עצירות וגזים אצל תינוקות – מה לעשות?

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
כל הורה חרד למצבים בהם התינוק שלו אינו מרגיש בנוח, או אפילו סובל. הבכי המאסיבי עלול להקשות גם על החזקים שבהורים, שרוצים לדעת שהכל בסדר ובעיקר מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב.
עצירות וגזים אצל תינוקות
תקציר

עצירויות וגזים נפוצים מאד אצל התינוקות, ולעיתים הם מהווים חלק מההתפתחות התקינה לחלוטין. למרות זאת, הם מעוררים חשש ומעלים את מפלס הלחץ. במאמר הבא תקבלו מספר טיפים שיאפשרו לכם להבין שהשד לא נורא כל כך.

כך מתמודדים עם עצירות

ההורה הממוצע מתבונן בהרגלי היציאות של התינוק, בתדירות שלהן וגם במאפייני הצואה (מרקם, גוון וכן הלאה) – כל אלה תלויים בגיל התינוק ובמאפיינים אחרים. אין הגדרה חד משמעית לעצירות, כאשר על פי הגדרת האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים – שגורמים רבים בישראל מתבססים עליה – מדובר בעיכוב או בקושי של התינוק במתן צואה למשך שבועיים ומעלה. זה לא אומר כמובן שבכל השבועיים הלאה הוא לא ייתן צואה, כמובן, אלא שהצפי הוא לתדירות נמוכה, לצואה קשה ולכאבים הנוגעים מכך.

בלא מעט תרחישים, זיהוי הגורם המביא לעצירות הוא מפתח עיקרי בדרך להתמודדות איתה. אחד מגורמי הסיכון העיקריים הם תרכובות המזון לתינוקות (תמ"לים), ולכן ההמלצה היא להתבסס באופן בלעדי על הנקה בחודשים הראשונים, במידת האפשר. שלב מרכזי אחר בו מופיע עצירות היא כמובן בעת המעבר למזון מוצק, שלב עליו לא ניתן לוותר. מתן הדרגתי של המזונות כדי לסייע להתרגלות מערכת העיכול שלהם לתזונת התינוקות החדשה, תוך כדי צריכה של מזונות רכים ופשוטים לעיכול, הם הצעדים המתבקשים בהקשר הזה.

אם חושדים שהסיבה לעצירות היא תוספי הברזל שהתינוק מקבל בכל מצב, אפשר לתת אותם בצורה הדרגתית או להחליף תוסף תזונה. כדי למנוע עצירות כתוצאה מחוסר בסיבים תזונתיים, רצוי להקפיד על תזונה הכוללת פירות, ירקות ודגנים, כמו גם שתייה מספקת של מים.

שימו לב שהסיבה לעצירות יכולה להיות התנהגותית, בעיקר בשלב המתבקש של גמילה משימוש בחיתולים. מצב בו הצואה נהפכת לקשה ולכואבת עקב ההתפתחות יוצר מעגל קסמים שקשה לתינוק לצאת ממנו לבדו. כאן הפתרון המתבקש הוא גיחה לרופא המטפל את התינוק ומכיר אותו לצורך קבלת ייעוץ.

קווים לדמותם של הגזים

גזים בבטן, כנובע משמם, לא יכולים להיות דבר נעים. כדי לדעת אם אכן התינוק סובל מכך ולא מקושי אחר, נהוג להשתמש כיום ב"חוק השלוש", הבוחן את מידות ורמות הבכי של התינוק. על פי חוק זה, בכי של יותר משלוש שעות ביום, למשך יותר משלושה ימים בשבוע ולתקופה של שלושה שבועות ומעלה, ללא בעיות גופניות או רפואיות שניתן להצביע עליה, עלול להצביע על גזים בבטן. הסיבות לגזים אינן ידועות, אבל כן יש תסמינים המזוהים איתם: אגרוף ידיים של התינוק בעת הבכי, לדוגמא, או התגברות שלו בשעות הערב והלילה.

החדשות המעודדות הן שההורה יכול לעשות לא מעט פעולות כדי להקל על תינוקו ולהרגיע אותו. למרות שהורים רבים חוששים להחזיק את התינוק על ידיהם "יותר מדי", עקב החשש מהתרגלות של הילדים למצב שאינו טבעי, החזקת התינוק במצבים אלה היא מועילה ואף מתבקשת. תנוחות מומלצות הן "נמר על עץ" או ערסול. התנועה מקלה על התינוק גם כן ועשויה להסיח את דעתו מכאבים: מוזיקה, שירים, ריקודים או כדורי פיזיו יכולים לעשות יופי של עבודה.

עיסויים של התינוק ומספר תרגילים פשוטים לביצוע עשויים לתרום לתחושה של התינוק. הנקה יכולה להרגיע, אבל חשוב שלא להתבונן בה בתור תרופה לכאבים או לאי הנעימות של התינוק: האכלת יתר עלולה לגרום לכך שהתינוק יסבול יותר. אמבטיה, הליכה למטה עם העגלה או אפילו נסיעה קצרה במכונית תורמים לחלק מהתינוקות.

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
הורים מבינים את התינוק שלהם והוא מאושר
הורים, כך תבינו ותגיבו נכון לרמזים של התינוק או הפעוט שלכם

תינוקות ופעוטות הם אנשי תקשורת אקספרסיביים – מלאי הבעה, רגש וכוונה, אך הבנת הרמזים שלהם יכולה להיות מאתגרת עבורכם ההורים. אז הכנו עבורכם הדרכה קצרה לפירוש ותגובה ראויים לרמזים של ילדכם, אשר באמצעותם תוכלו לטפח את ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית שלו.

לקריאה »
הפרעות קשב וריכוז בגיל הרך - פעוט משתולל
הפרעות קשב וריכוז בגיל הרך

מאמר זה מציג סקירה מקיפה של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) בילדות המוקדמת, תוך התמקדות באבחון, בסימפטומים, בגורמים ובאפשרויות הטיפול שלה. על ידי בחינת מחקרים עדכניים וחוות דעת מומחים, אנו שואפים לספק להורים ולמחנכים את הידע הדרוש לזיהוי ולטפל בהפרעות קשב וריכוז בילדים צעירים.

לקריאה »
רגליים יחפות וידיים של ילד עם או בלי קשיי ויסות חושי - דורכות על עלים ושורש עץ
ויסות חושי אצל ילדים ותינוקות: אבחון, וטיפול בתת רגישות חושית

הם נראים שקטים ומופנמים, ולכן מאוד נוחים בגן או בבית הספר. אלה ילדים עם תת רגישות חושית אשר לא מושכים תשומת לב כמו ילדים בקצה השני של הטווח, ילדים עם רגישות יתר.

הם אכן קלים יותר לטיפול מבחינה התנהגותית אך חשוב לשים לב לתופעה ולבעיות שיש לילדים ולתינוקות עם קשיים בויסות החושי ולטפל בה.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן