הקשר בין הפרעות קשב וריכוז להפרעות שינה

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
להפרעות קשב וריכוז והפרעות שינה ישנו קשר כפול והדדי: אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז השינה איכותית פחות וישנם קשיים בהירדמות וגם להיפך: שינה לא איכותית, במיוחד לאורך זמן, מגבירה את התסמינים של הפרעות הקשב והריכוז, ולא רק אצל הסובלים מ- ADHD: עצבנות או חוסר ריכוז ניכרים אצל כולם לאחר לילות ללא שינה. אצל הסובלים מ- ADHD הקשר הדוק עוד יותר. מה גורם לקשר בין הפרעות קשב וריכוזו הפרעות שינה ומה ניתן לעשות?
ילד נראה מעורער ועייף כי סובל מהפרעות שינה ובעיות קשב וריכוז
תקציר

סוגי הפרעות שינה אצל הסובלים מ- ADHD

ניתן לעשות חלוקה גסה של הפרעות השינה לארבעה סוגים, שניים קשורים לשינה עצמה ושניים להתעוררות ולתפקוד במהלך היום כתוצאה משינה לא איכותית:

  • קושי בהירדמות: רבים מהאנשים עם הפרעות קשב וריכוז ילכו לישון בשעות לא הגיוניות, לאחר שהתישו את עצמם לחלוטין. גם כאשר הם נכנסים למיטה במטרה להירדם, הם מתקשים מאוד להיכנס לשקט הנדרש להירדמות. אצל רבים מחשבות ממשיכות לרוץ בראש כמו במצב של ערות. זוהי למעשה היפראקטיביות מנטלית. אמנם הגוף במנוחה אך הראש נמצא בפעילות מלאה. לכשני שליש מהאנשים עם ADHD יקח מעל שעה להירדם.
  • שינה לא רגועה: גם לאחר הירדמות, פעמים רבות השינה אינה שקטה. היא כוללת הסתובבויות ויקיצות רבות. לעיתים ישנם גורמים נוספים המורידים עוד את איכות השינה כמו דום נשימה בשינה. חשוב לבדוק האם ישנן סיבות נוספות.
  • קושי בהתעוררות: כיוון שהירדמות מתרחשת פעמים רבות בשעות הקטנות של הלילה, השינה היא כבדה מאוד לקראת בוקר וקשה להתעורר. כשכבר ישנה התעוררות, היא מלווה בעייפות המקשה על התפקוד במשך היום וגם עצבנות.
  • נמנום לא רצוני במהלך היום: במיוחד כאשר יהיו אנשים עם הפרעת קשב וריכוז במצב סטטי במשימה שאינה יוצרת בהם עניין כמו לימודים, הם עלולים להירדם, גם אם לרגעים קצרים. הדבר עלול להיות מסוכן בפעילות כמו נהיגה.

מה גורם להפרעות שינה בקרב אנשים עם ADHD?

ישנם מספר גורמים שכנראה משפיעים על איכות השינה:

  • כאשר אדם עם ADHD הולך לישון, ה- ADHD הולך לישון איתו. חוסר איזון מסוים שישנו במערכת העצבים המרכזית וגורם להופעתן של הפרעות קשב וריכוז במשך היום ממשיך להתקיים גם בלילה. לכן ילדים וגם מבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז דוחים את ההליכה לישון ככל שניתן ומתקשים להירדם.
  • תרופות מעוררות (משפחת הריטלין): גורם נוסף שנמצא קשר בינו לבין קושי בהירדמות הוא הריטלין. עם כל היתרונות שישנם לטיפול בריטלין עבור אנשים עם ADHD, נמצא שלמתילפנידאט, החומר הפעיל בריטלין, ישנה השפעה על השינה. נטילת ריטלין בערב ואפילו אחה"צ עלולה להפריע לשינה. נטילת ריטלין LA או קונצרטה, שהם תרופות בעלות השפעה ארוכה, יותר מפעם ביום עשויה להפריע מאוד לשינה. לכן, חשוב לקבוע את המינון הנמוך ביותר האפשרי לטיפול בהפרעות קשב וריכוז ולהקפיד על נטילת התרופה בשעות המתאימות.
  • הפרעות פסיכיאטריות: אצל ילדים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז ישנו סיכוי גבוה יותר להימצאותן של הפרעות פסיכיאטריות. ישנן הפרעות, כמו חרדה או מצב רוח ירוד, שישפיעו גם הן על הקושי בהירדמות או יגבירו גם את ההתנגדות להליכה לישון.

איך אפשר לעזור להתגבר על הפרעות השינה?

על מנת להפוך את השינה לאיכותית ככל האפשר חשוב לוודא שאין גורמים המפריעים לשינה שאינם קשורים ישירות להפרעות קשב וריכוז כמו הפרעות נשימה למשל. כאשר ניתן טיפול בריטלין חשוב למצוא את המינון המתאים שיאפשר תפקוד תקין אך במינימום תופעות לוואי כמו הפרעה בשינה.

בנוסף, נמצא שכמו אצל ילדים ללא הפרעות קשב וריכוז המתקשים להירדם או ללכת לישון, התערבויות התנהגותיות יכולות לשפר מאוד את איכות השינה בקרב ילדים עם :ADHD הקניית הרגלים נכונים ואכיפתם, הצבת גבולות באופן אסרטיבי אך לא תוקפני, חיזוקים חיוביים כשישנו ציות לכללים. נמצא שאלה קיצרו את זמן ההירדמות ושיפרו את איכות השינה.

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
ילדה שנראית בודדה כנראה בגלל שסובלת מהפרעות קשב וריכוז
הקשר בין תחושת בדידות להפרעות קשב וריכוז

תחושת בדידות וקושי ליצור קשרים חברתיים יכולים להתעורר מסיבות שונות. אחת הסיבות היא הפרעות קשב וריכוז שגורמות לילד להתנהג לעיתים באופן המעורר רתיעה.

עם זאת, הדבר לחלוטין אינו גזרת גורל ולילד עם הפרעות קשב וריכוז יכולים להיות חיים חברתיים שישביעו את רצונו ולא יגרמו לו להרגיש בודד. כיצד עלולה להתפתח תחושת בדידות ואיך להתמודד איתה?

לקריאה »
על הקשר המשולש בין מחוננות, לקויות למידה והפרעות קשב
על הקשר המשולש בין מחוננות, לקויות למידה והפרעות קשב

הילד שלכם חכם במידה העולה בהרבה על קבוצת הגיל שלו, אבל כשאתם מבקשים ממנו להכין שיעורי בית הוא מתפרע, נע ללא הפסקה ובוכה רבות למרות שהוא נבון דיו כדי להביע את עצמו במילים? יכול מאד להיות שגם הילד שלכם הינו מחונן הסובל מליקויי למידה והפרעת קשב. במאמר זה נסקור את הקשר המשולש ביניהם, כיצד מזהים ילד מחונן וכיצד ליצור רוגע ושלווה בחייו שיעזרו לו להתפנות ללמידה איכותית ומימוש הפוטנציאל העצום שטמון בו.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן