יועצת התפתחותית לתינוקות

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
לכל תינוק יש קצב התפתחות משלו. אבל מה כאשר הקצב הזה איטי "מדי", עד לרמה של איחור התפתחותי של ממש? במקרה הזה, החשש של לא מעט הורים הוא מפער שיהיה קשה יותר להדביק לאחר מכן, או לחלופין מבעיות שישפיעו על הילד גם לאחר מכן (למשל פגיעה בהתפתחות המוטורית או אפילו ליקויי למידה מסוגים שונים). כדי לדעת היכן הילד שלהם עומד, או אפילו פשוט לקבל מידה של שקט נפשי, פונים הורים רבים לסיוע מקצועי של יועצת התפתחותית.
יועצת התפתחותית – אבחון מוטורי וליווי התפתחותי
תקציר

נקודת ההתחלה: אבחון מוטורי

התפקיד העיקרי של יועצת התפתחותית, כפי שניתן להסיק משמה, הוא לאפשר להורים לדעת היכן נמצא התינוק שלהם מבחינת ההתפתחות שלו ומה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב. האלמנט העיקרי כאן הוא השוואה. למרות שזה לא מדע מדויק, כן תוכלו למצוא כיום קצב כללי המצופה מהתינוקות בהתאם לגילם או לשלבי ההתפתחות שלהם.

הורים שרוצים ללכת על פי הספר יכולים לפנות לאנשי המקצוע השונים, שיסייעו לתינוק להדביק את הפערים. בכל מקרה אנחנו ממליצים לא להיכנס לפאניקה, לדעת שלתינוק עשוי להיות קצב שונה ושהליך הלמידה הוא הדרגתי.

השירות המרכזי הראשון של יועצת התפתחותית הוא אבחון מוטורי. מטרת העל של האבחון היא לבדוק מהי יכולת התפקוד של התינוק בנקודת הזמן הנוכחית, ובהשוואה למצב ה"רצוי" (בדרך כלל בני גילו). רוב ההורים יגיעו לאבחון שכזה לאחר שכבר מתעוררים אצלם חששות לעיכוב התפתחותי, או אפילו בהפניה של רופא המשפחה.

במהלך האבחון צופה אשת המקצוע בתינוק, בתנועה שלו, בשריריו וכן הלאה. חלק מרכזי באבחון הוא גירוי התינוק לבצע תנועות מסוגים שונים, תוך בחינה של האופן בו הוא מתמודד עם האתגרים השונים: טונוס השרירים, מידת האיזון שלו, האופן בו התינוק יכול לפצות על קשיים באמצעות פעילות יתר של החלקים החזקים שלו וכן הלאה.

לאחר האבחון יכולה היועצת להציג בפני ההורים תמונה של מצב ילדם: שוב, זה לא מדע מדויק וגם לא תורה מסיני, אבל כן סיכום שרצוי לתת לו את הכבוד המגיע לו. בדרך כלל השלב הזה יהיה מלווה בהמלצות להורים, בעיקר תרגילים שהם יכולים לבצע כדי לחזק את כל מה שדורש חיזוק אצל התינוק. הדגש הוא על תרגילים המותאמים למצבו ולרמת התפקוד של התינוק, ושניתן לעשות אותם בבית בלי יותר מדי אמצעי עזר. אחרת ההורים עלולים להתקשות בביצוע התרגילים ולוותר עליהם, מה שכמובן לא תורם למצב.

חשיבותו של הליווי ההתפתחותי

ביקור אצל יועצת התפתחותית אינו מבוסס על הרעיון של "זבנג וגמרנו". על רקע העובדה שהתהליכים הנדונים מצריכים זמן, וכדי שניתן יהיה לראות את השפעת התרגילים על התינוק, נדרש כאן ליווי התפתחותי. המשמעות היא אחת: היועצת תקבע להורים מפגשי המשך, שהם צריכים להגיע אליהם יחד עם תינוקם.

במפגשים אלה יתבצע אבחון נוסף של מצב התינוק, תוך דגש על הנקודות שהתגלו אצלו כחלשות. אם ההורים ביצעו את מה שהיו אמורים לבצע כראוי, סבירות גבוהה שהיועצת תוכל להצביע בשלב הזה על שיפור הדרגתי (או אפילו דרסטי) ביכולות התינוק.

תהליך ההתפתחות של התינוק הוא דינמי ועמוס שלבים. אתם לא יכולים לצפות לפרק זמן מינימלי של שבוע בו כל הבעיות ייפתרו להן, והתינוק "יתבגר" בלא מעט חודשים. עם תינוקות, כמו עם תינוקות, אחת ממילות המפתח העיקריות היא סבלנות. עם זאת הטיפולים והתרגילים שמציעות היועצות ההתפתחותיות הם לרוב ממוקדים וקצרי טווח באופן יחסי, כאשר כל תרגיל מיועד לרוב לפתור דבר מה ספציפי אצל התינוקות.

עוד בנושא:

צעדים ראשונים – שלבים ראשונים בהליכת תינוקות

יועצת התפתחותית – אבחון מוטרי וליווי התפתחותי

שלבי התפתחות על פי אריק אריקסון – מילד לאדם מבוגר

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
הפרעות קשב וריכוז בגיל הרך - פעוט משתולל
הפרעות קשב וריכוז בגיל הרך

מאמר זה מציג סקירה מקיפה של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) בילדות המוקדמת, תוך התמקדות באבחון, בסימפטומים, בגורמים ובאפשרויות הטיפול שלה. על ידי בחינת מחקרים עדכניים וחוות דעת מומחים, אנו שואפים לספק להורים ולמחנכים את הידע הדרוש לזיהוי ולטפל בהפרעות קשב וריכוז בילדים צעירים.

לקריאה »
הורים מתוסכלים מנסים להרדים את ילדם בזמן טקס שינה
טעויות נפוצות שאתם (ההורים) עושים בזמן טקס השינה של ילדכם

וואי איזה מתסכל זה יכול להיות, קילחנו, האכלנו, שמנו מוזיקה שקטה, קראנו סיפור, נענענו, ליטפנו וחיבקנו ועדיין…. הילד ער ולא בכיוון השינה. מה עשינו לא טוב?!?

המאמר הזה מתייחס לשגיאות השכיחות ביותר שהורים עושים במהלך טקס השינה. בתום לב ומבלי להתכוון, ולסייע לכם, ההורים המתמודדים עם בעיות שינה אצל תינוקות וילדים גדולים יותר, תוך מתן ייעוץ מקצועי בנימה תומכת ומבינה.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן