מה תפקידם של ההורמונים בגיל ההתבגרות?

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
גיל ההתבגרות, תקופה מכרעת של התפתחות פיזית, רגשית וקוגניטיבית. ההורמונים אחראים לשינויים שחווים במהלך ההתבגרות ומשפיעים באופן משמעותי על התנהגותו, מצב הרוח והרווחה הכללית של הפרט.
מתבגרת הורמונלית עם פצעים על הפנים
תקציר

הסימפוניה ההורמונלית

גיל ההתבגרות הוא תקופה של התפתחות גופנית, רגשית וקוגניטיבית אינטנסיבית. בלב הטרנספורמציה הזו וזמן גיבוש הזהות העצמית של המתבגר עומדים ההורמונים – השליחים הכימיים המווסתים את גדילת הגוף, חילוף החומרים והתנהגותו. הורמונים מיוצרים על ידי בלוטות בכל הגוף, אך השחקנים העיקריים בגיל ההתבגרות הם בלוטות המין (שחלות ואשכים), בלוטות יותרת הכליה ובלוטת יותרת המוח. בלוטות אלה פועלות יחד במשחק גומלין מורכב כדי לתזמר את הסימפוניה ההורמונלית של גיל ההתבגרות.

כאשר רמות ההורמונים עולות ויורדות, הן מעוררות מפל שינויים בגוף ובמוח. השינויים הגופניים של ההתבגרות הם אולי הביטוי הגלוי ביותר של הריקוד ההורמונלי הזה. בנות בדרך כלל חוות קפיצת גדילה בסביבות גיל 11 ומתחילות לקבל מחזור בסביבות גיל 12, בעוד שבנים נוטים לגדול ולפתח כתפיים ושיער פנים רחבים יותר בסביבות גיל 13. שינויים אלו מונעים על ידי הורמוני מין כמו אסטרוגן וטסטוסטרון, המשפיעים גם על פיתוח מאפיינים מיניים משניים כמו שדיים ושיער גוף.

אבל להורמונים יש השפעות מרחיקות לכת מעבר לשינויים פיזיים. הם גם ממלאים תפקיד מכריע בעיצוב מצב הרוח, ההתנהגות והקוגניציה. מתבגרים ידועים לשמצה בשינויים במצב הרוח שלהם, והורמונים הם תורמים מרכזיים לתנודתיות זו. גל ההורמונים במהלך ההתבגרות עלול להוביל לתחושות של חרדה, דיכאון ועצבנות, כמו גם רגישות מוגברת למתח ורמזים חברתיים. הורמונים משפיעים גם על התנהגות, ומשפיעים על כל דבר, החל מנטילת סיכונים להערכה עצמית ועד ליחסי עמיתים.

המחשה של הורמונים שונים ותפקידיהם בגוף האדם
המחשה של הורמונים שונים ותפקידיהם בגוף האדם

כיצד הורמונים משפיעים על ההתפתחות הגופנית?

להורמונים יש תפקיד קריטי בהתפתחות הגופנית בגיל ההתבגרות. הם אחראים לשינויים המשמעותיים המתרחשים בגוף, כולל פרצי גדילה, התפתחות של מאפיינים מיניים משניים ושינויים בהרכב הגוף. שינויים אלה מונעים על ידי ההורמונים המיוצרים על ידי בלוטות בלוטת יותרת הכליה, בלוטת יותרת המוח ובלוטת יותרת המוח.

  • קפיצות גדילה:
    אחד הביטויים הבולטים לשינויים הורמונליים בגיל ההתבגרות הוא קפיצת הגדילה. עלייה מהירה זו בגובה ובמשקל מונעת על ידי שחרור הורמון הגדילה מבלוטת יותרת המוח. הורמון הגדילה ממריץ את צמיחת העצמות והרקמות בכל הגוף, מה שמוביל לעלייה בגובה ובמסת השריר. העיתוי ומשך קפיצת הגדילה יכולים להשתנות, אך היא מתרחשת בדרך כלל בסביבות גיל 11 אצל בנות וגיל 13 אצל בנים.
  • מאפיינים מיניים משניים:
    שינוי פיזי מרכזי נוסף המתרחש בגיל ההתבגרות הוא התפתחות של מאפיינים מיניים משניים. אלו הן התכונות הגופניות המבדילות בין גברים לנקבות, כמו התפתחות חזה אצל בנות וצמיחת שיער בפנים אצל בנים. שינויים אלו מונעים על ידי הורמוני המין אסטרוגן וטסטוסטרון, המיוצרים על ידי השחלות והאשכים, בהתאמה. הורמונים אלו משפיעים גם על צמיחת שיער הערווה ובבית השחי, כמו גם על פיזור השומן בגוף.
  • הרכב גוף:
    להורמונים יש גם תפקיד מכריע בעיצוב הרכב הגוף בגיל ההתבגרות. כאשר הגוף עובר שינויים פיזיים מהירים, הוא חווה גם שינויים בחלוקת השומן והשרירים. בנים נוטים לפתח יותר מסת שריר, בעוד בנות נוטות לצבור יותר שומן בגוף. שינויים אלו מושפעים מהורמונים כמו אינסולין, המווסת את חילוף החומרים של הגלוקוז ואגירת השומן, ולפטין, השולט בתיאבון ובהוצאת האנרגיה. חוסר איזון הורמונלי עלול להוביל לשינויים בהרכב הגוף שעלולים להגביר את הסיכון להשמנה ולבעיות בריאות אחרות.

נער החווה מגוון של רגשות, עם חיצים המצביעים על רמות הורמונים שונות
נער החווה מגוון של רגשות, עם חיצים המצביעים על רמות הורמונים שונות

תפקידם של ההורמונים בהתפתחות המוח ובקוגניציה

הורמונים לא משפיעים רק על ההתפתחות הגופנית בגיל ההתבגרות – הם גם ממלאים תפקיד קריטי בהתפתחות המוח ובקוגניציה. מחקרים הראו שלהורמונים כמו טסטוסטרון, אסטרוגן ופרוגסטרון יש השפעות חשובות על המבנה והתפקוד של המוח. השפעות אלו יכולות להשפיע על מגוון רחב של תהליכים קוגניטיביים, כולל למידה, זיכרון וקבלת החלטות.

טסטוסטרון, למשל, נקשר ליכולות מרחביות ולחשיבה מתמטית, בעוד שהוכח כי אסטרוגן משפר את הזיכרון המילולי וכישורי השפה. פרוגסטרון, לעומת זאת, נקשר לשינויים במצב הרוח ובהתנהגות. שינויים אלה בתיווך הורמונים בהתפתחות המוח עשויים לעזור להסביר חלק מההבדלים המגדריים ביכולות הקוגניטיביות ובביצועים.

בנוסף להשפעה על היכולות הקוגניטיביות, הורמונים יכולים להשפיע גם על מצב הרוח וההתנהגות בגיל ההתבגרות. השינויים ההורמונליים המתרחשים בתקופה זו עלולים להוביל לתנודות במצב הרוח, עצבנות וחוסר יציבות רגשית. שינויים אלו מונעים על ידי תנודות בהורמונים כגון אסטרוגן, פרוגסטרון וקורטיזול. בעוד שתנודות אלו הן חלק נורמלי מחוויית המתבגר, הן יכולות גם לתרום לבעיות נפשיות כגון דיכאון וחרדה אצל המתבגרים.

תפקיד ההורמונים בגיל ההתבגרות:

הורמון תפקיד השפעה רגשות קשורים
טסטוסטרון מקדם התפתחות גופנית אצל בנים מגביר מסת שריר, שיער גוף והעמקת הקול אנרגיה מוגברת והגברת החשק המיני
אסטרוגן מקדם התפתחות גופנית אצל בנות מגביר את שומן הגוף, התפתחות השד והרחבת הירכיים שינויים במצב הרוח ורגישות רגשית מוגברת
הורמון גדילה מקדם צמיחה והתפתחות אצל בנים ובנות כאחד מעלה גובה ומסת שריר הגברת האנרגיה והביטחון
הורמון בלוטת התריס מסדיר את חילוף החומרים משפיע על קצב הלב, הנשימה וטמפרטורת הגוף ערנות ואנרגיה מוגברת

לסיכום, להורמונים תפקיד קריטי בעיצוב חוויות והתפתחותם של מתבגרים. הבנת המשחק המורכב של הורמונים במהלך תקופה מכוננת זו יכולה לעזור להורים, למחנכים ולאנשי מקצוע בתחום הבריאות לתמוך טוב יותר בצעירים בניווט את אתגרי גיל ההתבגרות.

 

שאלות נפוצות

להורמונים יש תפקיד חשוב בהתפתחותם של בני נוער. בשלב זה של החיים, בני נוער חווים עלייה בהורמונים שיכולה להיות השפעה ניכרת על התנהגותם, מצב הרוח והרווחה הכללית שלהם. ככל שההורמונים משתנים, כך גם הרגשות וההתנהגויות של בני נוער משתנים. זה גורם להורים להיות מודעים לאופן שבו הורמונים יכולים להשפיע על בריאותו הנפשית של ילדם ולהיות מוכנים לספק תמיכה בעת הצורך.
טסטוסטרון ואסטרוגן אחראים לרוב השינויים במהלך ההתבגרות. הם אחראים לצמיחת שיער הגוף, להעמקת הקול ולשינויים גופניים אחרים המתרחשים בתקופה זו.
עלולה להיות השפעה על הבריאות הנפשית של בני נוער הקשורה לשינויים ההורמונליים המתרחשים במהלך גיל ההתבגרות. חשוב להבין את הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לשינויים הורמונליים על מנת לעזור לצעירים לעבור את התקופה הקשה הזו ולהבטיח את שלומם. הסיכונים השכיחים הם: דיכאון, ריכוז וזיכרון לקויים, שינויים במצב הרוח ובאישיות, שינויים בעניין או ביכולת המינית, אקנה, עלייה במשקל. חשוב שההורים יעקבו אחר המתבגר והרגשתו הכללית. ובמידת הצורך יש לגשת לייעוץ רפואי ותמיכה נפשית מתאימה
הורות לבני נוער יכולה להיות חוויה מאתגרת אך היא גם מתגמלת. במהלך תקופה זו של התפתחות, הורים ומטפלים ממלאים תפקיד חשוב בסיוע לבני נוער להתפתח למבוגרים אחראיים. על ידי מתן הדרכה, תמיכה והבנה, הורים ומטפלים יכולים לעזור לבני נוער ללמוד מיומנויות חיים חשובות כגון קבלת החלטות, פתרון בעיות ותקשורת. חשוב גם שההורים יהיו מודעים לשינויים שעובר המתבגר שלהם כדי שיוכלו לספק את הסוג הנכון של הדרכה ותמיכה.
שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
מהי דיסלקציית שטח?
מהי דיסלקציית שטח?

דיסלקציית שטח מאופיינת בקושי משמעותי לזהות מילים שלמות. הסובלים מלקות זאת עלולים להתקשות מאוד לקלוט מילים חדשות ולקרוא אותן כמקובל. זהו סוג של דיסלקציה חזותית שיכולה להיגרם בשל מחלה צדדית או כלקות התפתחותית. בין הסימפטומים ניתן למצוא קושי לאיית וכן פער גדול בין היכולת לכתוב (יכולת גבוהה) לבין היכולת לקרוא.

לקריאה »
בעיות התמכרות אצל בני נוער
בעיות התמכרות אצל בני נוער

אחת מהתופעות הנפשיות אשר הולכות ונהיות נפוצות יותר ויותר הינן בעיות התמכרות. בעבר, נושא ההתמכרות היה נידון סביב אובייקטים ספציפיים מבחינה אוניברסלית – אלכוהול, סמים, וכדומה.

לקריאה »
שתייה מופרזת וגמילה מאלכוהול אצל מתבגרים
מה עושים כשהמתבגר משתכר יותר מדי? על שתייה מופרזת וגמילה מאלכוהול אצל מתבגרים

בגיל ההתבגרות קיים פיתוי רב להתנסות בכל מיני דברים חדשים שלא נוסו קודם וכן קיים רצון רב להידמות "לגדולים".
לכן, בעיות התמכרות לאלכוהול ולסמים בגילאי ההתבגרות הינן שכיחות.
לא ניתן להתעלם מנוכחותו של האלכוהול בחיינו, אבל בהחלט ניתן לעזור למתבגרים שלא להגיע למצב של התמכרות לאלכוהול ע"י קביעת כללים לשתייה בטוחה ופיקוח הורי הדוק על הרגלי השתייה שלהם.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן