מריבות בין אחים – מתי להתערב ומתי לא?

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
כל הורה ליותר מילד אחד מכיר את הצעקות שהולכות ומתגברות דווקא כשהוא הולך לישון צהריים והאינסטינקט הראשוני הוא לעשות הכול כדי לעצור את התלקחות המריבה ולהחזיר את השקט לבית. עם זאת, מומחים יגידו שלרוב דווקא לא כדאי ושמריבות בין אחים הן שיעור מעולה לחיים. מה לעשות? האם תמיד להתעלם? מתי להתערב ומתי לא?
יש גבול לכל תעלול: על חשיבות הצבת גבולות לילדים - מריבות בין אחים
תקציר

מדוע אחים רבים?

הסיבות למריבות בין אחים יכולות להיות שונות. סיבות הריב וגם התדירות קשורה במין הילדים, הפרשי הגילאים ביניהם ובאווירה הכללית שישנה בבית:

רצון לתשומת לב

ילדים הם נבונים ופיקחים ויודעים לצפות את הנולד. הם יודעים כי ברגע שיריבו וירימו קול או ירימו יד מיד יגיע אחד הורים לנסות להפריד.

גם אם לא מדובר בתגובה נעימה, זוהי תשומת לב כלשהי שמראה לילדים כי הם חשובים ובעלי ערך במשפחה. פעמים רבות ישנו הסכם לא כתוב בין הילדים על קיום ריב לקבלת תשומת לב.

תחרות – לעיתים סיבת הריב היא תחרות אמיתית על משאב כלשהו, במיוחד בגיל צעיר בו יש קושי לדחות סיפוקים או לחלוק צעצועים או חפצים.

איך אפשר לצמצם ריבים באופן טבעי?

על מנת לצמצם ריבים באופן טבעי, חשוב לשמור על אווירה טובה בבית. הורים הם מודל החיקוי של הילדים, במיוחד בגיל צעיר אך גם מאוחר יותר. שמירה על אווירה טובה ומקבלת בבית תצמצם את הריבים.

הטלת משימות בית על שני הילדים יחד, תיתן להם תחושה של שותפות גורל, כי סיום המטלה וחזרה לעיסוקיהם תלויה בשניהם באופן שווה. הדבר יחייב אותם לשיתוף פעולה ותקשורת טובה ביניהם.

כיצד יכולות מריבות לתרום לחיים האמיתיים?

גם אם נראה ברגע המריבה שאי אפשר לעמוד מנגד ולא להתערב, למריבות תפקיד חשוב בהכנה לחיים: באמצעות המריבות לומד כל ילד את כוחו באותו רגע, לומד איך להתמודד, איך לעמוד על שלו אך במסגרת הגבולות הכדאיים לו. הוא לומד לנהוג באסרטיביות אך להתפשר ולהתגמש כשעקשנות רבה מדי תפגע בו.

הוא לומד איך להגיע בסופו של דבר למצב של פיוס. שני הילדים יודעים כי מריבה במסגרת הבית היא מריבה במסגרת בטוחה ותומכת. מסגרת הבית  מהווה עבורם מערך אימונים לקראת מצבים מורכבים או מאיימים בחיים בהם הם עשויים להיתקל.

מדוע אי התערבות מועילה ברוב המקרים?

אי התערבות וניטרליות של ההורה גורמת לילדים להבין שלא כך יזכו לתשומת לב והמריבות ביניהם יצטמצמו באופן טבעי. התערבות מוסיפה ברוב המקרים שמן למדורה ומלבה את המריבה עוד יותר. היא גם מפרה את יחסי הכוחות לטובת אחד הילדים.

ברוב המקרים תהיה התערבות הורית לטובת החלש ומצב זה  יקבע את יחסי הכוחות האלה עוד יותר: הקטן יהיה מוכר בתור החלש אפילו בעיני עצמו וזאת גם שנים מאוחר יותר. תכונות כמו "החלש" או "התלותי" לאחד האחים לעומת "הרע" או "הלא מתחשב" לאח האחר יכולה להיות נבואה שמגשימה את עצמה גם שנים קדימה. ברוב המקרים ילדים, ובמיוחד אחים, ימצאו את הדרך הטובה ביותר עבורם להמשיך הלאה.

מתי בכל זאת מומלץ להתערב?

התערבות מומלצת כאשר המריבה מעמידה את הילדים בסכנה בטיחותית. גם כאן עדיפה התערבות ללא נקיטת עמדה: הפרדה בין האחים הרבים בבקשה ללכת כל אחד לחדרו ולמצוא עיסוק אחר, כשלפני כן משקפים להם את המצב ואומרים למשל:

"אני רואה שאתם כעוסים מאוד ועלולים לפגוע זה בזה". בצורה זו, ההורה הביא רק ליצירת פסק זמן ורגיעה. את הפתרון לקונפליקט עדיין יצטרכו למצוא הילדים בעצמם.

לפתור קונפליקט בעזרת הנחיית ההורה

את הקונפליקט יוכלו הילדים לפתור גם בתיווך ההורה והנחייתו. עידוד זה לקיום דיאלוג ותקשורת פתוחה יתן לילדים לחוש לגיטימציה לתחושות שהביאו לריב וגם יראו שלכל ריב יכול לבוא סוף אמיתי באמצעות שיחה, הבעת רגשות ומציאת פתרון. מומלץ לתת להם מודל לחיקוי במציאת פתרונות בדרך זו גם למריבות בין ההורים.

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
יש גבול לכל תעלול: על חשיבות הצבת גבולות לילדים - מריבות בין אחים
על חשיבות הצבת גבולות לילדים

בשלב מסוים, זה יקרה לכל הורה. הרגע שבו הוא ירגיש שהילד שלו מתחיל לעבור כל גבול. לעיתים זה קורה בסביבות "גיל שנתיים הנורא", לעיתים בגילים מאוחרים יותר ובמקרים אחרים אפילו בשנות הנעורים לחייו של הילד. חשוב לזכור שהאופן בו ההורה מתנהל במצבים מהסוג הזה עשוי להשפיע בצורה מהותית מאוד על החינוך של הילד ועל התפתחות האישיות שלו, ולכן חשוב להתנהל על פי הספר.

לקריאה »
הורים? זה מה שאתם צריכים לדעת על הקורונה
כל התשובות לשאלות הורים בנושא קורונה

נגיף הקורונה טלטל את עולמנו, ועדיין לא ברור כיצד המאבק מולו הסתיים. הורים בישראל ובעולם כולו התעוררו לעולם חדש, שרק הולך ונעשה מורכב יותר עבורם מיום ליום. גני הילדים ובתי הספר אינם פועלים נכון לעכשיו, כך שההורים צריכים לשבור את הראש כיצד להמשיך להתקיים כלכלית תוך שמירה על ילדיהם.

לקריאה »
ביטוח סיעודי לילדים - מה זה אומר ולמי זה מתאים?
ביטוח סיעודי לילדים: זה משתלם וזה חשוב

התארכות תוחלת החיים והשיפורים ברפואה מביאים לכך כי הרבה יותר אנשים מגיעים בסופו של דבר למצב סיעודי. אולם ביטוח סיעודי איננו מממן אך ורק את צרכי הטיפול הצמוד שקשישים עשויים להזדקק לו. ניתן להצטרף לביטוח גם לגיל צעיר, כילדים וזאת אחריות ההורים להבין האם זה נחוץ, מה זה אומר ולמי זה מתאים.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן