הקשר בין תחושת בדידות להפרעות קשב וריכוז

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
תחושת בדידות וקושי ליצור קשרים חברתיים יכולים להתעורר מסיבות שונות. אחת הסיבות היא הפרעות קשב וריכוז שגורמות לילד להתנהג לעיתים באופן המעורר רתיעה. עם זאת, הדבר לחלוטין אינו גזרת גורל ולילד עם הפרעות קשב וריכוז יכולים להיות חיים חברתיים שישביעו את רצונו ולא יגרמו לו להרגיש בודד. כיצד עלולה להתפתח תחושת בדידות ואיך להתמודד איתה?
ילדה שנראית בודדה כנראה בגלל שסובלת מהפרעות קשב וריכוז
תקציר

הקשר בין הפרעת קשב וריכוז לקשיים חברתיים

הפרעת קשב וריכוז עלולה ליצור קושי בתקשורת וביכולת לפתח קשרים חברתיים. במיוחד ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז יחד עם היפראקטיביות מתקשים להקשיב, מגלים חוסר סבלנות, אימפולסיביות ולעיתים גם אגרסיביות.

הדבר בא לידי ביטוי בהתפרצות לדברי החבר, משחק שלא על פי החוקים, השתוללות ו"שבירת הכלים". הם גם נוטים לקום ממקומם בכיתה פעמים רבות ולהפריע למהלך התקין של השיעור.

בכיתות הנמוכות הפרעה בשיעור מתקבלת לרוב באופן שאינו חיובי גם על ידי הילדים. הפרעות קשב וריכוז שאינן כוללות היפראקטיביות יכולות להתבטא בחולמנות, ניתוק וקושי לזכור את הנאמר ולכן גם קושי ליצור קשרים.

כיצד משפיעים הקשיים החברתיים על הדימוי העצמי?

הקשיים החברתיים ותחושת הריחוק מן הילדים האחרים יוצרים אצל ילדים רבים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז דימוי עצמי נמוך. הם ירגישו שאינם טובים וראויים מספיק וזאת למרות האינטיליגנציה הגבוהה והיכולות הרבות שיש להם.

את תחושת הדחיה הם יחושו פעמים רבות לא רק בחברת הילדים אלא גם מן המורים שאינם מגלים סבלנות, במיוחד כשמדובר גם על היפראקטיביות. כך אותם ילדים חווים בדידות שעימה מגיעה גם התכנסות ועצבות. אצל אחרים יכולות להתפתח בעיות התנהגות מורכבות עוד יותר.

בדידות המובילה למרדנות

חלק מהילדים עם הפרעות קשב וריכוז הסובלים מדחיה יפתחו בעיות התנהגותיות לא פשוטות. במקום הסתגרות ועצבות ותחושה שהם שקופים בבית הספר, יפתחו חלק מהילדים מרדנות ויקחו סיכונים שילדים אחרים לא יקחו. הכל בכדי לקבל יחס ולהרגיש ניצחון על המסגרת. ישנם לא מעט ילדים עם הפרעות קשב וריכוז שהם כריזמטיים, הרפתקנים ואמיצים. הם לא יהססו להתפרע בבית הספר ולגרום לנזקים. לעיתים מעשים לכאלה יעלו את מעמדם החברתי ויוציאו אותם מן הבדידות, כך שמבחינתם זהו רווח כפול: התנגחות במסגרת בית הספר וגם העלאת מעמדם החברתי.

איך מתמודדים עם הקשיים החברתיים?

חשוב מלתפוס את הקשיים כבר בשלבים הראשונים ולא לתת להם להיגרר ולהחמיר. במיוחד בכיתות הנמוכות, מעורבות ההורים היא חשובה וניתן לפעול גם "מאחורי הקלעים" בכדי לשפר את מצבו החברתי של הילד. ישנם מספר דברים שניתן לעשות:

  • ליזום מפגשים עם הילדים המתאימים: בכיתות הנמוכות במיוחד ניתן לכוון את הילד אל עבר הילדים שעימם לדעתכם יווצר קשר חברי טוב ותורם. כדאי ליזום מפגשים אחר הצהריים עם אותם ילדים.
  • לעודד את הילד ליצור קשר בעצמו: נסו לעודד את הילד לפנות אל ילד שהוא מחבב ולהדק את הקשר עימו. מספיק חבר טוב אחד או שניים בכדי שתחושת הבדידות תיעלם והביטחון העצמי שלו יעלה.
  • לטפח את החוזקות של הילד: גלו את חוזקותיו של הילד וטפחו אותן. אם הילד מגלה כישורים באמנות, ספורט, משחק או כל תחום אחר רשמו אותו לחוג או כל מסגרת בה יוכל לבטא את עצמו ואת כישוריו. זה המקום בו יחוש ביטחון ויפתח קשרים חברתיים.
  • עדכנו את בית הספר לגבי אותן חוזקות: חשוב שבית הספר ידע על כישוריו האחרים של הילד ויטפח אותם. אם הילד יצטרף לנבחרת ספורט של בית הספר או יככב בהצגה, גם המורים וגם הילדים יראו אותו באור אחר.
 

אולי יעניין אותך גם:

דיסלקציית שטח: זה כל מה שבאמת חשוב לדעת על דיסלקציית פני השטח

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
כדורי ריטלין
מה זה ריטלין?

ריטלין מתקשר באפן הדוק להפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות. אכן, הריטלין לסוגיו השונים מסייע משמעותית ל- 80% מהסובלים מהפרעות קשב וריכוז  ולכן ניתן ללא היסוס כמעט ברוב המקרים. מהו בדיוק ריטלין? כיצד הוא פועל ועל מה הוא משפיע?

לקריאה »
ההיבט הרגשי של לקויות למידה
מדריך: כך תעזרו לילד שלכם להתמודד עם ההיבט הרגשי של לקויות למידה

לקויות למידה הן שם כולל למספר סוגים של לקויות הקשורות ביכולת להתבטא בכתב או בעל פה. הקשיים יכולים להיות בביטוי רעיון, קריאה, כתיבה, איות, ביצוע חישובים וגם  הקשבה. לא מדובר על לקות הנוצרת כתוצאה מנכות כלשהי, או הפרעה חיצונית המקשה על יכולת הלימוד. מעבר להישגים הלימודיים,  ללקויות למידה ישנה השפעה משמעותית על הפן הרגשי, על הדימוי העצמי והקשרים הנוצרים עם הסביבה.

לקריאה »
מהי דיסלקציית שטח?
מהי דיסלקציית שטח?

דיסלקציית שטח מאופיינת בקושי משמעותי לזהות מילים שלמות. הסובלים מלקות זאת עלולים להתקשות מאוד לקלוט מילים חדשות ולקרוא אותן כמקובל. זהו סוג של דיסלקציה חזותית שיכולה להיגרם בשל מחלה צדדית או כלקות התפתחותית. בין הסימפטומים ניתן למצוא קושי לאיית וכן פער גדול בין היכולת לכתוב (יכולת גבוהה) לבין היכולת לקרוא.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן