קריאה פונטית, על סמך הצליל
ככלל, דיסלקציה הינה לקות למידה. הלקות מאופיינת בהפרעה בעיבוד מידע ותהליכים קוגניטיביים, חלקם המקושרים לשפה אך חלקם משולבים עם היבטים אחרים של עיבוד מידע ולמידה. כאשר אדם שאיננו מאובחן כדיסלקטי רואה מילה מוכרת, הוא לרוב מזהה את התבנית המלאה שלה. הוא קורא (או קוראת) את המילה כיחידה שלמה.
לעומת זאת, דיסלקציית שטח, שידועה גם כדיסלקציה של פני השטח, מתבטאת באופן אחר. במקרה זה, הקריאה הינה באופן פונטי, צלילי. צורה כזאת עשויה ללוות כל אחד בתקופת רכישה השפה הכתובה בבית הספר, אבל בקרב דיסלקטים, הדבר ממשיך הלאה, גם אחרי שמיומנות השליטה בשפה אמורה הייתה להתייצב. תופעה כזאת יכולה להתרחש כאשר אדם נפגע בצורה פיזית, בחלק השמאלי של המוח או כאשר חלק זה לא מפתחת בצורה רגילה, בשלבי התפתחות מוקדמים.דיסלקציית שטח היא לקות הקשורה למילון הקוגניטיבי שבמוח
הגישה המקובלת במחקר מסבירה את תהליך זיהוי הכתב (מילים כתובות אשר מסמלות מיוצגים שונים) באופן הבא. קיימת בראשנו מעין מפת עזר או מילון, שבו מאוחסנות כל המילים שאנו מכירים. אלה המילים שכבר נתקלנו בהן בעבר. כלומר, המוח בעצם מצלם את המילים שאנו זוכרים וכאשר אנו נתקלים במילה הזאת, אנו שולפים אותה ללא שום קשר לדיקדוק.
במדע הבלשנות וחקר המוח נקרא התהליך הזה "המסלול הלקסיקאלי". אצל אנשים שאובחנו כבעלי דיסלקציית שטח (כמו אצל חלק מהאנשים המאובחנים על הקשת האוטיסטית), המסלול הקוגניטיבי לשוני הזה לא פועל בצורה הנורמטיבית. אצל תת הדיסלקציה שעליה אנו מדברים, המילון הקוגניטיבי הזה איננו כתוב בצורה הרגילה. כלומר, הקריאה של מילים מוכרות נעשית באופן הדומה לקריאה של מילים שנתקלים בהן בפעם הראשונה. הקורא משער מהו הצליל של המילה על פי האותיות, צליל שלפעמים לא בא לידי ביטוי במילה ומכאן – מוביל לטעות. לדוגמא, את השם נוח בכתיב חסר ולא מנוקד (כלומר נח), יקראה אדם בעל דיסלקציית שטח כמו במובן של אדם שנח.מהן ההשלכות של דיסלקציה שטח?
חוקרים מסבירים כי חלק מהאנשים עם דיסלקציה כזאת מצליחים לקרוא בצורה טובה למדי מילים, אפילו מילים ארוכות, אולם הם יתקשו לומר מהו המובן האמיתי של המילה. דיסלקציית שטח עשויה לבוא לידי ביטוח בצורות שונות. למשל:
- הלקות תקשה או לא אפשר הבנה האם רצף האותיות מהווה מילה בעלת משמעות.
- הלקות תאפשר הבנה שקיימת מילה כתובה, אך בשל היעדרו של "מילון קוגניטיבי" שלם, המילה תובן בצורה שגויה או לא תובן כלל.
- הלקות לא תמנע הבנה של מילים מסוימות. אפשר יהיה לזהות את המילה ולהבין אותה, אך קריאה של המילה בקול תיעשה בצורה שגויה ולא נכונה.
- האדם עלול להתבלבל בין מילים שהוגים אותן בצורה דומה אך מאייתים בצורה שונה.
האם קיים קשר בין דיסלקציית שטח לבין הזיכרון?
מחקרים מראים כי בעלי דיסלקציית שטח הינם בעלי זיכרון בגדר הנורמה, התואם את קבוצת הגיל. מדובר בלקות הקשורה למבנה המילה ולצלילים שלה. חלק מהלוקים בה עשויים להיות בעלי ירידה בתפקודי זיכרון ולמידה, אך אלה יהיו משניים לדיסלקציה. לדוגמא, בקרב חולי שבץ מסוימים שסובלים מהלקות בשל האירוע המוחי.מקורות ולקריאה נוספת:
Quick Facts about Surface Dyslexiaאולי יעניין אותך גם:
דיסקלקוליה (לקויות בחשבון) – תופעה שאפשר להתמודד איתהסקירה: מהם סוגי הריטלין הקיימים כיום בשוק ומורשים לשימוש?
חרדה חברתית: כל מה שהורים צריכים לדעת על חרדה חברתית במקום אחד