הרגלי שינה וסדר יום אצל תינוקות

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
אחת ההמלצות העיקריות שהורים טריים נתקלים בהם, בלא מעט מקומות, היא ליצור סדר יום לתינוק. הבעיה היא שנוצר לעיתים קרובות פער גדול בין הרצוי לבין המצוי. התינוק מתנהג בצורה "בלתי צפויה", ובוודאי לא על פי לוח זמנים קבוע. השלכה אפשרית של כך היא על השינה, שנעשית בשעות לא שעות (גם כאן אין לצפות בכל המקרים לקביעות). החדשות המעודדות הן שעם קצת מאמץ ופנייה לאפיקים הנכונים, אפשר להקנות לתינוק סדר יום והרגלי שינה גם יחד.
הרגלי שינה וסדר יום אצל תינוקות
הרגלי שינה וסדר יום אצל תינוקות
תקציר

חשיבותו של סדר היום

בניית סדר יום לתינוק בשבועות הראשונים של חייו היא משימה כמעט בלתי אפשרית, אבל ככל שעובר הזמן גדלים הסיכויים להקניית הרגלים – רק חשוב להיות סבלנות, כי לא תמיד זה בא לקלות. החל מסביבות החודש הרביעי לחייו של התינוק אפשר להתחיל לבצע רישום של הזמנים בהם התינוק עושה פעולות שונות: קימה בבוקר, ארוחות, שינה או אפילו מצבי רוח. כעבור מספר ימים של רישום ניתן להבחין כבר במספר דפוסים ולהתנהל בהתאם.

הנקודה החשובה כאן היא שקשה "להכריח" תינוקות לפעול על פי לוח זמנים קבוע, אבל כן ניתן לשאוף לפרקי זמן אידיאליים לכל פעולה. השאיפה של ההורים צריכה להיות להשכיב את התינוק לישון בסביבות השעות 19:00-20:00 בערב, בהן נראה שהגוף מוכן בצורה המיטבית לשינה. אם לוקחים את שעות הערב כנקודת ייחוס, נפתחת אופציה לתכנן גם את פרקי הזמן שלפני.

החל משעות אחר הצהריים מומלץ בהדרגה להוריד את הגירויים שהתינוק נחשף להם, להשקיע ב"זמן איכות" של ההורים והילדים, לאכול ארוחת ערב ולהתקלח (יש הורים שמעדיפים קודם לבצע את המקלחת). לאחר מכן נכנסות לתמונה פעולות ההכנה לשינה, שיכולות לכלול כיבוי אורות, עיסוי מרגיע לתינוק, שירים שקטים שהתינוק אוהב וכן הלאה.

כך מקנים שינה רציפה

גם לאחר שיודעים מתי רוצים להשכיב את התינוק לישון, זה לא בהכרח פשוט לעשות זאת בפועל – ועל אחת כמה וכמה לאפשר לתינוק שינה רציפה ושלווה. גם במקרה הזה מי שמנסה להשקיע את מירב המאמצים בשבועות הראשונים לחייו של התינוק צפוי להיתקל באכזבה, מכיוון שבתקופה זו הציפייה היא שנהיה זמינים עבור התינוק בכל רגע נתון (ובהרבה מקרים הוא אכן צריך אותנו בזמנים אלה).

הקניית סדר יום והרגלי שינה אצל תינוקות
הקניית סדר יום והרגלי שינה אצל תינוקות

אחד הדגשים העיקריים בדרך לשינה המוצלחת הוא יצירת הבדלה בין היום ללילה. אם בשעות הערב מומלץ כמובן לכבות אורות – אבל לא בהכרח ליצור חושך מוחלט – בשעות היום חשוב דווקא להקפיד לחשוף את התינוק לאור. בדקו שתריסי וחלונות הבית שלכם פתוחים במשך רבות משעות היום, צאו עם הילדים שלכם לטיולים נעימים בחוץ וכן הלאה.

בלילה האווירה צריכה להיות רגועה ונטולת גירויים, כך שזה לא מומלץ לפתוח לתינוק בחדר טלוויזיה למשל. אם התינוק מתעורר – והצפי הוא שזה יקרה לא מעט – הקפידו לטפל בו עם איננטרקציה מינימלית ובוודאי שלא לשחק איתו.

טעות נפוצה של הורים היא ליצור תלות של התינוק באלמנטים חיצוניים בדרך לשינה: בטווח הקצר זה אמנם עשוי להיראות מועיל, אבל ההרגלים האלה אינם נכונים לתינוק בטווח הארוך. לא תמיד תוכלו הרי לספק לו את הגירוי, ולכן השינה עלולה להפוך להיות קשה יותר עבורו.

זו הסיבה שפחות מומלצות פעולות דוגמת הנקה או האכלה מהבקבוק, נדנודים של העריסה או נדנודים על הידיים. מה שכן יכול להיות מועיל לאורך זמן הוא דווקא הרגלת התינוק לשימוש בחפצי מעבר או לחלופין במוצצים, שיאפשרו לו להעסיק את עצמו ולהירגע בכוחות עצמו.

עוד בנושא:

גיל שנתיים הנורא – ואיך לצלוח אותו ללא תסכול

שינה בגיל שנתיים

מדריך אכילה לפעוטות – תזונת תינוקות

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
הקניית הרגלי שינה וסדר יום אצל תינוקות
מדריך אכילה לפעוטות

אין אחריות גדולה מזו של גידול תינוק וליוויו עד שהוא הופך להיות ילד, או אפילו "בן אדם". אחת המשימות העיקריות המוטלות על ההורים היא לדאוג לילד לתזונה מספקת ובריאה, המותאמת לגילו ולשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא.

לקריאה »
אישה בהריון עושה יוגה
יתרונות יוגה לנשים בהריון ולאחר לידה

במסע המופלא של ההריון והתקופה המאתגרת אחרי הלידה, נשים רבות מחפשות דרכים לשמור על הגוף והנפש בריאים ומאוזנים. ריטריט יוגה, המשלב תרגולי יוגה ומיינדפולנס, מציע פתרון ייחודי ומעצים לנשים בהריון ולאחר לידה. השילוב של תרגול פיזי עם עבודה נפשית מסייע לנשים להתמודד עם השינויים הגופניים והרגשיים בתקופה זו, תוך הקניית כלים לניהול מתח. ריטריט יוגה נותן לנשים הזדמנות להתנתק מהמולת היום יום, לפגוש קהילה תומכת ולחוות שחרור פיזי ונפשי, מה שהופך אותו לאידיאלי לשלב ההריון והשיקום אחרי הלידה.

לקריאה »
בעיות שינה בגיל שנתיים - איך תצליחו לישון לילה שלם
בעיות שינה בגיל שנתיים – איך תצליחו לישון לילה שלם?

כשילד מגיע לגיל שנתיים, ההורים מרגישים לעיתים בין הפטיש לסדן: כבר לא מדובר בתינוק קטן עם יכולת תנועה נמוכה שניתן להרגיעו על הידיים.

זוהי תקופת מעבר בה הילד הופך מתינוק לפעוט ומרגיש גדול. לכן גיל שנתיים הוא גיל בעייתי במיוחד בכל הקשור לשינה. מה יכולים ההורים לעשות בכדי להגיע למיטה שלהם בשעה סבירה?

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן