רגישות יתר למגע – איך מטפלים?

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
הילד לא רוצה לדרוך על דשא או חול ובאופן כללי ללכת יחף? מסרב לגרוב גרביים עם תפרים? לנעול נעליים סגורות? הוא מתעצבן גם ממגע קל? כנראה שיש לו רגישות יתר למגע.
רגישות יתר למגע - אבחון וטיפול
תקציר

מצב זה קשור לתחום רגישות יתר לגירויים שנמצאת תחת המטריה הגדולה של קושי בויסות חושי. ממה נגרמת רגישות יתר למגע? איך היא מתבטאת ומה עושים?

תסמיני רגישות יתר למגע אצל ילדים

כאמור, ילדים עם רגישות יתר למגע יתקשו להכיל גם מגע שלא מפריע לילדים שאינם בעלי רגישות יתר: בד ג'ינס או צמר, גרביים עם תפר, חולצה מכופתרת. איתם גם פעולות יומיומיות כמו חפיפת ראש, גזיזת ציפורניים, סירוק ואפילו צחצוח שיניים עלולות להיות מלחמה אמיתית.

נגיעה בכתף עלולה להקפיץ אותם ואפילו לגרום להם לכאב אך דווקא חיבוק חזק ועמוק יכול להיות מהנה מאוד עבורם.

חיבוק חזק בין ילד שסובל מרגישות יתר במגע לאביו

רגישות יתר למגע יכולה לבוא יחד עם רגישויות יתר אחרות כמו לתנועה או לקולות. התנהגותם של ילדים אלה בעקבות גירוי שיחוו יכולה להיות צעקות, ויכוחים, אי שקט, קושי במעברים בין הגן או בית הספר לבית ולהיפך, כפייתיות וצורך בשליטה.

מה קורה בגוף במצב של רגישות יתר למגע

החושים מספקים לנו את המידע על הסביבה בה אנו נמצאים, מידע שמסייע לנו לתפקד ולשרוד. המידע הנקלט באמצעות החושים השונים מגיע דרך מערכת העצבים אל המוח. במוח נעשה עיבוד של המידע ומתן פקודות לתגובות בהתאם.

ארגון לא יעיל של המידע במוח או הפרעה בעיבוד החושי גורמת לאותם ילדים להרגיש רגישות יתר למגע של הגרב או החולצה למרות שאין לכך סיבה אמיתית. תגובה כזו דומה במידה מסוימת לתגובה אלרגית בה הגוף נכנס למתקפה בעקבות גירוי חיצוני שאינו מזיק  כמו מזון מסוים.

 

ממה נובעת רגישות היתר?

רגישות יתר למגע יכולה לנבוע משילוב של מספר גורמים. אחד הגורמים הוא נטייה גנטית.

כ- 15% מהתינוקות נולדים עם גירוי יתר כלשהו. סיבה נוספת יכולה להיות גורם טרום לידתי כמו וירוס במהלך ההיריון, היריון עם תאומים או שלישיה או בעיה בשיליה. גם לידה בעייתית בה היה מחסור בחמצן למשל, או לידה מוקדמת יכולות לגרום לרגישות יתר למגע או רגישויות אחרות.

איך מאבחנים רגישות יתר למגע?

החשד הראשוני מתעורר אצל ההורים או במסגרת בה נמצא הילד. התסמינים של רגישות יתר למגע הם בולטים יחסית בחיי היום יום. רוב ההורים ישימו לב היטב לסירוב עיקש ללבוש בגד או לחפוף ראש. עם זאת, חשוב גם אבחון מקצועי בכדי לבדוק את עוצמת הליקוי.

כלי האבחון העומדים לרשות המאבחן הם ראיון, תצפית בקליניקה, בבית או בבית הספר (או הגן) ושאלונים מיוחדים לאיתור ילדים עם רגישות יתר שימלאו ההורים והגננת או המורה.

איך מטפלים ברגישות יתר למגע?

לאחר שנעשה האבחון ניתנת הדרכה להורים לגבי הסימפטומים והגורמים לרגישות היתר. עבור כל ילד נבנית תכנית מותאמת אישית של מתן גירויים במינון המתאים שישמור על איזון הויסות התחושתי, וגם טיפול הכולל גירויים תנועתיים וגירוי המערכת העמוקה כמו מגע עמוק שיקל על גירוי היתר.

מה ניתן לעשות ביומיום?

גילוי הבנה: ככל שההורים יקדימו להבין כי מדובר בתחושות אמיתיות ולא בפינוק או רצון להרגיז, כך גם הילד יחוש רגוע יותר לפחות מבחינה נפשית. אמפתיה מצד הוריו או מוריו והתחושה שהם איתו ולא נגדו היא חשובה לשיפור המצב.

בגדים מחומרים מתאימים: מומלץ לתת לילדים אלה ללבוש בגדים מחומרים נעימים כמו כותנה, להימנע ככל האפשר מבדים שגורמים לרגישות כמו צמר. מומלץ לגזור את התווית מאחור ולקנות גרביים ללא תפר.

לעודד תקשורת פתוחה: לעודד את הילד לעדכן את האדם שאיתו על תחושה שאינה נעימה לו ולא לשמור בבטן עד כדי התפרצות.

לעודד פעילות ויוזמה: הפחד מגירוי יתר גורם לילדים אלה להישאר באזור הנוחות שלהם, ליזום פחות ולהימנע מפעילויות שונות. חשוב עידוד של הילד למצוא את הפעילות בה ירגיש בנוח ויוכל לקחת חלק למרות הרגישות.

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
ילדה עם משקפיים בבריכה כחלק מהפעילויות של החופש הגדול
אמא משעמם לי! סדר יום ו 19רעיונות לפעילויות מומלצות להורים וילדים בחופש הגדול

החופש הגדול מספק הרבה אתגרים בהורות אך זו יכולה להיות תקופה משמחת וטובה לכל בני הבית, למרות הניסיון לשמור על מעורבות והבידור של הילדים. חשוב לשמור על סדר יום בסיסי של המשפחה, כמובן תוך כדי פעילויות מהנות, חינוכיות והתפתחותיות שהורים וילדים יכולים לעסוק בהן במהלך החופש. גם בתוך הבית וגם מחוץ לו. וכדי לעזור לכם למקד את העניינים ולעבור את החופש הגדול בשלום אך גם בכיף, צוות הורים נט הכין עבורכם את הרעיונות הבאים שתוכלו ליישם.

לקריאה »
ילד שוכב על השולחם בבית ספר כי הוא סובל מהפרעות קשב וריכוז HDAD
הפרעות קשב וריכוז – ADHD

הפרעת קשב וריכוז היא מצב שכיח, המשפיע על אנשים בכל הגילאים. זה יכול לגרום לאדם לפעול בדרכים חריגות, ולעתים קרובות הוא מפריע לאדם להתמקד במשימות ובעבודות בית הספר. קשה לזהות תסמינים של ADHD בהתחלה, אבל הם נוטים להופיע בסביבות גיל 10. גם אם אינך חווה סימפטומים כלשהם כעת, אתה עדיין עלול להיות בסיכון לפתח את המצב בהמשך הדרך. הסיבה לכך היא שהפרעת קשב וריכוז בילדות משפיעה גם בבגרות – כך שגם אם זה לא גלוי בילדות זה יכול להתחזק בבגרות. הנה מה שאתה צריך לדעת על ADHD, התסמינים של לוקים בהפרעה, טיפולים כמו ריטלין ונוספים, וכיצד להתמודד עם ההפרעה בצורה אחראית.

לקריאה »
סיפורים לפני השינה לפעוטות וילדים, זה כל הסיפור - על מנהיגות חינוכית של הגננת
גן ילדים ומנהיגות חינוכית – מהי מנהיגות חינוכית נכונה?

אמנם תקופת הגן היא קצרה באופן משמעותי מתקופת בית הספר, אך בתקופת הגן, הילדים מקבלים את התשתית החינוכית שלהם.

הם לומדים את הבסיס של ההתנהגות בחברה, כיצד לעמוד על שלהם אך גם לדעת להתגמש, לומדים את חשיבותה של היוזמה, התרומה לחברה ושיתוף פעולה.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן