מדריך אכילה לפעוטות – תזונת תינוקות

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
תזונת הפעוטות היא עוד אחת מהסוגיות שההורה חייב לשים עליהן דגש רב, במטרה לספק לתינוקו את כל מה שבריא לו, מותאם לגילו ובטוח לאכילה. זהו מסע מרגש, במסגרתו ההורה מגלה יחד עם הפעוט את עולם הטעמים והמרקמים. כל זאת עם הרבה חששות מצד ההורים, שרוצים להבטיח שהם מספקים ליקר להם מכול את הטוב ביותר.
מדריך אכילה לפעוטות - תזונת תינוקות
תקציר

מהם השלבים העיקריים של הזנת פעוטות?

זה לא סוד שבחודשים הראשונים לחייו, התינוק ניזון באופן בלעדי מחלב אם או תחליפי החלב השונים (תמ"לים). חלב אם מספק את כל צרכיו התזונתיים, בשלב מוקדם זה של חייו, תוך שהוא מציע יתרונות בריאותיים רבים. אם שאינה מניקה יכולה לשאוב את החלב ולהגיש אותו לתינוקה בבקבוק מותאם, מה שמצריך גם כן מאמצים לא מבוטלים מצידה. כאשר התינוק אינו יונק או יונק חלקית, יש להשלים את החסר בתמ"ל תוך הקפדה על כללי ההכנה והשימור של התרכובות.

ההמלצה הברורה של משרד הבריאות היא להתחיל לחשוף את הפעוט למזון משלים ולנוזלים אחרים רק בגיל חצי שנה, ובכל מקרה לא לפני גיל ארבעה חודשים. בפרק הזמן שבין ארבעה לשישה חודשים לחייו ניתן לבצע את המעבר החלקי למזון המוצק רק כאשר התינוק מראה לכך סימנים ברורים, דוגמת יכולת לשבת בעזרת תמיכה, גילוי סקרנות ורצון לאכול כאשר המזון מקורב לפיו ועוד.

קראו גם: מדריך אכילה לפעוטות

כיצד חושפים את התינוק לראשונה למזון המוצק?

החשיפה של התינוק למזון המוצק, או המשלים, צריכה להיעשות בצורה הדרגתית ככל שאפשר: כלומר, להמשיך להאכיל אותו בחלב אם או בתמ"ל, אך מדי פעם – על פי התוכנית התזונתית והמלצות הרופאים או טיפת חלב – להחליף ארוחה במזון מוצק.
המרקם של המזון הראשוני המוכנס לפיו של התינוק חייב להיות טחון ומחיתי, ללא אי אילו גבישים: אסור לשכוח שהוא רק מפתח את יכולות האכילה ועדיין אינו לועס, כך שמזון אחר עלול להיות בבחינת סכנה מוחשית עבורו. רק כאשר יכולת הבליעה והלעיסה של התינוק משתפרת, ניתן לחשוב באופן רציני על השלב הבא בתהליך.

קראו גם: עצירות וגזים אצל תינוקות – מה לעשות?

ומה עם תזונת פעוטות מגיל חצי שנה?

מסביבות גיל חצי שנה ניתן להפוך את התפריט התזונתי של הפעוט לעשיר יותר, אם כי בשלבים הראשונים חשוב לא לוותר על הנקה. כאן יש כמה הנחיות בסיסיות שחשוב לשמור עליהן. חשוב שהמאכלים הראשונים יהיו עשירים בברזל, כאשר דגים, בשר בקר או הודו וחלק מסוגי הקטניות עונים למשל על התנאי הזה. עוד חשוב לשלב פירות וירקות בעלי כמויות גבוהות של ויטמין C. מסביבות גיל חצי שנה ניתן לחשוף את הילד לביצים וגם למוצרי חלב, אם כי רצוי שמוצר החלב יינתנו בתחילה בכמות קטנה יחסית.
ככל שהתינוק מתקרב לגיל שנה, כך המאכלים המוצקים יכולים לקבל תפקיד מרכזי יותר בתפריט שמרכיבים לו הוריו. לקראת גיל שנה, אפשר בהחלט להאכיל את התינוק בשתיים או שלוש ארוחות מדי יום, המותאמת עבורו מתפריט המשפחה או מוכנות עבורו באופן מיוחד.

בגדר חובה: בטיחות

ההנחיות שהובאו כאן אינה בגדר תורה מסיני, מכיוון שלכל תינוק יש את קצב ההתפתחות והאכילה שלו. בכל זאת, יש כמה דגשים שחייבים להקפיד עליהם משיקולי בטיחות: והרי שמענו לא מעט בשנים האחרונות על אסונות של חנק כתוצאה ממזון. יש רשימה די ברורה של מאכלים שאסורים בתכלית האיסור בשנים הראשונות לחיי התינוק, או לכל הפחות מחייבים אופן הגשה ספציפי: חיתוך לאורך של מאכלים עגולים (דוגמת ענבים למשל), או לחלופין ריסוק וטחינה של פירות.
בדקו תמיד את טמפרטורת המזון המוגש לתינוקות, כאשר רצוי להימנע ככל האפשר מחימום המזון במיקרוגל. חימום שכזה יוצר חוסר אחידות ברמת החום במזון, מה שיוצר סכנת כוויה.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

שלבים ראשונים בהליכה

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
הקניית הרגלי שינה וסדר יום אצל תינוקות
הקניית הרגלי שינה וסדר יום אצל תינוקות

בגידול ובחינוך ילדים יש הרבה מאוד אתגרים. אחד החשובים שבהם, המלווה את התינוק מהחודשים הראשונים וגם שנים קדימה, הוא ליצור סדר יום קבוע פחות או יותר עבור התינוק – מה שגם משפיע על הרגלי השינה שלו.

מדובר במשימה המצריכה תשומת לב וסבלנות רבה מצד ההורים, אבל החדשות הטובות הן שאלו המצליחים בכך מגדילים את הסיכוי להתפתחות תקינה של תינוקם, תוך שיפור איכות החיים של כלל בני המשפחה.

לקריאה »
אישה בהריון עושה יוגה
יתרונות יוגה לנשים בהריון ולאחר לידה

במסע המופלא של ההריון והתקופה המאתגרת אחרי הלידה, נשים רבות מחפשות דרכים לשמור על הגוף והנפש בריאים ומאוזנים. ריטריט יוגה, המשלב תרגולי יוגה ומיינדפולנס, מציע פתרון ייחודי ומעצים לנשים בהריון ולאחר לידה. השילוב של תרגול פיזי עם עבודה נפשית מסייע לנשים להתמודד עם השינויים הגופניים והרגשיים בתקופה זו, תוך הקניית כלים לניהול מתח. ריטריט יוגה נותן לנשים הזדמנות להתנתק מהמולת היום יום, לפגוש קהילה תומכת ולחוות שחרור פיזי ונפשי, מה שהופך אותו לאידיאלי לשלב ההריון והשיקום אחרי הלידה.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן