מה הן תופעות הלוואי של ריטלין וקונצרטה?

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
תפקודם של ילדים רבים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז עלה באופן משמעותי בבית הספר או במסגרות אחרות בהן נדרש לשמור על ריכוז בזכות הריטלין והקונצרטה, תרופות המבוססות שתיהן על החומר הפעיל מתילפנידאט. הטיפול בהפרעות קשב וריכוז וגם היפראקטיביות המקובל ביותר בארץ הוא בתרופות המבוססות על מתילפנידאט. למרות יעילותה הגבוהה של התרופה, יכולות להיות לה גם תופעות לוואי. מהן התופעות ומה אפשר לעשות?
עלול לקרות:הפרעות שינה עקב נטילת ריטליו
תקציר

מהו מתילפנידאט?

מתילפנידאט הוא תרופה מעוררת המשפיעה על מערכת העצבים המרכזית. התחילו להשתמש בה בשנות החמישים כתרופה מדכאת תיאבון או ממריצה אך התגלה שיפור ניכר אצל מטופלים גם בהפרעות קשב וריכוז.

התרופה עובדת על הדופמין, אחד משלושת הנוירוטרנסמיטרים- המוליכים העצביים במוח. היא גורמת לדופמין להיספג לאט יותר בין הסינפסות ולהישאר זמן רחב יותר במרווח הבין סינפטי. עליה ברמת הדופמין באזורים מסוימים במוח גורמת לעליה ברמת הקשב ולירידה בהיפראקטיביות.

ההבדל בתופעות הלוואי של ריטלין לעומת קונצרטה

ריטלין וקונצרטה שונים זה מזה באופן שחרור החומר הפעיל, מה שגם יכול להשפיע על תופעות הלוואי. ריטלין נלקח מדי 4 שעות כשרמתו בדם הולכת ויורדת עד נטילת הכדור בפעם הבאה.

שינויים ברמת התרופה בדם יכולים לגרום לתופעות לוואי. קונצרטה וגם ריטלין LA  הן תרופות מושהות בהן החומר הפעיל משתחרר בהדרגה כך שכדור נלקח פעם ביום ומשפיע 12 שעות או 6-8 שעות בהתאמה.

שחרור החומר בהדרגה ושמירה על רמה אחידה בדם לאורך כל היום מפחיתה את "תופעות הגמילה" שנוצרות כשהשפעת הכדור פגה

תופעות הלוואי של ריטלין וקונצרטה

לריטלין וקונצרטה מספר תופעות לוואי שיכולות להופיע ברמה כזאת או אחרת. חשוב להתאים לכל ילד את המינון הרצוי עבורו כך שהתרופה תשפיע באופן מיטבי אך לא תגרום לתופעות לוואי שיורידו את איכות החיים. תופעות הלוואי המוכרות הן:

  • הפרעות שינה: קושי בהירדמות היא אחת התופעות המוכרות שישנן בעקבות נטילת ריטלין, קונצרטה או ריטלין LA. לכן, את הקונצרטה או ריטלין LA יש ליטול רק פעם ביום ואת הריטלין הרגיל אין ליטול בערב.
  • ירידה בתיאבון: לאורך זמן ההשפעה של הכדור (משלושת הסוגים) ישנו חוסר תיאבון. לאחר שהשפעת הכדור פגה התיאבון חוזר. לכן, חשוב להקפיד על ארוחות מלאות ועשירות לפני נטילת הכדור ואחריו. מומלץ לאכול ארוחת בוקר טובה (נכון, לא קל לשילוב בהתארגנות הבוקר, במיוחד לילד עם ADHD אך המאמץ שווה) וגם ארוחת ערב מזינה לאחר שהשפעת הכדור פגה. במשך היום מומלצות ארוחות קלות למרות חוסר התיאבון. אם חוסר התיאבון נראה חריג וניכרת ירידה במשקל יש לפנות לרופא המטפל, יתכן שצריך לשנות את המינון.
  • עצבות: שלושת סוגי התרופות יכולים לגרום לתחושת עצבות ודכדוך כלשהם. לעיתים הדבר נראה כי הילד, שהתנהגותו באופן רגיל היא היפראקטיבית, נרגע ומתמקד. יש הורים שמפרשים זאת כעצבות. אם נראה דכדוך אמיתי יש להתייעץ עם הרופא המטפל.
  • כאבי בטן וכאבי ראש: מופיעים לעיתים בזמן השפעת התרופה. לרוב מדובר על כאבים קלים. אם מדובר על כאבים הפוגעים באיכות החיים יש להתייעץ עם הרופא.

האם מתילפנידאט פוגע בתפקוד הלב?

האם תופעות לוואי של קונצרטה עלולות לפגוע בתפקוד הלב
האם מתילפנידאט פוגע בתפקוד הלב?

בעקבות מחקרים שנעשו בעבר התעורר חשד כי נטילת מתילפנידאט באופן קבוע עלול להעלות את הסיכון לפגיעה בתפקוד הלב.

מחקרים שנעשו בעקבות התעוררות החשד הראו כי לא נמצא קשר בין נטילת מתילפנידאט לבין ירידה בתפקוד הלב עבור אנשים בריאים. עם זאת, יתכן שאם ישנה בעיה לבבית עוד לפני נטילת התרופה תהיה לכך השפעה. לכן לאנשים בעלי בעיה לבבית מומלץ להתייעץ  עם רופא לפני נטילת מתילפנידאט.

האם מתילפנידאט פוגע בגדילה?

גם חשד זה התעורר לגבי נוטלי התרופות המבוססות על מתילפנידאט. במחקרים נמצא כי לתרופות עצמן אין קשר ישיר לגדילה.

הקשר נוצר כאשר התיאבון מדוכא במידה כזאת שנוצרים חוסרים בחומרים מזינים. חוסרים אלה משפיעים על תפקוד הגוף כולו ועלולים לפגוע בסופו של דבר גם בגדילה.

לכן, הקפידו על ארוחות מזינות לפני נטילת הכדור ואחריו וגם על כך שהילד יאכל ארוחות קטנות ומזינות גם בזמן השפעתו של הכדור.

 

אולי יעניין אותך גם:

ביטוח סיעודי לילדים: מה זה אומר? ולמי זה מתאים?

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
הורים לילדים עם צרכים מיוחדים
הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

עבור כל הורה, הילד הוא הדבר החשוב ביותר בעולם כולו. ההורה מתחייב לעשות הכל כדי שהילד יגדל ויתפתח בצורה תקינה, תוך ילדות מאושרת כמובן. הבעיה היא שיש מקרים שזה ממש לא פחות.

הורים אשר ילדים מוגדרים כבעלי צרכים מיוחדים נזקקים להתמודדות לא פשוטה מכל הבחינות, מה שמביא לקשיים ולעיתים גם להרגשת תסכול. בכל זאת, דעו לכם שעם ההשקעה הנכונה אתם יכולים להתגבר על רבות מהבעיות ולהביא לכך שהילד שלכם לא ייפול מבני גילו בשום דבר.

לקריאה »
הורים? זה מה שאתם צריכים לדעת על הקורונה
כל התשובות לשאלות הורים בנושא קורונה

נגיף הקורונה טלטל את עולמנו, ועדיין לא ברור כיצד המאבק מולו הסתיים. הורים בישראל ובעולם כולו התעוררו לעולם חדש, שרק הולך ונעשה מורכב יותר עבורם מיום ליום. גני הילדים ובתי הספר אינם פועלים נכון לעכשיו, כך שההורים צריכים לשבור את הראש כיצד להמשיך להתקיים כלכלית תוך שמירה על ילדיהם.

לקריאה »
יש גבול לכל תעלול: על חשיבות הצבת גבולות לילדים - מריבות בין אחים
מריבות בין אחים – מתי להתערב ומתי לא?

כל הורה ליותר מילד אחד מכיר את הצעקות שהולכות ומתגברות דווקא כשהוא הולך לישון צהריים והאינסטינקט הראשוני הוא לעשות הכול כדי לעצור את התלקחות המריבה ולהחזיר את השקט לבית.

עם זאת, מומחים יגידו שלרוב דווקא לא כדאי ושמריבות בין אחים הן שיעור מעולה לחיים. מה לעשות? האם תמיד להתעלם? מתי להתערב ומתי לא?

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן