חרדות אצל ילדים

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
הילד חושש ממפגשים עם זרים? מתקשה לישון בלילה? מביע חששות ופחדים? ייתכן והוא סובל מחרדה. חרדות אצל ילדים מתבטאות בסיוטים, בהתקפי חרדה, בסירוב לעשות דברים מסויימים הנתפסים בעיניו כמפחידים או בחרדה חברתית וקושי להשתלב במסגרות חינוכיות. על מנת לטפל בחרדה חברתית ניתן לפנות לטיפול רגשי לילדים בשילוב הדרכת הורים ועד מהרה תוכלו לראות שיפור משמעותי בהתנהגות הילד, בהעלאת בטחונו העצמי ובאמון שלו בעולם.
חרדות אצל ילדים
תקציר

חרדה

חרדה הינה פחד מפני הלא נודע, מפני חוויה שעלולה להתרחש, או כבר מתרחשת, אך למעשה איננה קיימת במציאות אלא בדמיונו של החרד. למה הכוונה? כאשר אדם הולך לתומו ביער אפל ולפתע שומע רחש גירגור של זאב, סביר להניח שהוא ייבהל מאד ויפחד מן הזאב, הלב שלו יאיץ, עורקיו יתמלאו באדנרלין, הוא יתנשם ויתנשף לגימות גדולות יותר של אויר על מנת לפתוח במנוסה מן הזאב. זהו פחד אמיתי, פחד שמיועד להרחיק אותנו מהר ככל האפשר מסכנה. הזאב הינו מסוכן לאדם ולכן האדם הסביר ייתקף פחד גדול למראהו. חרדה היא פחד שאולי זאב נמצא מתחת למיטתנו, בארון הבגדים שלנו או ממתין בדממה דרוכה שרק נציג את כף רגלינו על הרצפה כשנקום מהמיטה. זהו פחד לא רציונאלי, שהרי הסיכויים שאכן מסתתר זאב מתחת למיטתנו בדירה בקומה ה-20 במדינה שיש בה זאבים בגן החיות בלבד, איננה מציאותית. ובכל זאת, האדם משוכנע שאם יזוז, הזאב שמסתתר מתחת למיטתו יטרוף אותו. עד כמה שרעיון זה נשמע הזוי ומטורף, החליפו את הזאב בחוב ההלוואה שלכם, בפיטורין, במחלה, בנטישת בן הזוג שלכם, בכשלון במבחן, בכשלון בפרוייקט שלקחתם על עצמכם, בהשארותכם לבדכם כל חייכם, בזכרון מכאיב של טראומת ילדות שלכם והנה לכם להקות שלמות של זאבים אדומי עיניים ורעבים שרק מוכנים לקפוץ ולטרוף אתכם.

לבני אדם מבוגרים קשה מאד להתגבר על חרדות ופחדים ולילדים זה קשה אפילו שבעתיים.

ילדים עם חרדות חיים ללא תחושת בטחון, ללא אמון בעולם הסובב סביבם ובתחושת אפסיות וחולשה מול העולם העומד לבלוע אותם חיים. לכן בחרדות ילדים יש לטפל ללא דיחוי כדי למנוע מהם את הסבל הזה.

חרדה ופחדי ילדות

כמעט כל הורה חווה את זה. בין גיל שלוש לשש לפתע הוא מתעורר ומגלה שהילד שלו זוחל אל תוך מיטתו או מזעיק את ההורה אל מיטתו בטענה שיש מפלצת נוראית בארון. פחדי ילדות הינם טבעיים לכל הילדים יש שלב פחד ממפלצות והם בדרך כלל חולפים עם הגיל. חיבוק חם, תאורה נעימה ורכה שמעניקה לילד תחושת בטחון וסיפור לפני השינה בלילה כסגולה לגירוש מפלצות בדרך כלל תספיק. לעומת זאת חרדות אצל ילדים מתבטאת בפחד משתק, בבכי, בסרבנות להיות במקום מסוים או לשהות בחברת אנשים מסוימים, הבעת פחדים שונים ותחינה לסיים את הביקור ולחזור הביתה או להימלט מן האורחים אל החדר שלהם ולא לצאת משם.

מפלצת בארון שגורמת לחרדות אצל ילדים

טיפול בחרדות ילדים

החלק המהותי ביותר בטיפול בחרדות ילדים הוא האבחון. גורם מקצועי כגון פסיכיאטר או פסיכולוג יכולים לאתר ולהבין כיצד נוצרה החרדה וכיצד יש לטפל בה. גורמים אפשריים לחרדה הינם גנטיים מולדים, טראומה או חוויה קשה כגון תאונה או מחלה, השתלבות לא מוצלחת בגן או בכיתה או שינוי פתאומי בחיים כמו מעבר לעיר אחרת או גירושין של ההורים.

לאחר שהילד אובחן כסובל מחרדה וניתן להבין את שורשיה, ניתן להתחיל להתאים את הטיפול. בדרך כלל טיפול בחרדות ילדים יהיה עם דגש על משחק ויצירה על מנת לאפשר לילד להשתחרר וליהנות מהשהות עם המטפל ואגב כך לבנות את הבטחון העצמי שלו ואת האמון שלו לאט ובהדרגה. טיפול רגשי באמצעות אמנויות, בעלי חיים או ספורט יכולים לנתב את האנרגיות השליליות שהילד צבר במשך זמן רב להשתחרר בצורה מועילה ובריאה, לחוות חוויות מתקנות של רוך, רכות, צבע ומרקם, ולבסס את הערך העצמי והדימוי העצמי של הילד. כיום נמצאים בישראל מטפלים ומטפלות רבים במגוון סוגי טיפולים רגשיים שמטרתם הפחתת חרדה, אך גם לכם ההורים תפקיד חשוב מאד ביצירת סביבה תומכת, מקבלת ומחזקת לילד. לכן מומלץ מאד לפנות לגורם המטפל בבקשה לקבל הדרכת הורים ולקבל כלים כיצד ליצור לילד סביבה ביתית מוגנת וחמה שבה יוכל לצמוח ולהתפתח בדרך הבריאה ביותר האפשרית. לעיתים, גם החלפת המסגרת החינוכית באחרת יכולה לעשות פלאים. בסביבה חדשה הילד מקבל הזדמנות נוספת להתיידד ולרכוש חברים שאיתם ירגיש יותר בנוח.

התקף חרדה אצל ילדים

התקף חרדה אצל ילדים יתבטא בבכי עז, סרבנות להיכנס למקום מסוים או לעשות דבר מה. במקרה כזה חשוב לעשות הכל כדי להרגיע את הילד ולא להכריח אותו, ובוודאי שלא לגעור בו. חיבוק חם, הרחקתו מהאיזור המלחיץ, ואף עטיפתו בשמיכה רכה יכולים לשכך את ההתקף עד למצב שבו ניתן לנסות שוב. בכל מקרה אין ללחוץ על הילד לעשות דבר מה שגורם לו לחרדה, אלא להתייעץ עם גורמים מקצועיים בנושא ולקבל הדרכה. קיום טקסי פרידה, שגרת יום קבועה וחיים יציבים יכולים להועיל מאד לילד להתרגל למסגרת חינוכית.

חרדה חברתית

חרדה חברתית היא אחת החרדות הנפוצות ביותר אצל ילדים. היא מתבטאת בקושי ליצור קשרים חברתיים, המנעות מהם ואף תוקפנות כלפי ילדים אחרים. הילד החש דימוי עצמי נמוך, אינו חש מוערך או אהוב ואף דחוי, חש אי נוחות בקרבת ילדים אחרים ואינו מוצא את הדרך לשחק או לשתף איתם פעולה. בחרדה חברתית ניתן לטפל באמצעות מפגשים במסגרות טיפוליות בקבוצות קטנות לשיפור המיומנויות החברתיות, בטיפול באמנויות ובספורט ובאמצעות טיפול CBT. שיפור בערך העצמי והדימוי העצמי יפחית את החרדה ויעלה בהדרגה את המוטיבציה להשתלב חברתית.

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
תפקיד ההורים בעיצוב תכונות אופי חיוביות אצל ילדיהם

חקרנו את התפקיד המכריע שהורים ממלאים בעיצוב אופי ילדיהם. והבאנו אסטרטגיות ושיטות שהורים יכולים להשתמש כדי לטפח תכונות אופי חיוביות אצל ילדיהם, תוך מיתון תכונות האופי השליליות. המאמר מספק גם תובנות לגבי ההשפעות ארוכות הטווח של תכונות אופי שונות על חיי הילד/ה.

לקריאה »
חרדה חברתית
חרדה חברתית

התופעה הנפשית המכונה חרדה חברתית מתייחסת למצב בו הסובל חושש, עד לכדי חוסר תפקוד או מצבים קיצוניים, מסיטואציה חברתית אשר עלולה לכלול ביקורת, השפלה, ו/או בחינה חברתית של האדם עצמו או התנהגותו. בעוד התופעה הנפשית הזו הינה משהו אשר רוב האנשים חווים בצורות שונות, לרוב מדובר בתחושה שולית או קלה יחסית, אשר אנו מתגברים עליה פעם אחר פעם ומתמודדים עם המצב.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן