ניהול זוגיות – איך מתמודדים עם בן זוג שיש לו הפרעה של קשב וריכוז?

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
הפרעות קשב וריכוז אצל בן או בת הזוג מהווה אתגר לא פשוט בניהול מערכת יחסים. גם להפרעה בקשב ישנה השפעה על הקשר וגם להפרעה בריכוז ובביצוע משימות.  איך יכולים שני בני הזוג לנהל מערכת יחסים טובה ביניהם למרות הקשיים?
אחד מבני הזוג סובל מהפרעת קשב וריכוז - כך תנהלו זוגיות שלווה
תקציר

כיצד באות הפרעות קשב וריכוז לידי ביטוי  בחיים הבוגרים?

כל ילד עם הפרעת קשב וריכוז גדל להיות מבוגר כזה. הלוקים בהפרעות קשב וריכוז בחייהם הבוגרים ממשיכים את אותו קו מאז שהיו ילדים. פעמים רבות נוצר פער משמעותי בין הפוטנציאל והאינטיליגנציה של אותו אדם לבין התפקוד הנמוך שלו. תפקוד נמוך בא לידי ביטוי גם בתקשורת וגם בביצוע משימות:

  • קושי בניהול שיחות: התנתקות באמצע שיחה, קושי להקשיב עד הסוף ולהגיב באופן המצופה מהם כמו הבעת אמפתיה.
  • צורת התנהגות לא מתאימה: בעלי הפרעות קשב וריכוז יתקשו לנתח את הסיטואציה החברתית וינהגו לעיתים באופן לא מתאים כמו באימפולסיביות, התפרצויות לדברי אחרים, קפיצה בין נושאים ואפילו התפרצות זעם.
  • קושי בהתארגנות: ישנה נטיה לשכוח לבצע משימות, איחורים, אי סיום משימות בגלל קושי בחלוקת זמן. עם זאת, ישנה גם אפשרות הפוכה: ריכוז שיא במשימה עד כדי שכחה מוחלטת מהסביבה. מצב של היפר פוקוס מתרחש במיוחד מול בן או בת זוג שהמיקוד בולט אצלם.
  • דחיינות: במיוחד אם זהו אדם בעל הפרעת קשב וריכוז שלא אובחנה ולכן חווה כישלונות רבים בילדותו, ישנה תחושת חרדה מול כל משימה העומדת בפניו וראיית כישלון ההולך להגיע. לכן ישנה דחיינות- ניסיון לדחות את הכישלון הבא ככל האפשר.

איך נראית המערכת הזוגית?

בן הזוג עם הפרעת קשב וריכוז יכול להיות מחזר נהדר ומלא להט בתחילת הדרך. לאחר שכבים הניצוצות מתעוררים הקשיים: בשלבים הראשונים של  המערכת הזוגית בולט הקושי בהקשבה. ישנם קצרים בתקשורת.

במהלך שיחה ישנה תחושה כי  בן או בת הזוג מתנתקים במהלך השיחה. רבים מפרשים זאת כחוסר עניין ועלולים להיפגע מכך. ככל שמעמיק הקשר בא גם חוסר הריכוז לידי ביטוי: איחורים בקביעת פגישות, שכחה של יום הולדת, התעלמות מבקשות.

עם מעבר למגורים משותפים מתבטא הקושי בריכוז עוד יותר: חוסר סדר בבית, אי ביצוע משימות וגם קושי למצוא עבודה ולהיכנס לחיים יציבים. ישנה גם התפכחות: בתור מחזר, אדם עם ADHD מפעיל את כל כישוריו וקסמיו ואת היצירתיות הרבה שבו. ככל שנכנסים לחיי שגרה  הופך אותו בן זוג לפסיבי יותר ויותר עד כדי אפאטיות.

אז  – איך תצליחו להתמודד עם הקשיים?

הבינו שקיים קושי

במקרים רבים כלל לא תהיה מודעות לכך שישנה הפרעת קשב וריכוז מצד שני בני הזוג. חשובה עירנות מצד בן הזוג האחר: אם בן הזוג ביקורתי אך נעלב בקלות, מתחיל משימות ומתקשה לסיים, מבולגן, מתפרץ אך לאחר שנרגע לא מבין מה קרה- יתכן שישנה הפרעה.

הפחיתו בביקורת

לאחר שישנה ידיעה שקיימת בעיה, הפחיתו בביקורת. ביקורת ישירה לסובל מהפרעת קשב וריכוז לא תוביל קדימה אלא רק תגרום לנסיגה והסתגרות מצידו.

מצאו פתרונות שיעקפו בעיות

הקדימו תרופה למכה ועשו זאת שני בני הזוג יחד: למצוא מקום קבוע לחפצים שנוטים ללכת לאיבוד, להכין רשימת קניות אם ישנה נטיה לבזבזנות ופתרונות לבעיות אחרות שצצות. חשוב לעשות זאת בשיתוף פעולה ומודעות של שני הצדדים  ולא לגרום לקשר הזוגי להפוך לקשר הדומה לקשר של הורה וילד.

עודדו צדדים חזקים

חשוב לתת לבן הזוג לפתח את הצדדים החזקים שבו גם במסגרת החיים המשותפים. אם לדוגמה הוא מבשל טוב, לתת לו את החופש, וההזדמנויות לבטא את עצמו במטבח.

פנו ליעוץ זוגי במידת הצורך

לעיתים האחריות הנוספת המוטלת על בן הזוג האחר משבשת את הקשר הזוגי והופכת אותו ללא שוויוני ודומה יותר לקשר של הורה וילד. פנו במידת הצורך ליעוץ זוגי שיעשה לכם סדר ויחזיר את הקשר לזוגי ושוויוני למרות הבעיה.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

 

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
ילד שסובל מדיסקלקוליה מנסה לחשב תרגיל על לוח
דיסקלקוליה – לקויות בחשבון

דיסקלקוליה "דיסלקציה במתמטיקה" היא קושי ברכישת מיומנויות בחשבון המתאימות לגילו של הילד. זוהי לקות למידה הנחשבת לוריאציה של דיסלקציה, אך בניגוד לדיסלקציה או דיסגרפיה הבולטות במקצועות רבים, דיסקלקוליה יכולה לא להיות מאובחנת לאורך זמן בגלל הספציפיות שלה למתמטיקה. איך אפשר להתמודד עם דיסקלקוליה ולעזור לילד לעמוד בדרישות המתמטיקה?

לקריאה »
חרדה חברתית
חרדה חברתית

התופעה הנפשית המכונה חרדה חברתית מתייחסת למצב בו הסובל חושש, עד לכדי חוסר תפקוד או מצבים קיצוניים, מסיטואציה חברתית אשר עלולה לכלול ביקורת, השפלה, ו/או בחינה חברתית של האדם עצמו או התנהגותו. בעוד התופעה הנפשית הזו הינה משהו אשר רוב האנשים חווים בצורות שונות, לרוב מדובר בתחושה שולית או קלה יחסית, אשר אנו מתגברים עליה פעם אחר פעם ומתמודדים עם המצב.

לקריאה »
ילד נראה מעורער ועייף כי סובל מהפרעות שינה ובעיות קשב וריכוז
הקשר בין הפרעות קשב וריכוז להפרעות שינה

להפרעות קשב וריכוז והפרעות שינה ישנו קשר כפול והדדי: אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז השינה איכותית פחות וישנם קשיים בהירדמות וגם להיפך: שינה לא איכותית, במיוחד לאורך זמן, מגבירה את התסמינים של הפרעות הקשב והריכוז, ולא רק אצל הסובלים מ- ADHD: עצבנות או חוסר ריכוז ניכרים אצל כולם לאחר לילות ללא שינה. אצל הסובלים מ- ADHD הקשר הדוק עוד יותר. מה גורם לקשר בין הפרעות קשב וריכוזו הפרעות שינה ומה ניתן לעשות?

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן