השמנת יתר אצל ילדים – התמודדות נכונה לעתיד בריא יותר

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
השמנת יתר אצל ילדים הפכה להיות תופעה חובקת עולם ומימדיה באירופה ובאמריקה הפכו להיות מדאיגים. גם בישראל ילדים רבים סובלים מהשמנת יתר החושפת אותם למחלות שונות כגון סכרת, לחץ דם גבוה ושומנים בדם בגיל מאד צעיר. חשוב לחנך ילדים מגיל צעיר לעסוק בפעילות ספורטיבית, לאכול מזונות יותר בריאים ובעיקר, להבין את הסכנות הטמונות בהשמנה כדי שידעו כיצד לשמור על עצמכם ולחזור למשקל תקין.
ילד שמן מול הטלויזיה עם חטיף - השמנת יתר אצל ילדים
השמנת יתר אצל ילדים התמודדות נכונה לעתיד בריא יותר
תקציר

השמנת יתר אצל ילדים

כיום ניתן למצוא יותר ויותר ילדים אשר משקלם חורג מה – BMI לילדים, חלקם הינם ילדים למשפחות אשר בהם ההורים והאחים גם הם סובלים מהשמנת יתר וחלקם הינם ילדים אשר מסיבות שונות פונים לאוכל כדי לספק גירוי חושי או רגשי אף על פי ששאר בני המשפחה נהנים ממשקל תקין.

יש חשיבות גבוהה מאד לגורמי השמנת יתר אצל ילדים, משום שבמשפחות שבהם כל בני המשפחה סובלים מעודף משקל יש צורך בשינוי עמוק בהרגלי האכילה המשפחתיים ובדרך שבה מבשלים ורוכשים מזון במשפחה, בעוד שילדים המגיעים ממשפחות שבהם אוכלים מזון בריא דרך קבע ובכל זאת ישנה עליה במשקל, יש צורך בטיפול פרטני יותר בילד ובהבנת המנגנון שמביא אותו לאכילת יתר והשמנה.

השמנה כמגיפת המאה ה – 21

כולנו חווים עדיין את עידן מגיפת הקורונה שהותירה חללים רבים ונזק כלכלי אדיר, אך קשה מאד לתאר במושגים כלכליים כמה נזק גורמת מדי שנה מגיפת ההשמנה ועד כמה היא מכבידה על גופים כגון קופות חולים, בתי חולים, מרפאות ועוד עם עלייה משמעותית במחלות כגון סכרת, לחץ דם גבוה, סרטן, מחלות כליה, מחלות לב וכלי דם.

מניין הקורבנות בנפש גם הוא לא ברור כיוון שההשמנה עצמה אינה גורמת למוות אלא התחלואים הנלווים לה והקושי לבצע ניתוחים, הרדמות ופרוצדורות רפואיות עקב ההשמנה. השמנה הינה עודף משקל הנגרם מהצטברות שומן תחת העור וסביב האיברים הפנימיים בבטן כתוצאה ממחלה גנטית הגורמת לה או כתוצאה מאכילת יתר מופרזת והמעטה בפעילות ספורטיבית. ההשמנה גורמת נזקים לגוף ואלו הם העיקריים מביניהם:

  • הצטברות שומן בדופנות העורקים עד לחסימתם
  • כובד המשקל של הגוף פוגע בכפות הרגליים, בברכיים ובמפרקים
  • השמנת יתר פוגעת בכושר הגופני, מקשה על ההליכה ועל עליה במדרגות עד כדי הזדקקות לעזרים כגון מקל הליכה או קלנועית.
  • השמנת יתר עלולה לגרום לקשיי נשימה ולחנק בשעת שינה.
  • ההשמנה פוגעת בלב, בכליות, בלבלב ומפחיתה את התפקוד התקין שלהם.
  • ההשמנה נחשדת כגורם להופעת מחלות אוטואימוניות רבות וביניהן גם סרטן.
  • ההשמנה מקשה ומסכנת את החולים במקרה של פרוצדורות רפואיות כגון ניתוח והרדמה כללית ומעלה את הסיכויים לסיבוכים.
  • גורמת לבעיות משניות כגון חוסר בטחון עצמי, דימוי גוף שלילי, דכאון, ירידה בחשק המיני ( אצל מבוגרים ) ותגובות חברתיות שליליות.

מה גורם להשמנת יתר אצל ילדים?

ילדים הם פעלתנים באופן טבעי וגופם הצעיר צורך כמויות גדולות מאד של אנרגיה כדי לגדול ולהתפתח, לכן זה אך טבעי שילדים יהיו בעלי תאבון בריא. אך כאשר יש חריגה מה- BMI  עד כדי השמנת יתר אצל ילדים, יש לבדוק מדוע ואיך זה קרה כדי להתאים את הטיפול המתאים.  אלו הם הגורמים העיקריים להשמנה אצל ילדים:

משפחות בהם אין הקפדה על מזון בריא

ילדים להורים שמנים נמצאים בסיכון גבוה יותר להיות שמנים בעצמם בילדותם ובבגרותם. אכילת מזונות לא בריאים ועתירי שומן, התמקדות במזון בעל פחממות פשוטות כגון לחם, המנעות מפירות וירקות וצריכת יתר של שתיה מתוקה וחטיפים עלולים להביא להשמנה. במקרים אלו יש צורך בטיפול בהשמנת יתר לכל המשפחה על מנת להביא לתוצאות ולמשקל תקין לילדים.

ילדים אשר חשופים למצב רגשי עדין

בדיוק כמו מבוגרים ובני נוער, גם ילדים עלולים לפתח הפרעות אכילה ולהעזר במזון 'מנחם' כפתרון למצוקה נפשית. טיפול בהשמנת יתר אצל ילדים עם הפרעות אכילה מתחיל בטיפול רגשי הולם

המנעות או המעטה בפעילות ספורטיבית

ילדים אשר מסיבות שונות נמנעים מלעסוק בפעילות ספורטיבית ( ועבור ילד, ביקור קצר במגרש המשחקים יכול לספק שפע של פעילות ) יכולים להפיק תועלת רבה מחוגים מהנים כגון מחול וריקוד, כדורגל, כדורסל, אומנויות לחימה כגון קראטה או ג'ודו, שחייה, וכל פעילות ספורטיבית אחרת להשגת משקל תקין לילדים, תשפר את הבטחון העצמי וגם תרחיב את המעגל החברתי של הילד.

איך מחנכים ילדים לאכול בריא?

ילדים לומדים בדרך היעילה ביותר כאשר יוצרים חוויה ומשחק סביב הנושא. כמובן שיש הבדל בין ילדים בני שלוש לילדים בני שתיים עשרה, ומתבגרים הם בכלל סיפור בפני עצמו, אך כל הילדים יפיקו תועלת רבה אם תשתפו אותם ותתנו להם לחקות אתכם.

להלן מספר טיפים ודוגמאות כיצד להביא לחינוך ילדים לאכילה בריאה אשר תעזור להם להשיג משקל תקין לילדים ולגדול כמבוגרים בריאים:

  • בשלו ביחד איתם – ילדים כל כך אוהבים לעזור לכם, אז תנו להם להכנס למטבח ולהכין יחד איתכם סלט ירקות בריא וטעים.
  • קחו אותם לפעילות ספורטיבית מהנה – הליכה מול הים, רכיבה על אופניים, טיול רגלי עם הכלב בשכונה, כל אלו פעילויות ספורטיביות בריאות ומהנות שגם יאפשרו לכם שעת איכות עם הילדים.
  • קחו אותם לסופרמרקט ובחרו יחד איתם תחליפים בריאים לחטיפים – החליפו את הגלידה עתירת השומן בקרטיב, את חטיפי הצ'יפס השמנוניים בפרי טעים ואת השוקולד בחופן תמרים, כשהילדים מעורבים בבחירה, הם ישתפו פעולה בקלות רבה יותר.
  • דברו איתם – לאחר התייעצות עם מטפל, שוחחו עם הילד אודות היתרונות שבמשקל תקין בעדינות וברגישות המתבקשת וגייסו אותו להצלחה עם טבלת הישגים שבועית או חודשית.

לקריאה נוספת על : השמנת יתר בגיל ההתבגרות

שאלות נפוצות

השמנת יתר אצל ילדים היא דאגה גוברת, שכן היא נקשרה למספר בעיות בריאותיות. ישנם גורמים רבים להשמנה בילדים, כולל גנטיקה, בחירות אורח חיים וגורמים סביבתיים. גנטיקה יכולה לשחק תפקיד באופן שבו הגוף שלנו מעבד מזון ואוגר שומן. גם בחירות לא בריאה באורח חיים כמו תזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית יכולות לתרום לעלייה במשקל. לבסוף, גורמים סביבתיים כמו עוני או חיים באזור עם גישה מוגבלת למזון בריא יכולים להוביל להשמנה. חשוב שהורים ומטפלים יהיו מודעים לסיבות אלו כדי שיוכלו לנקוט בצעדים כדי לעזור לילדיהם לשמור על משקל תקין.
בעולם של היום, חשוב יותר מתמיד להבטיח שילדים יעסקו בפעילות גופנית. לא רק שפעילות גופנית עוזרת לשמור על בריאותם וכושרם, אלא היא גם עוזרת לפתח את כישוריהם הגופניים והנפשיים. כהורים ומחנכים, עלינו למצוא דרכים לעודד ילדים להיות יותר פעילים ומעורבים בפעילות גופנית. על ידי מתן חינוך ומשאבים מהסוג הנכון, נוכל לעזור לילדים להבין את החשיבות של פעילות גופנית וכיצד היא יכולה להועיל להם בטווח הארוך.
השמנת ילדים היא דאגה בריאותית עולמית גוברת, מכיוון שהיא מגבירה את הסיכון לפתח מגוון מצבים בריאותיים כרוניים. בעוד שישנן גורמים פוטנציאליים רבים להשמנה בילדות, כולל גורמים גנטיים וסביבתיים, הבנת הסיכונים הבריאותיים הפוטנציאליים הקשורים למצב זה חיונית למניעה וטיפול בו. במאמר זה, נחקור את הסיכונים הבריאותיים הפוטנציאליים שעמם מתמודדים ילדים אם הם סובלים מעודף משקל או השמנת יתר.
שמירה על פעילות ובריאה חשובה לילדים בכל הגילאים. זה יכול לעזור להם לשמור על אנרגיה, לבנות עצמות ושרירים חזקות, ואפילו לשפר את בריאותם הנפשית. ישנן פעילויות רבות שילדים יכולים לעשות כדי להישאר פעילים ובריאים, כמו ספורט, יציאה לטיולים או טיולים, השתתפות בשיעורי חינוך גופני בבית הספר או משחק בחוץ עם חברים. כל הפעילויות הללו יעזרו להם לקבל את הפעילות הגופנית שהם צריכים תוך כדי כיף!
שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
הפרעות אכילה
הפרעות אכילה: אנורקסיה, בולמיה

הפרעות אכילה מהוות בעיה קשה שלפי כל הסימנים לא צפויה להיעלם בקרוב. למעשה, המומחים מדווחים על עליה במספר החולים. למרות שמרבית הפרעות האכילה מיוחסות לנשים, גם מספרם של הגברים והנערים הלוקים בהפרעה עולה.

לכל הורה באשר הוא חשוב לדעת מהן בדיוק הפרעות האכילה אנורקסיה ובולמיה. חשוב לא פחות להכיר את הסימנים המוקדמים המצביעים על בעיה אפשרית וכמובן אסור להתעלם וצריך לטפל.

לקריאה »
מהי הידרותרפיה ומתי היא יעילה במיוחד לילדים?
מהי הידרותרפיה ומתי היא יעילה במיוחד לילדים?

בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים הבינו את יתרונותיה המגוונים של ההידרותרפיה. שיטת טיפול זו היא מבחינה מעשית טיפולי פיזיותרפיה המתבצעים במים חמימים (הידרו=מים, תרפיה=טיפול), תוך שהם רותמים את תכונותיהם וסגולותיהם הייחודיות של המים לצורך הגברת ההשפעה החיובית על הגוף.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן