הפרעות אכילה: אנורקסיה, בולמיה

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
הפרעות אכילה מהוות בעיה קשה שלפי כל הסימנים לא צפויה להיעלם בקרוב. למעשה, המומחים מדווחים על עליה במספר החולים. למרות שמרבית הפרעות האכילה מיוחסות לנשים, גם מספרם של הגברים והנערים הלוקים בהפרעה עולה. לכל הורה באשר הוא חשוב לדעת מהן בדיוק הפרעות האכילה אנורקסיה ובולמיה. חשוב לא פחות להכיר את הסימנים המוקדמים המצביעים על בעיה אפשרית וכמובן אסור להתעלם וצריך לטפל.
הפרעות אכילה
תקציר

שינויים קיצוניים במשקל הגוף

באופן פרדוקסלי, דווקא בחברת השפע המערבית נפוצות הפרעות האכילה. ההפרעות הללו יכולות לבוא לידי ביטוי בצורות שונות כאשר הנפוצות שבהן נקראות אנורקסיה ובולמיה. על פי ההגדרה, לא מדובר במחלה כי אם בסוג של הפרעה נפשית. ההפרעה מביאה עימה אכילה לא מסודרת אשר מביאה לשינויים קיצוניים במשקל הגוף ובעלת השפעות פסיכולוגיות ופיזיולוגיות משמעותיות ביותר.

אנורקסיה, ובשמה המלא אנורקסיה נרבוזה הינה הפרעה שמעוותת את תפיסת הגוף. גם כאשר משקל הגוף יורד באופן קיצוני ומסוכן מבחינה בריאותית, הלוקים בהפרעה תופסים את עצמם כשמנים, בעלי עודף משקל.

על פי רוב, אובדן המשקל וההרעבה העצמית מתפתחים ומחמירים לאורך זמן. בקרב הסובלים מאנורקסיה מתרחש אובדן שומן ושריר, נזק לעצמות, נטייה לזיהומים. במקרים הקשים נרשמת ירידה בפעילות הלב, חלים שינויים במראה העור, לפעמים גם בשיער וכמובן נזק למערכת העיכול.

הסובלים מהפרעה מסוג בולמיה נוהגים בדרך כלל בדפוס פעולה כזה: לאחר התקפי זלילה חסרי שליטה ואינטנסיביים, הם עושים כל שביכולתם על מנת לסלק מגופם את מה שהם תופסים כ"אויב", את המזון. ההפרעה מתבטאת בהקאה רצונית, צריכת תרופות משלשלות, תקופות מתמשכות של צום.

יש בולמיים שנוהגים במקביל לבצע פעילות גופנית אינטנסיבית ביותר כחלק מהמאמץ לרזות. גם להפרעה זו השפעות פיזיולוגיות בלתי מבוטלות, שינויים במאזן המלחים, הינזקות רקמות במערכת העיכול, פגיעה בשיניים בשל מיצי העיכול וההקאות ועוד.

נורות אזהרה שמתריאות על הפרעת אכילה

בולמיה - אנוקרסיה

יש סיבות רבות להופעת הפרעות האכילה, אנורקסיה או בולמיה. בין היתר, הדבר נובע בשל תעשיית הפרסום שהפכה את הרזון לסוג של אידיאל. העיסוק במראה החיצוני ובחזות הפך למרכיב מאוד משמעותי בקרב אנשים רבים אך לעיתים להפרעות יש רקע אחר.

הפרעות אכילה יכולות להוות סימפטום להפרעות נוספות, בעיות רגשיות, בדידות או דיכאון. חשוב לשים לב במיוחד למתבגרים המרבים לעסוק בנושא האכילה ובדימוי הגוף באופן כללי. בגיל הנעורים מתעצבת תפיסת הגוף הזהות והדימוי העצמי ועיסוק אובססיבי במשקל עלול ליצור השלכות מרחיקות לכת גם בגיל הבגרות.

עצם העובדה שגם אנשים בריאים ונורמטיביים מודאגים כיום בנוגע למשקלם ונוהגים לפצוח בדיאטות שונות עשויה להקשות על זיהוי הפרעות האכילה. למרות ניסיונות ההסתרה של הלוקים בהפרעות ההורים והסובבים חייבים להכיר את סימני האזהרה.

יש לפקוח עיניים ולשים לב במידה וחלים שינויים דרסטיים באורח החיים והתזונה של המתבגר או המתבגרת, לכיוון של השמנת יתר או רזון קיצוני העלולים לבשר על התפתחותה של הפרעת אכילה. הסימנים כוללים שינויים משמעותיים במשקל הגוף אך לא תמיד זה ניכר לעין בשלבים הראשונים. עיסוק אובססיבי באוכל, שינויים בהרגלי האכילה, הימצאות מרובה בשירותים, מהווים סימנים אפשריים.

עיסוק מרכזי בכל מה שקשור לאוכל, חיפושים באינטרנט בנושא, בעיות במערכת העיכול, הופעת יובש בעור, שינויים בקצב הלב, סחרחורות, שינויים במראה הציפורניים, הפרעות שינה, נשירת שיער – כל אלה מהווים סימנים לאפשרות של הפרעת אכילה פעילה. צריבה בגרון, התעלפויות וסחרחורת מהווים סימנים אפשריים נוספים.

דימוי גוף שלילי עשוי להיווצר בגיל ההתבגרות, מעצם היותו תקופת זמן רגישה ושברירית שבו כל שינוי קטן בתזונה ובאורח החיים משפיע בצורה ניכרת ומשליך גם על המצב הנפשי של הנער או הנערה. יצירת סביבה וגישה חיובית בנוגע לתזונה ואכילה יכולה לשפר משמעותית את התפיסה העצמית של המתבגר או המתבגרת ואת עיצוב דימוי הגוף באופן חיובי ומכיל.

אז מה עושים?!

הטיפול בהפרעות אכילה מחייב התייחסות רב מערכתית. ההיבט איננו רק פיזיולוגי אלא גם בעל אלמנט נפשי מרכזי. ישנן מרפאות המתמחות בטיפול כאשר מוצע שילוב של התייחסות פסיכולוגית או פסיכיאטרית ביחד עם התוויית תפריט ומעקב על ידי תזונאים מומחים. המעקב, השיחות, הייעוץ, יכולים בהחלט להיות משולבים ביחד עם טיפול תרופתי, בהתאם לצורך.

לא מדובר בתרופה המיועדת ספציפית להפרעת אכילה כי אם תרופות שמסייעות לתמוך בהחלמה, מפחיתות דיכאון, הפרעות שינה ומשפרות את מצב הרוח. נדגיש כי טיפול תרופתי כשלעצמו, ללא התייחסות רגשית נוספת לא יהיה יעיל. במקרים מורכבים או כשיש חשש לחיי המטופלים, הטיפול עשוי להיות באשפוז.

 

אולי יעניין אותך גם:

הסכם נסטינג זהו הפתרון ההוגן ביותר עבור הילדים שלכם בהליכי גירושין

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
לא פשוט: גיבוש זהות בבני נוער
גיבוש זהות בגיל ההתבגרות – השלבים המאפיינים את התגבשות הזהות בגיל ההתבגרות

אחד התהליכים הבולטים שעוברים בני נוער הם חיפוש אחר ה"עצמי". מתעוררות בתוכם שאלות כמו: מי אני? מה המקום שלי בעולם? לאן פני מועדות? ושאלות נוספות שהן רבות משמעות להמשך.

איך מתרחש  תהליך הגיבוש? מה עוברים הנער או הנערה בדרך? כיצד התהליך משפיע על סביבתם הקרובה, ומה יכולה סביבתם הקרובה לעשות על מנת לספק תמיכה וקרקע יציבה?

לקריאה »
ילדה בוכה ונפתחת אצל המטפלת של - כל כך חשוב הרצף הטיפולי לסובלים מבעיות נפשיות
על חשיבותו של רצף טיפולי בבריאות הנפש

בריאות הנפש היא היבט מכריע של הרווחה הכללית שלנו, וחיוני לבקש עזרה כאשר אנו מתמודדים עם אתגרים בתחום זה. בישראל, בריאות הנפש היא נושא דחוף, כאשר אחוז ניכר מהאוכלוסייה חווה בעיות נפשיות. לפי נתוני משרד הבריאות הישראלי, אחד מכל ארבעה ישראלים יחווה בעיות נפשיות במהלך חייו.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן