מדריך: כך תעזרו לילד שלכם להתמודד עם ההיבט הרגשי של לקויות למידה

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
לקויות למידה הן שם כולל למספר סוגים של לקויות הקשורות ביכולת להתבטא בכתב או בעל פה. הקשיים יכולים להיות בביטוי רעיון, קריאה, כתיבה, איות, ביצוע חישובים וגם  הקשבה. לא מדובר על לקות הנוצרת כתוצאה מנכות כלשהי, או הפרעה חיצונית המקשה על יכולת הלימוד. מעבר להישגים הלימודיים,  ללקויות למידה ישנה השפעה משמעותית על הפן הרגשי, על הדימוי העצמי והקשרים הנוצרים עם הסביבה.
ההיבט הרגשי של לקויות למידה
תקציר

תחושה של בושה ואכזבה

כשבוחנים את ההשלכות הרגשיות או ההתנהגותיות שנוצרות כתוצאה מלקויות למידה יש להפריד בין מצב בו הלקות אינה מאובחנת לבין מצב בו הלקות אובחנה והסביבה, במיוחד בית הספר, יודעת על כך. ילד שלא אובחן סוחב איתו תחושות כישלון שמגיעות בזו אחר זו.

רבים מהם מרגישים "עצלנים", "טיפשים" או "מאכזבים". הם לא חשים זאת רק מול עצמם אלא לרוב גם מקבלים את המסרים האלה מהמורים או ההורים. הם חשים תחושת אשמה מגיל צעיר וחווים תסכול רב כי אינם עומדים ביעדים שהוצבו להם למרות שהושקע מאמץ. ככל שנמשכות הבושה והאשמה זמן רב יותר כך הן יתקבעו ויהיו להן בסוף השלכות התנהגותיות.

דימוי עצמי נמוך וחוסר אונים

הבושה והאכזבה שעולות כתוצאה מכל מקרה המוגדר כאי הצלחה מתקבעות והופכות לדימוי עצמי נמוך. ילדים אלה ימעיטו להתגאות ולהרגיש סיפוק מן ההצלחות שלהם, בין אם הן קשורות ללימודים ובין אם יבואו ממקום אחר או תחום אחר.

הם לומדים לצפות לכישלון הבא כתוצאה מהמעטה בערך העצמי. בנוסף, את ההצלחות שלהם הם מייחסים לגורם חיצוני ואילו את הכישלונות הם מייחסים לעצמם. אצל חלק מהילדים יראו עצב ודכדוך באופן קבוע. אצל חלקם יתפתחו חוסר אונים, יאוש, ותחושה שאין טעם לעשות מאמץ כי ממילא התוצאה תהיה כישלון.

תסכול, כעס ובעיות התנהגות

אצל חלק מהילדים נראית נסיגה התנהגותית. ילדים אלה חשים כעס ותסכול כתוצאה מהכישלונות שהם חווים. הדבר בולט במיוחד אצל ילדים שחשים שהסביבה אינה מבינה אותם ורואה בהם "פגומים" או "חסרי מוטיבציה" ולא רואה כי קיימת בעיה אמיתית שיש לפתור.

ילדים אלה מפתחים התנהגות אנטי חברתית כי חשים כי "אין להם מה להפסיד" ויודעים שלפחות כך יראו את כוחם ויחליפו את תחושת הכישלון שנובע מלקויות הלמידה ל"הצלחה" של ההתנגחות במסגרת. כשאותם ילדים מבצעים מעשה ונדליזם כלשהו הם פעמים רבות מקבלים עידוד מחבריהם ומעמדם החברתי עולה, זאת בניגוד למצב הקודם בו בלטו רק בקשייהם הלימודיים. לא רק בית הספר הופך לזירה אלא גם הבית: הכנת שיעורי בית או למידה למבחן הופכת לשדה קרב בין ההורה לילד.

איך אפשר להתגבר על הקשיים הרגשיים?

זיהיתם את אחד מהקשיים שהוזכרו בילד שלכם? ישנן מספר דרכים להתגבר או לפחות להפחית את הקושי הרגשי שחווה הילד:

אבחון הקושי

הדבר הראשון והחשוב ביותר שיש לעשות כשעולה קושי הוא לגשת לאבחון. ילד מאובחן ירגיש שהסביבה מבינה ומקבלת את הקושי וגם ידע שהקושי שלו מוגדר. כך לא ירגיש חריג או אשם. חשוב ליידע את בית הספר בתוצאות האבחון ולתת לילד תחושת שלמות עצמית למרות הלקות.

זהו ההחוזקות של הילד שלכם

במקביל להתמודדות עם הלקויות והחולשות, חשוב להיות עירניים גם לחוזקותיו של הילד. לילדים עם לקויות למידה ישנו פעמים רבות פיצוי בתחומים אחרים כמו טכנולוגיה, משחק, ספורט ועוד.

תנו לילד במה לבטא את כישוריו

ילדים בעלי לקויות למידה יכולים להיות מבריקים בתחומים אחרים וחשוב שיקבלו את הבמה לבטא את כישוריהם האחרים בבית הספר ובבית או מסגרות נוספות כמו חוגים, קבוצת ספורט או תנועת נוער.

עזרו לו להתמודד עם הקשיים בצורה עניינית

חשוב לתת לילד תחושה כי מדובר על קשיים אובייקטיבים שהוא אינו אשם בהם ולפתח אצלו גישה עניינית להתמודדות איתם. יש לתת לו כלים ברורים וספציפיים להתמודדות עם כל סוג של קושי ולפתח אצלו אחריות ואת התחושה שהכל בידיים שלו.

העדיפו חיזוקים חיוביים על פני שליליים

יש לשבח את הילד על מאמציו ולא רק על הישגיו.

 

ראו גם:

מהי הידרותרפיה ומתי טיפולי הידרותרפיה יעילים במיוחד לילדים?

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
עלול לקרות:הפרעות שינה עקב נטילת ריטליו
מה הן תופעות הלוואי של ריטלין וקונצרטה?

תפקודם של ילדים רבים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז עלה באופן משמעותי בבית הספר או במסגרות אחרות בהן נדרש לשמור על ריכוז בזכות הריטלין והקונצרטה, תרופות המבוססות שתיהן על החומר הפעיל מתילפנידאט.

הטיפול בהפרעות קשב וריכוז וגם היפראקטיביות המקובל ביותר בארץ הוא בתרופות המבוססות על מתילפנידאט. למרות יעילותה הגבוהה של התרופה, יכולות להיות לה גם תופעות לוואי. מהן התופעות ומה אפשר לעשות?

לקריאה »
דימוי עצמי נמוך אצל ילדים עם לקות למידה
דימוי עצמי נמוך אצל ילדים המתמודדים עם לקות למידה

רוב האנשים משתדלים לעסוק בתחומים בהם הם טובים באופן טבעי ולהימנע כמעט לחלוטין מהתמודדות עם קשיים.

לילדים עם לקויות למידה, לעומת זאת, אין ברירה- הם חייבים יום אחרי יום לעסוק דווקא בתחום בו הם חווים קשיים – הלימודים.  התמודדות לא פשוטה זו משפיעה באופן משמעותי על הדימוי העצמי שלהם. מהן ההשלכות של ירידה בדימוי העצמי ואיך אפשר לסייע להם?

לקריאה »
מהי דיסלקציית שטח?
מהי דיסלקציית שטח?

דיסלקציית שטח מאופיינת בקושי משמעותי לזהות מילים שלמות. הסובלים מלקות זאת עלולים להתקשות מאוד לקלוט מילים חדשות ולקרוא אותן כמקובל. זהו סוג של דיסלקציה חזותית שיכולה להיגרם בשל מחלה צדדית או כלקות התפתחותית. בין הסימפטומים ניתן למצוא קושי לאיית וכן פער גדול בין היכולת לכתוב (יכולת גבוהה) לבין היכולת לקרוא.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן