערה מסתכלת במראה ומנסה לשפר את הדימוי העצמי
איך לשפר את הדימוי העצמי

דימוי עצמי הוא התפיסה שיש לנו לגבי עצמנו, והיא כוללת את כל האמונות, המחשבות והרגשות שלנו על יכולותינו ועל הערך שלנו. דימוי עצמי חיובי חשוב מאוד לשלומות הרגשית והנפשית ולהצלחה בחיים. למרבה הצער, אנשים רבים סובלים מדימוי עצמי נמוך, והדבר משפיע על חייהם, מעכב אותם ואף מזיק להם. כדי לשפר את הדימוי העצמי צריך להבין מה המקור לדימוי עצמי נמוך וללמוד איך לשפר אותו, להרגיש טוב ולנהל חיים מספקים. מתמודדים עם דימוי עצמי נמוך? כך תעזרו לעצמכם.

לקריאה »
הורים יושבים עם ילדתם ולומדים קורס דיגיטלי שמדריך את ההורים והילדים
האם אפשר ללמוד ייעוץ והדרכת הורים אונליין?

האינטרנט הפך לאוצר של מידע כמעט בכל נושא שניתן להעלות על הדעת. ממדריכי בישול ועד פרויקטים של עשה זאת בעצמך, נראה שאין גבול למה שאפשר ללמוד באינטרנט. עם זאת, כאשר מדובר במשהו מורכב ובעל ניואנסים כמו הורות, אנשים רבים עשויים לתהות: האם ניתן ללמוד עצות והדרכה להורות ביעילות בקורסים דיגיטליים?

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן