גירושים בחייהם של הורים וילדים – התמודדות המשפחה עם המצב החדש

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
גירושין הם צעד לא פשוט עבור אדם בכלל ועבור משפחה שלמה בפרט. עם זאת, יותר ויותר משפחות היום עוברות את החוויה המורכבת הזאת. ממש כפי שבניה טובה ונכונה יש לעשות צעד אחר צעד, כך גם פירוק צריך להתבצע באופן מושכל ולא אימפולסיבי. איך להתמודד עם התהליך ולבצע אותו עם מינימום פגיעות בדרך?
התמודדות עם גירושין בילדים
תקציר

תחושת האבל במהלך הגירושין ואחריהם

כל בני המשפחה חווים לאחר הגירושין תחושה של אבל. גם אם היתה סיבה מוצדקת וחיי הנישואין היו כרוכים במריבות וכעסים, עדיין ישנו אבל על תקופה שהסתיימה. חשוב לתת מקום לתחושות האלה, גם להורים וגם לילדים. ההורים יכולים ואף רצוי שיראו לילדים שגם עבורם מדובר על החלטה לא פשוטה שכרוכה בעצב וכאב. כדאי לשמור על תקשורת פתוחה עם הילדים, לעודד אותם לשתף בעובר עליהם בעקבות ההחלטה.

אם יש צורך בעזרה חיצונית של איש מקצוע אז לא להסס ולפנות. ניתן לקבל עזרה במסגרת המשפחתית או עבור אחד מבני המשפחה שחווה את התהליך כקשה במיוחד. את הקושי הרגשי מלווים גם תהליכים כלכליים, משפטיים ובירוקרטיים מתישים שלא תורמים לתחושה הכללית. חשוב לצלוח תהליכים אלה בדרך הנוחה ביותר, כמו לגשת לתהליך גישור כל עוד ניתן.

 

גם עבור האם וגם עבור האב השנה הראשונה שלאחר הגירושין היא קשה במיוחד. הצורך להסתדר גם מבחינה כלכלית אינו פשוט. על ההורה שעזב את הבית, לרוב האב, מוטלת האחריות של מציאת מקום מגורים חדש שיגרום מינימום של טלטלה לילדים.

המקום צריך להיות קרוב לבית המשפחה ולספק לילדים את כל התנאים לחיים בו, במיוחד כשמדובר על משמורת משותפת. שני בני הזוג צריכים לעכל את הסטטוס של גרוש/ה, להתארגן מחדש מבחינת עבודות הבית, הפרנסה והחיים בכלל. יתכן שיהיה צורך בשינוי מסוים בשעות העבודה על מנת להיות עם הילדים.

חיי הילדים מתארגנים מחדש

כשהמשמורת משותפת, הילדים מתבקשים להתרגל לחיות בשני בתים, ולהתרגל לשהות במחיצת כל הורה חצי מהזמן, וכשהאם היא ההורה המשמורן: לראות את האב על פי סידורי הראיה שנקבעו. ילדים רבים, במיוחד הקטנים או הרגישים יותר עלולים לקחת את הסיטואציה הזאת על עצמם.

לחשוב שבגללם ההורים נפרדו, שהם היו "ילדים לא טובים מספיק" וגרמו למריבות וחיכוכים. אחד הדברים החשובים שעל ההורים לעשות בשיתוף פעולה ביניהם הוא להסביר לילדים שהם לחלוטין לא הגורם לגירושין, שהאהבה כלפיהם נותרה כשהיתה משני הצדדים והשינוי הוא רק בקשר בין שני ההורים.

קשר בין הורים גם לאחר הגירושין

אחד הפרמטרים החשובים ביותר עבור הדרך בה יחוו בני המשפחה את הגירושין הוא הקשר שנשאר בין ההורים לאחר מכן. הורים קשורים זה לזה גם לאחר הגירושין ועבור הילדים הם מחוייבים לשתף פעולה. ימי הולדת, אירועים משפחתיים או חגים מומלץ מאוד להמשיך ולקיים למרות הגירושין.

כך יקבלו הילדים הוכחה שאין התמוטטות מלאה של חיי המשפחה. כך גם יראו שהקשר בין האם לאב הוא סביר ושאינם צריכים לבחור צד בין שני ההורים.

מתי להמשיך אל הפרק הבא?

כולם רוצים לאהוב ולהרגיש אהובים – גם גרושים, ואכן גרושים רבים ממשיכים אל הזוגיות הבאה בחייהם. הורה לא צריך לוותר על הרצון שלו לאהבה. בטווח הארוך, ככל שהורה יהיה מרוצה מחייו כך גם הילדים ירגישו טוב יותר. עם זאת, יש לעשות זאת באופן הדרגתי, ובזמן הנכון לכולם.

כדאי לתת לדברים להצטנן ולהירגע לפני שממשיכים הלאה, ולתת לילדים מקום בתהליך ההתקרבות וביסוס הקשר עם בן או בת הזוג הבאים.

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
אמא אומרת לילדה משפטי העצמה ומעלה לו את הביטחון העצמי
כוחן של מילים: על משפטי העצמה לילדים

חשבנו וחשבנו על רשימה של משפטים עוצמתיים שניתן להשתמש בהם כדי להעצים ילדים ולהגביר את ההערכה העצמית שלהם. וניסינו להבין מה חשיבותם של הצהרות חיוביות ושפה בעיצוב הלך הרוח של הילד וכיצד זה תורם להתפתחותו הכללית.

לקריאה »
תפקיד ההורים בעיצוב תכונות אופי חיוביות אצל ילדיהם

חקרנו את התפקיד המכריע שהורים ממלאים בעיצוב אופי ילדיהם. והבאנו אסטרטגיות ושיטות שהורים יכולים להשתמש כדי לטפח תכונות אופי חיוביות אצל ילדיהם, תוך מיתון תכונות האופי השליליות. המאמר מספק גם תובנות לגבי ההשפעות ארוכות הטווח של תכונות אופי שונות על חיי הילד/ה.

לקריאה »
סיפורים לפני השינה לפעוטות וילדים, זה כל הסיפור - על מנהיגות חינוכית של הגננת
גן ילדים ומנהיגות חינוכית – מהי מנהיגות חינוכית נכונה?

אמנם תקופת הגן היא קצרה באופן משמעותי מתקופת בית הספר, אך בתקופת הגן, הילדים מקבלים את התשתית החינוכית שלהם.

הם לומדים את הבסיס של ההתנהגות בחברה, כיצד לעמוד על שלהם אך גם לדעת להתגמש, לומדים את חשיבותה של היוזמה, התרומה לחברה ושיתוף פעולה.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן