יתרונות ההנקה לאחר הלידה

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
הנקה היא תהליך טבעי המהווה המשך להזנת התינוק ברחם. חלב האם הוא מזון ייעודי המספק לתינוק בדיוק את הרכיבים הנדרשים לצמיחתו, התפתחותו וחיזוק מערכת החיסון שלו. אמנם הנקה נראית תהליך מובן מאליו וטבעי, אך במהלכה עולות שאלות רבות האם היא נעשית כמו שצריך ולעיתים מתעוררים קשיים. איך להיניק בשלבים הראשונים בדרך הטובה והחלקה ביותר?
תינוקת שמחה שהחלה לינוק לאחר לידה
תקציר

האם להתחיל בהנקה מיד לאחר הלידה?

מומלץ להיניק מוקדם ככל האפשר, להשתדל בשעה הראשונה שלאחר הלידה. יש לכך מספר יתרונות: הנקה ראשונה המתבצעת מוקדם תאפשר לתינוק למצוא את הדרך הטובה ביותר ליניקה גם מאוחר יותר.

כך התהליך יהיה קל וחלק יותר; הנקה מוקדמת מיד לאחר הלידה תסייע להפחתת הדימום שלאחר הלידה וגם לכיווץ הרחם; והמגע העורי בין האם לתינוק גורם לתינוק לחוש ביטחון רב יותר ולתת לאינסטינקטים שלו לבוא לידי ביטוי.

יתרונות ההנקה לאחר הלידה
יתרונות ההנקה לאחר הלידה

מה יונק התינוק לאחר הלידה?

ביומיים- שלושה הראשונים לאחר הלידה יונק התינוק נוזל השונה מחלב האם הרגיל. נוזל זה נקרא קולוסטרום. הוא עוזר לתינוק להתנקות מן הצואה העוברית – המקוניום ומפחית בכך את הסיכוי לצהבת. הוא גם מכיל רכיבים חיסוניים החשובים להתפתחות התינוק.

בנוסף, בעקבות יניקתו מופרשים הורמונים המחברים בין האם והתינוק. לעומת חלב האם הלבן, הקולוסטרום הוא צהבהב וסמיך כך שיוצא בטיפות קטנות. לאחר 3-5 ימים יתחיל להגיע החלב.

כמה פעמים ביום יש להניק?

זוהי שאלת השאלות אצל רבות מהאימהות הצעירות… החוק העיקרי בנושא הוא שאין חוקים ברורים. צריך להיות קשובים לתינוק ולתת לו לינוק כשהוא מגלה סימני  רעב. עם הזמן תדע האם לקרוא את הסימנים, ואם לא, התינוק יגרום לכך שתלמד.

בהתחלה אמורות להיות 8-12 הנקות ביממה. החלב מתעכל מהר מאוד בקיבתו הקטנה של התינוק ולכן יכולות להיות הנקות רבות. בנוסף, הנקה אינה עונה רק על רעב אלא על צרכים נוספים כמו חימום, חיזוק המערכת החיסונית וגם עזרה בהוצאת הצואה.

איך יודעים שהתינוק מקבל מספיק חלב?

הדרך הטובה ביותר לדעת היא על פי כמות היציאות ולטווח ארוך יותר, בהתאם לעליה במשקל. כמות החיתולים הרטובים צריכה לעלות בהדרגה עד שישה- שבעה חיתולים רטובים ביממה.

כמות היציאות עולה אף היא, כשביום החמישי היא מגיעה לשלוש יציאות. מאוחר יותר, החל מגיל חודש, ישנם תינוקות שלא יעשו קקי כל יום והדבר תקין. מבחינת המשקל, תוך שבועיים התינוק צריך להגיע למשקל הלידה ועד גיל 4 חודשים אמור לעלות 150 גרם כל שבוע.

מה עושים אם התינוק לא מצליח לינוק?

אם מדובר בימים הראשונים, יש לסחוט ולטפטף את הקולוסטרום הסמיך על כפית ולהאכיל את התינוק. בכל הנקה כדאי לתת מספר כפיות ולעשות זאת לעיתים קרובות. אם מדובר על החלב עצמו, כדאי לשאוב במשאבה, הדבר יגביר את כמות החלב ולתינוק יהיה קל יותר לינוק.

איך יודעים שתנוחת ההנקה טובה?

לכל אם ותינוק נוחה תנוחה אחרת של הנקה. כללי הברזל הם שנחירי התינוק צריכים להיות פתוחים ולא חסומים על ידי השד וגם שהתינוק תופס לא רק את הפטמה עצמה אלא גם את העטרה שסביבה. מעבר לכך- הכל פתוח: ניתן להניק בישיבה, חצי ישיבה, עם כרית מתחת לזרוע או לא, בשכיבה על הצד ועוד. כל אם מוצאת באופן אינסטינקטיבי את השיטה המתאימה ביותר לה ולתינוק.

מהם סימני הרעב? הבכי הוא הדרך האחרונה של התינוק להכריז על כך שהוא רעב. ישנם "משחקי רעב מוקדמים": הנעת הראש מצד לצד, הכנסת ידיים לפה, ואם הוא על הידיים, דחיפת הראש לאזור החזה של האם בחיפוש אחר החלב.

למידע נוסף באותו נושא: מדריך אכילה לפעוטות – תזונת תינוקות

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
תינוק חמוד זוחל ומשחק
רפידות הנקה

נשים מניקות נותנות לתינוקות שלהן את הטוב ביותר אך לעתים הן עלולות להרגיש אי נוחות. לא כל אמא מתחברת באופן מידי להנקה ולכך סיבות שונות. אחת מהן יכולה להיות הטפטופים מהשדיים לאורך היום, לאחר שעות ללא הנקה, למשמע קול של תינוק ואפילו בלילה. אחד האמצעים שיכולים להקל על אי הנוחות הוא רפידות הנקה אשר מציעות דופן מיוחד ללכידת נוזלים ושנצמדות לחזייה בקלות.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן