זהב חסר תועלת
מספרים על אריה ששוטט ביער ופגש שועל בוכה. ניגש האריה אל השועל ושאל אותו מדוע הוא בוכה. השועל ענה ביבבות כי מצא מטמון זהב ענקי בזמן שחפר במחילה שלו. הופתע האריה ואמר לשועל כי הינו החיה ברת המזל ביותר ביער, אך השועל רק ייבב ואמר כי אינו חושב כך כי את הזהב אי אפשר לאכול, אי אפשר לחפור איתו מחילה עמוקה יותר ואי אפשר להעזר בו כמצע נוח וחמים.
המשל הזה בא לומר לנו כמה המזל הגדול שנפל בחלקו של אדם יכול להוות דווקא נטל וקושי. כמחוננים, ילדים רבים יכולים להגיע להישגים מיוחדים במינם, ללמוד דברים בצורה הרבה יתר נרחבת, לראות את העולם מזוית הרבה יותר רעננה ומקורית וכשהם מתבגרים, הם יכולים לעמוד בחוד החנית של פיתוח התעשייה, המחשוב, הכלכלה וההנדסה. אז מדוע אם כן הם כל כך סובלים?
על מחוננות, ליקויי למידה והפרעות קשב
ילדים מחוננים פעמים רבות סובלים גם מליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז, אשר מצידם תורמים לחייהם גם רגישויות נוספות כגון דימוי עצמי נמוך, כעס ותסכול, מצבי רוח משתנים, קושי להרדם בלילה ושלל דאגות וחרדות.מצד אחד הם חכמים מאד ומצד שני קשה להם להכין שיעורי בית, להתרכז בשיעור או להבין חומר שלא מעניין אותם. הפער בין היכולות שלהם בתחום העניין האהוב עליהם לבין ציונים נמוכים במקצועות אהובים פחות, מערערים את שיווי המשקל הרגשי שלהם כי הם לא מבינים מדוע זה קורה להם, מטילים ספק כי הם אכן חכמים כפי שכולם חושבים, וגם חווים הערות וביקורת מצד הורים ומורים. ילדים כגון אלו עלולים להיות סוערים ונרגזים, או הפוך מכך, מסוגרים ומבודדים. ההורים אינם מבינים מדוע, והמורים לא תמיד יודעים מה לעשות. לכן דרוש אבחון מסודר כדי לעלות על כל ההיבטים הרגשיים והקוגניטיים של הילד ולטפל בהם בצורה יעילה ואפקטיבית.
מהי מחוננות?
מחוננות היא אכן מילה קשה להגדרה והיא מקיפה תחום רחב מאד של מקרים. כדי לענות על כך באופן המיטבי והמתומצת ביותר ניתן לומר שמחוננות היא היכולת של אדם ללמוד, להבין ולקלוט תחום מסוים באופן העולה מעל ומעבר לממוצע לגילו.לדוגמא, ילד בן ארבע המסוגל לנגן ברמה של ילד בן עשר, ילד בן עשר המסוגל לפתור בעיות מתמטיות מורכבות של נער בתיכון או נער בתיכון שמסוגל לסיים תואר במחשבים או בכלכלה ולהתחרות בכל הסטודנטים הבוגרים.
מדובר על יכולת עקבית שהולכת ומתפתחת עם השנים ובו הילד או הנער מציגים כשרון בלתי רגיל.
ילדים מחוננים בישראל
מאחר ומבחני האיתור לגילוי מחוננים מתבצעים רק בכיתה ב', כלומר, כשהילד בן שבע או שמונה, הורים המזהים את המחוננות של ילדם בגיל צעיר מאד יכולים להעניק לו העשרה באמצעות חוגים, רכישת ספרים וביקור במוזיאונים. ברגע שהילד עובר את מבחן המחוננים הוא יהיה זכאי להעשרה חוץ בית ספרית אחת לשבוע, או לנסות להתקבל לכיתת מחוננים אשר קיימות במספר בתי ספר ומתאימים לגילאי 8- 16. נער שמעוניין בכך, יכול להרשם לאוניברסיטה לתוכניות למחוננים וליהנות מתואר ראשון עוד לפני מבחן הבגרות האחרון.
הציפיות הגבוהות שלנו מונעות מאיתנו לראות את הקשיים
ההורה והמורה אשר מודע ליכולותיו המדהימות של הילד לעומת שאר בני כיתתו, מופתע לגלות כי ישנם מקרים שבהם הוא נכשל, מסרב לעבוד ואף מגיב בהתפרצויות זעם ובכי. הנטייה הטבעית היא לומר – אבל אתה כל כך חכם! איך זה שאתה מתנהג ככה או נכשל ככה? גם הילד אינו יודע, ולכן הוא מבולבל, חרד ומטיל ספק בעצמו. חשוב לזכור כי מחוננות בתחום אחד אינו מחייב מחוננות בכל התחומים, ולכן בהחלט יכול להיות מצב שבו הוא מעולה בחשבון אבל נכשל בהבנת הנקרא, לכן כה חשוב לאבחן מקצועית.לסיכום
מחוננות הינה מתנת טבע מיוחדת, אך היא עשויה לבוא עם קשיים, לכן מומלץ לאבחן את הילד המחונן ולטפל בכל אספקט של קושי כדי להביא למימוש הפוטנציאל המופלא שלו ולחזק את כל האספקטים הרגשיים והקוגניטיביים שלו.